Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

1W Hybrid forsterker


Anbefalte innlegg

Hei!

For en tid siden begynte jeg å fundere litt på å bygge en mosfet 3w forsterker med rørpreamp for å ha til øving. Så jeg startet å undersøke litt, og falt på en løsning som ligner noenlunde på det bildet som ligger under.

Problemet er at det krevdes masse kjøling, så jeg gikk for chipamp istedet, og da LM386 fordi den klarer å kjøle seg selv. Jeg vurderte også LM380 og LM4871 som er litt kraftigere, men det får bli en annen gang. Kjøling tar plass.

Preampen har jeg laget selv. Det er egentlig ganske standard verdier på komponentene. For en gitaramp kunne jeg vurdert litt lavere verdier på C2 og C3 men det kan jeg ta senere også. Da jeg testet preampen inn i en Roland Microcube låt det faktisk ikke så altfor ille, hehe. Powerampen er hentet rett ut av databladet til LM386'en.

Det eneste problemet foreløpig er at forforsterkeren støyer ganske kraftig. Dette er ikke veldig overaskende når man ser på prototypekonstrukjonen. Det er også en løen jordforbindelse ett sted som får sluttrinnet til å støye også innimellom, men det er generelt ganske lydløst, så jeg anser det som en slags suksess.

Jeg regner egentlig med at hvis jeg får på plass et litt skikkelig kretskort, og får planta det inn i en metallboks så bør det gå ganske greit så lenge jeg sørger for god jord. Men hvis noen har noen gode støyreduksjonsforslag så si ifra.

Jeg oppdaterer tråden etterhvert som jeg fullfører, neste steg er å få laget kretskort.

post-135-0-02085600-1314440417_thumb.jpg

post-135-0-60714700-1314440429_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper den ligger på rundt 250-300mA. Dvs. for å lage 1 watt ved 12V trenger man i underkant av 100mA, gløderen trekker ca. 150mA og plateforsyningen cirka ingenting.

Ja, alt går på samme 12vDC forsyning. Jeg fikk ideen fra et annet prosjekt, og det ser ut til å fungere greit.

http://diyaudioprojects.com/Solid/12AU7-IRF510-LM317-Headamp/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, interresant.

Jeg er alltid skeptisk når man bruker så lave spenninger til å drifte et rør.

Men jeg vet de har vært nede i 40-50V og fått dette til å funke.

Vet ikke om det er derfor preampen støyer, jeg vil aldri gå under 200V med 12ax7.

Det jeg lurer på er om du i det hele tatt får forsterking gjennom røret med så lav anodespenning.

Og selvfølgelig om det låter rør eller om det blir platt.

Få det inn i en skjermet metallboks, først da kan du temme støyen.

Jeg følger med og synes dette er spennende!

Og ikke minst: Det ga meg en ide :)

Har noen gamle deler liggende, så i vinter blir det nok en bedroom amp på meg også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort dette selv, husk bare å begrense signalet inn til forsterkeren fra røret eller vil du bare få grusom forvrenging. 358 er ikke så god på høye innsignal i mine ører :)

Og jada, røret gløder godt ved 12V

Vet ikke om dette er et svar på mitt innlegg, men for å klare opp i en ting for andre som leser her:

Jepp, 12V er fint til gløding, men 12V er lite som driftsspenning.

Men dette vet jeg at du vet, så det er bare en presisering for andre fra min side.

Eller det kan hende jeg misforstod hele greia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg vet det; det var ikke et svar bare en bisetning :) har brukt "charge pump" for å få opp spenningen (masse elektrolyttkondiser), men jeg har også brukt 12V. Røret holder ikke særlig lenge dog, men lyden blir veldig rør-isk.

Er det forresten rør som er bedre egnet for 12V Hank? Om du vet, så må du for all del lage et enkelt skjema for å bruke det i en preamp/poweramp. En mini-fullblods-røring på få watt og 12V hadde vært et kongeprosjekt for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker på det med lav spennning egentlig, det er litt for eksperimenteringen. Jeg har fått gain hvertfall, så den biten er ok.

Såvidt jeg vet er det ikke oppgitt noen minstespenning for å få røret til å sende elektroner fra cathode til anode, så det burde jo ikke være noe stort problem i å drifte røret med lave spenninger. Jeg har en Radial Tone Bone Hot British som krever 15vDC, som nok hadde vært AC dersom de ville ha mer enn 15v til røret. Samme med Takamine sin Cool Tube preamp som går på fire AA-batterier, så det er gjort før. Om det har noe med støy å gjøre vet jeg ikke, men de i mattestykkene jeg har sett som beregner gain, inngår ikke platespenningen der heller.

Når det gjender input gain til LM386'en, så skal jeg tenke på det Kristoffer, takk for tipset. Blir vel R6 som står for modereringen der :)

Jeg venter stadig på lønn som skulle ha vært her i juli. Mulig den kommer på tirsdag, så jeg satser på å bestille et par kretskort da.

post-135-0-70790300-1314457592_thumb.png

post-135-0-77146400-1314457597_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg vet det; det var ikke et svar bare en bisetning :) har brukt "charge pump" for å få opp spenningen (masse elektrolyttkondiser), men jeg har også brukt 12V. Røret holder ikke særlig lenge dog, men lyden blir veldig rør-isk.

Er det forresten rør som er bedre egnet for 12V Hank? Om du vet, så må du for all del lage et enkelt skjema for å bruke det i en preamp/poweramp. En mini-fullblods-røring på få watt og 12V hadde vært et kongeprosjekt for meg!

Har ikke lekt med rør med driftsspenning under 250V. Så jeg vet ikke. Ja jeg har hørt at de funker i vrengpedaler på lave spenninger.

Har fått tilsendt noen micro-rør fra en kompis i Oslo. Det er mulig jeg kan teste disse utover høsten.

Da skal jeg selvfølgelig poste resultatet. Så jeg vet ikke noe mer.

Dumt formulert, men jeg har vondt i ryggen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult prosjekt..! Har selv vurdert å prøve meg på en selvsnekkra, liten transistoramp snart. Ikke så dreven på rør desverre, men oppbyggingen til schematiken ser veldig likt ut oppbyggingen til en transistorkrets også.. Hvis det er noelunde likt og du sliter med høyfrekvent støy, så kan det være en idé å leke pittelitt med verdiene på C2 og C3 Gjerne høyne de litt, men ikke for mye, hvis jeg husker rett.. Kan sjekke i notatene mine imorgen kveld for å være sikker..

Spent på om du får det til :)

Kan også være en idé å forspenne opampen rett, kan være det står litt tips og triks i databladet til op ampen.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig.

Min erfaring fra 386'er er fra "smokey" type forsterkere, som ikke har den vakreste vrengen. Jeg tror de som har påpekt og anbefalt å begrense signalet inn til chip'en har rett i det. Kanskje med en fast motsand i serie mellom C3 og bein 2 på R10 pot'en.

Mht å kurere støy så kan en beskrivelse av støyen sikkert hjelpe til å foreslå mer presise fornuftige mottiltak. Generelt så vil innkapsling sikkert hjelpe. Når du kapsler inn vil du sikkert også korte ned på en del av ledningene, som også kan gi en gevinst. Ellers ser jeg ingen "grid-stoppere" i skjemaet, så dersom du har problemer med høyfrekvent støy/radio så kan det kanskje være en ide å sette inn en motstand i serie med signalet nærme pin 2 på røret, og tilsvarende på pin 7. Disse skal ideelt sett sitte fysisk nærme rørsokkelen. Tror 5k til 30k er ganske vanlige verdier å bruke.

Jeg har også en følelse av at glødingen og hvordan du kopler den opp og jorder den kan ha betydning for støy. Du slipper jo unna den notoriske AC-problemtikken, men glødingen vil allikevel utgjøre hoveddelen av strømmen i denne kretsen, og her går den jo ikke på en "separat" forsyning. Jeg ser for meg at muligens selve glødeelementet kan introdusere støy (men har overhodet ikke noe erfaringsmessig eller teoretisk belegg for å hevde dette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mht å kurere støy så kan en beskrivelse av støyen sikkert hjelpe til å foreslå mer presise fornuftige mottiltak. Generelt så vil innkapsling sikkert hjelpe. Når du kapsler inn vil du sikkert også korte ned på en del av ledningene, som også kan gi en gevinst. Ellers ser jeg ingen "grid-stoppere" i skjemaet, så dersom du har problemer med høyfrekvent støy/radio så kan det kanskje være en ide å sette inn en motstand i serie med signalet nærme pin 2 på røret, og tilsvarende på pin 7. Disse skal ideelt sett sitte fysisk nærme rørsokkelen. Tror 5k til 30k er ganske vanlige verdier å bruke.

Hey! Det er et godt forslag, jeg skal definitivt prøve det og se om det hjelper.

Jeg har også en følelse av at glødingen og hvordan du kopler den opp og jorder den kan ha betydning for støy. Du slipper jo unna den notoriske AC-problemtikken, men glødingen vil allikevel utgjøre hoveddelen av strømmen i denne kretsen, og her går den jo ikke på en "separat" forsyning. Jeg ser for meg at muligens selve glødeelementet kan introdusere støy (men har overhodet ikke noe erfaringsmessig eller teoretisk belegg for å hevde dette).

Støyen minner faktisk om en jordsløyfe. Jeg skal sjekke om det funker bedre med separat forsyning. Dette vil jo forhåpentligvis bli skjermet av en boks, hvis ikke må jeg lage strømforsyning... (bah)

Endret av Gnome
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos kjøling og hybridforsterkere, så kan man ved å bruke klasse D-teknologi enkelt komme opp i noe høyere effekt bare ved å bruke enkel alu innbyggingsboks til kjøling. Problemet er at klasse D egner seg enda dårligere til OD enn opamper, men i denne typen hybridforsterkere er vel poweramp-vreng uaktuelt uansett? Da er det vel også ganske greit å ha litt ekstra headroom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.