Web Analytics
Jump to content

Ukulele sadelpinne og bruk av passiv piezo

Recommended Posts

Hei

Driver og skal installere en piezo pickup i en ukulele. Den skal under sadelpinnen (se nedenstående video om du lurer på hva jeg driver med). I den forbindelse har jeg egentlig ikke lyst til å ødelegge den eksisterende sadelpinnen, men for ikke å få veldig høy sadel, så må man ha en lavere sadelpinne (det er ikke vist i videoen).

Finnes det alternative materialer man kan bruke til en slik sadelpinne som fungerer bra? Jeg har ikke lyst til å bestille og vente, og dessuten liker jeg å prøve ut alternative løsninger. Har tenkt på å lage noe av tre, en gammel plastlinjal, en rest av et plekterbrett, metall etc. Hva fungerer og hva fungerer ikke av materialer?

Ref:

Edited by sarge

Takk for hjelpen. Ny pinne laget av akrylglass. Piezo installert. Sporet ble fryktelig grunt med pickup i bunnen, samt at akrylglasset faktisk var en tanke for tynt, så jeg måtte også bygge opp med litt mer treverk på stolen. Fungerer bra, men heller ikke mer. Litt for mye "perkusjonslyder" som fanges opp.

Nei, dette er den passive el Cheapo-varianten. Koblet den til min lille Blackstar HT-1 i går, og selv om det ikke akkurat er hot output, så blir det bra når man drar på med litt gain. Det vrenger ikke uansett på clean-kanalen. Littegranne moro var det over i OD-kanalen, spesielt siden jeg kjøpte "AC/DC for ukulele" fra amazon.co.uk nylig. Skal se om det kan bli noe action der. Tror kanskje en vanlig boost-pedal kan være greit for litt kraftigere clean lyd på denne.

Dette er bare et stunt i forbindelse med et julebordband på jobben, så jeg kommer ikke til å legge mye penger i det i denne omgangen. Men en boost-pedal kan uansett være nyttig å ha i verktøykassen.

Sjekk ut denne, jeg bygde en sånn for litt siden. Testa endel frem og tilbake med et par forskjellige gitarer på 2 forskjellige amper, og fant at den ikke farga lyden noe. Den gir fyldigere lyd med mer punch, men den legger ikke til mye i mellomtonen og toppen sånn som mange booster gjør. Neste gang jeg skal bygge en nøytral boost, kommer jeg til å velge denne. Ellers er hardon fra musikkding en boost med mye dB innabords, men den legger til litt i mellomtonen. Til gitarsoloer kan jo dette være bra for å stikke seg litt mer frem, men vet ikke om dette er greia på ukulele? :)