Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"Skurring" på E-strengen


Supernils2008

Anbefalte innlegg

Hellu

Er en relativt nybegynner på el-gitar (har klimpret noen år på en låne nylonstrenget gitar) og fikk i gave i sommer en Squier Stratocaster Modified-Vintage. Har spilt relativt mye siden jeg fikk den og storkoser meg!

Men, den skurrer noe voldsomt på E-strengen.. Helt opp til 10.båndet. Og her starter morroa..

Har justert strengehøyden på sadelen (?) uten at dette har hatt vesentlig effekt.

Var i går innom butikken hvor den ble kjøpt og de forsøkte der å justere truss-rod'en, men fikk ikke bort alt. Og nå ønsker de å sende bort gitaren til en "guru" som skal kikke på den og det tar 2-3 uker..

Og det er jo ikke akkurat kult når jeg nå har betalt for privattimer..

Så mine spørsmål er:

Må man påregne slikt "knot" når man kjøper en noe rimelig gitar? Eller skal man kunne forvente at en gitarhals er relativt rett og fin når den kommer fra fabrikk? At man må justere kuvinge på den er jo normalt, men at en ny gitar må sendes bort til en eller annen "guru" for å ordnes finner jeg litt vanskelig å forstå. Men nå er jo jeg en novise i dette da, så det er mye jeg ikke vet.

Synes dere at jeg kan enten kreve en "lånegitar" eller en eller annen form for kompensasjon hvis gitaren min blir borte på verksted en 2-4 uker, med tanke på at jeg har bundet meg til en skole for å lære litt mer? Jeg får jo ikke muligheten til å bruke de gitartimene hvis jeg ikke har gitar.. Og ikke får jeg refundert ubrukte timer heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lite oppdatering ettersom jeg ikke spilte noe særlig før nå i dag.

Nå er den verre enn det den noensinne har vært...

Sukk..

Satte capo på 5. båndet og slo an plekteret nedover og da hører man helt klart strengene E, A og D som klirrer mot båndene.Sterkt på E til svakt på D. G har pyttelitt, men B og e har ingen slik skurring.

Er det bare meg, eller er det noe rart?

Tror nok jeg skal ta meg en tur ned til butikken i morgen igjen gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jo ikke være så komplisert det der da, en gitar er ikke noe romskip akkurat. Om jeg var deg ville jeg sjekka hele stasen sjøl. Da blir du også fortrolig med de få faktorene som påvirker dette.

1. Sjekk kurven på halsen. Den skal være svakt buet nedover på midten av halsen når du sikter langs den. Med svakt buet så mener jeg at du såvidt skal se at den er buet, ikke flat. Hvis du syntes den er flat, så er den for flat ... :D

2. Sjekk med en linjal eller lignende at båndene flukter, dvs at ikke et bånd eller fler stikker opp over de andre. Finner du et slikt bånd, så er det antagelig årsaken til klirr.

3. Sjekk at høyden på oversadlene (bridge) er justert slik at de former en bue / kurve tilsvarende den du finner på halsprofilen. Sagt på en annen måte, så er det dette som sikrer at alle strengene har samme høyde over båndene.

Og så har du sikkert fått med et hefte når du kjøpte gitaren, som angir strengehøyder i 12 eller 17 bånd, med eller uten capo. Alternativt finne du flere nettsteder med info, feks denne : http://www.elgitar.com/gitaroppsett/action

Ta det skritt for skritt, så kjenner du gitaren din bedre etterpå. Hvis ikke halsen er vridd, eller bånda har forskjellige høyder, så fixer du det der sjøl... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tar deg turen over fjorden gjennom Oslofjordtunnelen til Nesodden, så kan jeg hjelpe deg. Men sikkert folk i Drammen som også kan bistå. Men ikke nøl med å send meg PM, så avtaler vi et tidspunkt. :)

Når det er sagt så har Tommern et godt poeng. En gitar er ikke akkurat noe romskip, og du skal kunne kalre å løse problemet med litt Googling, så blir du i tillegg mer kjent med instrumentet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mine spørsmål er:

Må man påregne slikt "knot" når man kjøper en noe rimelig gitar? Eller skal man kunne forvente at en gitarhals er relativt rett og fin når den kommer fra fabrikk? At man må justere kuvinge på den er jo normalt, men at en ny gitar må sendes bort til en eller annen "guru" for å ordnes finner jeg litt vanskelig å forstå. Men nå er jo jeg en novise i dette da, så det er mye jeg ikke vet.

Man må påregne at selv litt påkostede gitarer kan være dårlig satt opp og ha en hals som ikke er helt rett, eller har en del ujevne bånd. Det er slikt som ofte "kommer til overflaten" først etter at gitaren har forlatt fabrikken. Men dette er også grunnen til at vi oppfordrer folk til å prøve før de kjøper, samt kreve gitaren justert før man forlater butikken. Hvis folkene i butikken ikke klarer å justere gitaren, betyr det etter all sannsynlighet at halsen må båndslipes e.l. Et alternativ kan jo være at de ikke kan å justere gitarer, men det er rimelig usannsynlig. Jeg ville ha hevet kjøpet og heller fått en annen gitar ganske enkelt.

Synes dere at jeg kan enten kreve en "lånegitar" eller en eller annen form for kompensasjon hvis gitaren min blir borte på verksted en 2-4 uker, med tanke på at jeg har bundet meg til en skole for å lære litt mer? Jeg får jo ikke muligheten til å bruke de gitartimene hvis jeg ikke har gitar.. Og ikke får jeg refundert ubrukte timer heller.

Som nevnt, ville jeg hevet kjøpet. Men lånegitar er ikke urimelig i dette tilfellet egentlig. Har du spurt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har man vært nedenom butikken og levert gitaren til justering..

Man må påregne at selv litt påkostede gitarer kan være dårlig satt opp og ha en hals som ikke er helt rett, eller har en del ujevne bånd. Det er slikt som ofte "kommer til overflaten" først etter at gitaren har forlatt fabrikken. Men dette er også grunnen til at vi oppfordrer folk til å prøve før de kjøper, samt kreve gitaren justert før man forlater butikken. Hvis folkene i butikken ikke klarer å justere gitaren, betyr det etter all sannsynlighet at halsen må båndslipes e.l. Et alternativ kan jo være at de ikke kan å justere gitarer, men det er rimelig usannsynlig. Jeg ville ha hevet kjøpet og heller fått en annen gitar ganske enkelt.

Jeg tviler på at butikken gjorde noe som helst med den før fruen fikk den med seg ut av butikken.. Jeg fikk den i gave nå i sommer. En kompis har tilsvarende gitar som jeg har fått lov til å "tafse" litt på, så jeg ønsket meg en slik.

Men, hvis jeg tolker deg rett, en seriøs butikk burde "gått over" gitaren før den ble utlevert for å sikre at kunden er fornøyd?

Som nevnt, ville jeg hevet kjøpet. Men lånegitar er ikke urimelig i dette tilfellet egentlig. Har du spurt?

Jeg spurte og fikk et "Kan ikke hjelpe deg med det dessverre".

Kan låne en gitar av svoger, men det er prinsippet...

Blir jo interessant å se hvor lang tid det tar å få justert den, og om jeg blir presentert med en regning på det..

Og så har du sikkert fått med et hefte når du kjøpte gitaren, som angir strengehøyder i 12 eller 17 bånd, med eller uten capo. Alternativt finne du flere nettsteder med info, feks denne : http://www.elgitar.c...roppsett/action

Nope..

Verken gitar eller forsterker kom med original embalasje, følgedokumentasjon eller annet..

Er litt skeptisk, men det er jo kjøpt hos en velrenomert forhandler her i området, så man har jo tillit til at de skal kunne det de driver med, og ikke minst ha interesse av å beholde en kunde..

Takker for svar og vil oppdatere når jeg har noe mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, hvis jeg tolker deg rett, en seriøs butikk burde "gått over" gitaren før den ble utlevert for å sikre at kunden er fornøyd?

Det er nok mer en man kan forvente. Det er derfor den som skal bruke gitaren selv bør handle og sørge for at instrumentet er slik man ønsker før man betaler for varene - altså for å kunne prøve flere gitarer (eksemplarvariasjon) og sørge for å få justert gitaren om det trengs.

Blir jo interessant å se hvor lang tid det tar å få justert den, og om jeg blir presentert med en regning på det..

Det avhenger vel av hva dere har avtalt da. "Fretbuzz/skurring" er jo en "relativ kvalitet" justerer man strengene så lavt at en el-gitar oppleves god å spille på vil det jo være en viss "skurring" hvis anslaget bare hardt nok som oftest. Hva som er rimelig og urimelig for en ny og rimelig gitar kan ofte være en vanskelig diskusjon, men de fleste forhandlere vil utbedre slikt gratis hvis problemet er omfattende nok.

Samtidig er det jo en grunn til at folk som meg som driver litt med slikt på fritiden har nok å henge fingrene i - de fleste gitarer har et forbedringspotensiale for å si det slik.

Verken gitar eller forsterker kom med original embalasje, følgedokumentasjon eller annet..

Dette er ikke så uvanlig for butikker. De hiver emballasjen for varene som står utstilt i butikken. Manualen for gitaren er ikke all verdens uansett for en Squier, men en forsterker som ikke er selvforklarende, kan det jo ofte være ekstremt viktig å ha en manual til.

Men i disse dager kan alt lastes ned fra nettet da.

Og igjen - kjøper den som skal ha gitaren selv instrumentet, kan man be om å få med passende emballasje/manual osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den kjøpt på Jonny Musikk? Der pleier de å gå over alle gitarer før de forsvinner ut døra + at du får noen gratis servicer på gitar du handler der. Har du levert den inn til butikken nå? Jeg bor i Drammen, jeg kunne jo tatt en titt på den. Er ikke noe gitarmaker, men litt enkel justering kan jeg vel få til. Om ikke den blir 100%, så kan vi vel iallefall se litt på hvilken stand halsen er i og hva som evnt må gjøres :) Er bortreist nå, men kommer hjem om noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den kjøpt på Jonny Musikk? Der pleier de å gå over alle gitarer før de forsvinner ut døra + at du får noen gratis servicer på gitar du handler der. Har du levert den inn til butikken nå? Jeg bor i Drammen, jeg kunne jo tatt en titt på den. Er ikke noe gitarmaker, men litt enkel justering kan jeg vel få til. Om ikke den blir 100%, så kan vi vel iallefall se litt på hvilken stand halsen er i og hva som evnt må gjøres :) Er bortreist nå, men kommer hjem om noen dager.

Heisann, den er i butikken ja, men ikke hos Jonny.. Ljosland.

Men vi kan jo ta opp tråden når jeg har fått den tilbake igjen?

Endret av Supernils2008
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hepp

Etter myyyye om og men har gitaren min endelig kommet i hus igjen.. Utrolig at det har tatt så lang tid!

Men har den blitt noe bedre? Ja, litt.. Men fremdeles sjenerende klirring/skurring.

Så er spørsmålet, gå tilbake til butikken og si "fix det!" en gang til, gå til en konkurrent og si "hvor mye koster det å fixe det?" eller gå til butikken og heve kjøpet? Her har jo butikken hatt to muligheter allerede til å ordne det..

Noen som har noen gode tanker å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.