Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kan noen anbefale en ok, men rimelig femstrengs bass?


Metalbrain

Anbefalte innlegg

Hey. Trenger en femstrengs bass - har virkelig ikke peiling på basser, så kunne trengt litt hjelp! Skal stemmes dypt og brukes til metal og burde ha ok spillbarhet og lyd. Vet ikke hvor høyt i pris jeg burde gå for å få noe brukbart, men noe rundt sånn 3-4 tusen må jeg vel nesten si at er maks.. Noen som har noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som lager kurante basser i den prisklassen. Ibanez og Yamaha har flere gode, men jeg må innrømme at jeg ikke har videre peiling på metalbasser. Du får en kurant bass for den prisen.

Jeg har også en Cort Curbow og den låter i mine ører skikkelig metal. Det er et godt kjøp hvis du får tak i den. Det beste er hvis du får et eksemplar med Bartolini- pickup, altså de eldste, men forskjellen på den og mightymitepickupen er ikke så ekstrem som enkelte skal ha det til.

Et forslag, som du kanskje ikke liker, er å kjøpe en firestrenger og sette på de fire dypeste strengene fra en femstrenger. Funker fint det. Det er mulig du må bore litt og file litt, men det er ikkenoe problem. Hvem trenger vel den fislete g-strengen på bassen uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke dum ut den Curbowen. Grei pris og. Fant en Finn-annonse som ga veldig lite info, men regner med at denne har den nye pickupen? http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=29675617

Edit: Det var en firestrenger det ja.. jaajaja

Har sett litt på noe Yamaha og Ibanez-greier og. Men hvordan er det med forskjell på aktiv og passiv elektronikk i denne prisklassen? Mener å ha lest at billig aktiv elektronikk skal være litt... daft?

Og apropos g-strengen, så er det en fare for at den blir brukt, faktisk :P

Endret av Metalbrain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har en femstrenger, og den er ganske annerledes og mer "panser" i lyden enn de andre bassene jeg har. Videre er det en meget god bass spillemessig, veldig ergonomisk, balansert og i det hele tatt.. Kroppen er uvant liten, men når man henger den på seg, så er den bare så veldig "passe" kan ikke forklare det på en annen måte, og jeg vet det er upresist. Man trenger ikke strekke ut venstrehånden, da den henger lenger til høyre på kroppen enn en vanlig bass. Det er ikke en bass som passer til alt, grunnet lyden, som skriker åttitalls metal, i hvert fall i mine ører, men like fullt en fantastisk bass.

Vel verdt å sjekke ut, og det er jo sånn med denne bassen at "kule" navn er viktige, og derfor er de med Bartolini- pickups veldig ettertraktet og priset deretter. Jeg har prøvd begge varianter, og forskjellen er minimal i virkeligheten. Helt sant. Må man ha den kuleste pickupen, går det jo an å bytte. :)

Men en bassamp med et horn i, og et plekter, så er denne bassen panserbrytende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en G&L Tribute L2500 jeg vurderer å kvitte meg med siden jeg har en USA-modell på vei. De biter noe vanvittig ifra seg, så metall passer de utmerket til spør du meg. Nå er denne her stemt E-C med detuner på E-strengen, men det skal jo ikke være noe problem å strenge om heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte i utgangspunktet 5000 for den. Har satt inn Hipshot-stemmeskruer pluss hipshot detuner, samt bein-nut. Skikkelig bra båndarbeid på den som jeg fikk utført av en fyr som tydeligvis visste hva han kunne. Det er en vanvittig god bass som både låter bedre og spiller bedre enn f.eks Fendere til 3 ganger så mye penger, spør du meg. Skikkelig allsidig er den også. Bare å sende en PM, så kan vi evt. avtale prøving. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frister, men 5000 er litt over budsjettet jeg har satt av til bass..

Prisen kan diskuteres en smule, altså. Det er litt om å gjøre at jeg blir kvitt den i løpet av ikkesåaltforlang tid, og om den hadde gått til en forumitt hadde det vært det beste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metalbrain. Musicians Friend i USA har en Yamaha BB425 til $299, salg. Koster opprinnelig $599. Anbefaler deg å få deg konto hos JetCarrier og satse på det tilbudet. 299 dollar blir vel omtrent 1600 NOK + 500-700 NOK i frakt fra JetCarrier. 2300 + 25% mva/toll = omtrent 3000. Det er en tråd på Talkbass.com angående dette salget, og de som har bestilt og mottatt bassen sier gode ord om både bassen og prisen.

Bassen koster 4800 hos Gitarhuset.no. Har selv brukt JetCarrier, og er strålende fornøyd med tjenesten og servicen deres. Fikk nettopp en bass fra Musicians Friend ved å bruke JetCarrier selv, så hvis du lurer på noe er det bare å sende en PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.