Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

1W Hybrid forsterker


Anbefalte innlegg

Jeg har null tro på at du har en jordsløyfe her, men det er mange andre mulige kilder til støy.

Hva slags strømforsyning bruker du til å gi 12VDC? Hvis støyen er på 100Hz så er PSU sannsynligvis synderen. Du trenger ikke egen PSU til gløderene når du kjører DC, men du må bruke en PSU som gir nok ren strøm. Gløderene kan altså ikke tilføre støy når de kjøres på DC.

Hvilken spenning måler du fra rørets pinne 2 og 7 til jord? Jeg ser ikke for meg at du får biaset triodene til et rimelig arbeidspunkt med dine Ra og Rbias (R2, R4, R5 og R7). Dette kan bidra til at det låter rart.

Til slutt er det anodespenningen din, 12AX7 kan støye når den kjøres som dette. For å få denne kretsen til å virke bedre kan du prøve å bytte til et 12AU7-rør, sånn som Takamine Cool Tube og headphoneampen i lenken din. Det fungerer MYE bedre på lave anodespenninger enn 12AX7. Alternativt kan du bruke submini-trioder som Hank nevner. For å kompensere for lavere gain i røret (og lavere Ra for å få 12AU7 til å biase riktig) kan du sette inn en enkel mosfet-booster som første gaintrinn. Noe ala Soulsonic Crackle not okay eller SHO kan kanskje gjøre susen her. Hvis du insisterer på 12AX7 bør du komme deg oppover mot 100V på anoden, for eksempel med charge pump som kristoffereide nevner. MAX1044 er fin til dette.

For å feilsøke videre kan du beskrive støyen i større detalj, og finne ut hvor i kretsen den oppstår. Skop gjør dette enkelt, men du får det til med multimeter også.

Ellers er LM386 fin til å lage vreng. Den kan brukes både i preamper/dist-pedaler (ex. Uglyface og Krank Distortus Maximus) og i sluttrinn som Ruby o.l. Klasse D er fint til sin bruk, men langt mer fiklete, og mange av chippene krever at man vikler induktorer til LCR-filtre på utgangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.