Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Blackstar HT-5s


Trazzer

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte meg Blackstar HT-5s stack for ca 1mnd siden.

Nå i det siste har den begynt å ta opp radio signaler, tror det er en tysk eller engelsk radio. (eller begge)

Vanvittig irriterende... Noen som har opplevd lignende??

Et lite ekstra spørsmål: Jeg fikk intrykk av at dette er en rør-forsterker når jeg kjøpte den... Men lest flere plasser at det er en hybrid. Stemmer dette??

Mvh.

Trazzer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rør i både forforsterkerdelen og i effekttrinnet i forsterkeren. Sånn sett kan den regnes som en rørforsterker. Men det er en del purister som mener at for å være "all tube amp", så skal det ikke være solid state-komponenter i signalveien. Det er en del integrerte kretser, transistorer og dioder på kretskortet i en HT-5, og en del av disse er i signalveien. Da vil gjerne puristene hevde at det er en hybrid.

Jeg for min del synes det er en rørforsterker. Det forsterkende leddet både i forforsterker og effektforsterker inneholder rør som gir lydmessig rørkarakter, og da holder det som rørforsterker for min del. En hybridforsterker er for meg en forsterker som kombinerer ulike forsterkerteknologier i henholdsvis forforsterkerdelen og effektdelen, for eksempel med rørforsterkning i forforsterkerdelen og transistorforsterkning i effektdelen.

Fordelene med rør i gitarforsterkere er flere:

De har en forvrengning som for en stor del består av andreharmonisk forvrengning, mens solid state ofte har tredjeharmonisk som dominerende. Andreharmonisk forvrengning regnes som mer ørevennlig og foretrekkes til og med av enkelte framfor helt uforvrengt gjengivelse av clean lyd.

Når de overstyres (overdrive), så klipper rørene lyden på en mykere måte som gir mer avrundede kurveformer, og dermed mindre harde, høyfrekvente støykomponenter enn ved diodeklipping og lignende.

Disse lydmessige fordelene finnes i både forforsterker og effektforsterker i HT-5, og dermed har HT-5 også en lydmessig rørkarakter.

Nuhvel. Der gikk jeg langt ut over spørsmålet, egentlig... :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi plukka opp teleslynge med en Roland Jazz Chorus en gang. Problemet er at deler av forsterkeren (typisk et sted i signalveien) begynner å oppføre seg som en antenne. Det er mulig det hjelper å vri litt på ampen, men sannsynligvis ikke. Du kan tre hønsenetting rundt ampen, det burde holde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå i det siste har den begynt å ta opp radio signaler, tror det er en tysk eller engelsk radio. (eller begge)

Vanvittig irriterende... Noen som har opplevd lignende??

Et lite ekstra spørsmål: Jeg fikk intrykk av at dette er en rør-forsterker når jeg kjøpte den... Men lest flere plasser at det er en hybrid. Stemmer dette??

Prøv å bytte gitarkabel, mulig det er den som virker som antenne, mens ampen virker som en radio. Ellers må du finne på noe lurt med selve ampen, noe som er dyrt og tidkrevende. Det er neppe verdt det med en sånn amp.

Det er en hybrid. Trykk lenken for bilde+skjema.

En hybridforsterker er for meg en forsterker som kombinerer ulike forsterkerteknologier i henholdsvis forforsterkerdelen og effektdelen, for eksempel med rørforsterkning i forforsterkerdelen og transistorforsterkning i effektdelen.

Fordelene med rør i gitarforsterkere er flere:

De har en forvrengning som for en stor del består av andreharmonisk forvrengning, mens solid state ofte har tredjeharmonisk som dominerende. Andreharmonisk forvrengning regnes som mer ørevennlig og foretrekkes til og med av enkelte framfor helt uforvrengt gjengivelse av clean lyd.

Når de overstyres (overdrive), så klipper rørene lyden på en mykere måte som gir mer avrundede kurveformer, og dermed mindre harde, høyfrekvente støykomponenter enn ved diodeklipping og lignende.

I min verden er en hybrid noe som blander ulike teknologier. Eksempel, en Toyota Prius drives av bensin og strøm, og er derfor en hybridbil. En forsterker som blander rør og solid-state er en hybridamp.

Med din merkelige definisjon blir kanskje Prius en ren el-bil, og for at den skal være en hybridbil må forhjulene drives med bensin og bakhjulene med strøm?

Forøvrig er det diodeklipping i HT-5. Diodenes seriemotstand bestemmer også hvor skarpt de skal klippe, dette gis altså av kretsen, ikke av teknologien.

Synes du motsier deg selv på mange ulike nivåer her, sarge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min verden er en hybrid noe som blander ulike teknologier. Eksempel, en Toyota Prius drives av bensin og strøm, og er derfor en hybridbil. En forsterker som blander rør og solid-state er en hybridamp.

Med din merkelige definisjon blir kanskje Prius en ren el-bil, og for at den skal være en hybridbil må forhjulene drives med bensin og bakhjulene med strøm?

Forøvrig er det diodeklipping i HT-5. Diodenes seriemotstand bestemmer også hvor skarpt de skal klippe, dette gis altså av kretsen, ikke av teknologien.

Synes du motsier deg selv på mange ulike nivåer her, sarge.

Jeg synes ikke sammenligningen mellom bil og forsterker er spesielt god eller opplysende. Jeg synes ikke min definisjon er merkelig. Den karakteristikken får du stå for. Kan du vise til at selve forsterkningen i en HT-5 gjøres med solid state?

Til sammenligning kan vi jo se på hva Premierguitar skriver om Ibanez TSA15H-forsterkeren:

Ibanez—a name long associated with guitars and effects—has once again entered the world of guitar amplification with the TSA15H. This newest offering is a 15-watt, all-tube head and matching cabinet featuring none other than the world-famous Ibanez Tube Screamer built right in to the amp.

Ref: http://www.premierguitar.com/Magazine/Issue/2010/Aug/Ibanez_Tube_Screamer_Amp_TSA15H_Review.aspx

Jeg er altså ikke alene om å se på diodeklipping som irrelevant for klassifiseringen av forsterkeren som rørforsterker eller ikke.

Jeg tror for øvrig aldri at man vil bli enige om dette. Jeg tror at dersom du går en rekke nyere rørkonstruksjoner i sømmene, så vil du finne MANGE som har solid state komponenter og som derfor etter din definisjon må kalles hybride. I så fall er ikke HT-5 noe mer hybrid enn mange andre konstruksjoner med rør. Puristene vil alltid ha en snevrere definisjon enn andre, og de strengeste vil også kreve at likerettingen i strømforsyningen gjøres med rør.

Jeg har nok en mer pragmatisk holdning til det: Dersom det låter som rør og forsterkningen gjøres med rør, så er det en rørforsterker, etter min mening. I praktisk bruk vil HT-5 også kreve vedlikehold som en rørforsterker.

Om du hadde stappet en modelleringsenhet i forkant av preamp i kabinettet på en rørforsterker, så ville jeg kalt det en rørforsterker med modellering, ikke en hybridforsterker. TS-lignende klipping er ikke forsterkning, det er en form for modellering. Jeg har en HT-1 som etter hva jeg skjønner er temmelig likt konstruert, og den låter for øvrig fremragende med en TubeScreamer-pedal foran, noe mange andre rørforsterkere også gjør. Skal man ikke tillate noe solid state overhodet, så trenger man ikke studere kretsskjemaene en gang for å slå seg på rørpuristbrystet og erklære HT-5RH til å ikke være en ekte røramp. Den har jo digital romklang!

Jeg synes heller ikke diskusjonen er så interessant. Trådstarter spurte, og jeg sa allerede i mitt første svar at du vil få ulike svar avhengig av hvem du spør. Spør du Blackstar (som har laget ampen), så er det ihvertfall en rørforsterker. De er kanskje merkelige, de også?

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å skape noen vonde følelser hos Haldensere, jeg liker dere, og vi er jo by-naboer,

så må jeg allikevel slutte meg til EBT´s definisjon av amp. Dette ER en hybrid.

Etter å ha sett skjemaet er det hele veien blanding av opamps, transistor og rør.

Blanding = hybrid, bastard og kjøter!

Men det bør ikke bety noe negativt. Dersom man plasserer rørene der de har mest virkning,

vil man jo nettopp få det man ønsker av et rør.

Og det er faktisk ikke slik at en opamp eller transistor "ødelegger" lyden med en gang den

kommer inn i signalveien. En transistor lager ikke 3. harmoniske før den blir overstyrt og er derfor ganske lineær.

En opamp er nærmest helt lineær helt til den overstyres. Det er ved overstyring at 3. 5. 7. 9. osv. harmoniske oppstår.

Disse farger derfor normalt ikke lyden før de blir overstyrt. Et rør vil hele tiden farge lyden

fordi det produserer 2. harmoniske hele tiden! Og når det blir overstyrt lager dette også 3. 5. osv. harmoniske,

men på en mykere måte.

Jeg ser ingen betenkeligheter med å blande disse to verdener dersom man får en billig og bra forsterker. Og ja, Sarge,

det er veldig mange som ikke vil snakke om transistor i en amp, men samtidig putter de gjerne en TC klang, båndekko eller en

Quadraverb etc. rett i effektsløyfa. Er det bare rør der da? ;)

Ordet hybrid må nok denne ampen leve med, men jeg har selv to hybrider fra gammel tid:

en Music Man 410HD og en Galant m.bass.30. Begge låter som rørforsterke, men er allikevel hybrider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok inn noen franske/italienske greier på min. Ganske god radio lyd også. Det blei mer stille etter jeg hadde eid ampen en stund, men det ble borte når jeg byttet jack-kabelen mellom toppen og kabinettet. Vet desverre ikke om det bare var tilfeldigheter. Hvis den står i nerheten av et vindu, kan det være årsaken. Vert å prøve i allefall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips og svar!

Må vell si meg enig med EBT om at dette er en hybrid. Men syns Sarge kom med noen gode argumenter :)

hmm... Lurer på om jeg kanskje kunne brukt aluminiums folie til å fjerne signalene? Noen som har prøvd?

Høres ut som at det er værst når jeg har mye volum og distortion på, merka det førstegang når jeg kobla til en hjemmelaga buffer. Trødde det var den som var feilen, men da ble jo gitarkabelen veldig lang. Fra gitaren, har jeg 6m Planet Waves kabel, bruker jeg effekter så har jeg en kabel som jeg ikke husker merket på (5m lang)... Men det er bare en billig kabel jeg fikk med en pedal en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt er jeg ganske pragmatisk anlagt. Om noen velger å kalle HT-5 en hybrid, så må de gjerne det. Jeg forholder meg til at produsenten kaller det en røramp, og er heller ikke alene om det om man sammenligner med andre amper det er naturlig å sammenligne med...

Jeg kommer til å kalle det rørforsterker til krampa tar meg. Dette fordi det er rør i både preamp og poweramp, fordi det låter som rør og fordi man kan modde lydkarakteren med rørbytte og av og til må vedlikeholde ved rørbytte. I praksis oppfører den seg altså som en rørforsterker.

Jeg synes det er greit at dere kaller det en hybridforsterker, men da blir hybridforsterkerbegrepet ganske vidt etterhvert. Så vidt at det nesten blir meningsløst mye som faller inn under det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nokk det er kabelen som er synderen ja. Har testa litt forskjellig, og når jeg bare bruker planet waves kabelen, så er det ikke "radio" :)

Har loddeutstyr, så Trenger bare skaffe kabel da :) Tror dere kvalitetene på jack pluggene kan ha noe å si? eller burde jeg kjøpe nye av de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok inn politiradio på en Sessionette 75 som skal være en transistor, samt radi på en Fender studio lead som også skal være transistor. Lurer på om det kan være rør i preampen på disse. Uansett har jeg ikke opplevd det på rørampene mine, deriblandt en Blackstar ht40.

Det trenger ikke nødvendigvis være rør for å plukke opp signal. Min TS gjorde dette en liten stund, og som nevnt over så kan det være en dårlig kabel som plukker opp signal.

Jo flere kabler og dårlig jord og lodding du har i kretsen, vil disse kunne plukke opp andre signaler hvis du er "heldig"

Det som da skjer, er at disse små signalene blir forsterket X-antall ganger og blir hørbare når de går gjennom en forsterkerkrets.

Og forsterkere kan lages av både rør, transistorer og opamper (som igjen inneholder transistorer)..

MAO: Det trenger ikke være rør for at en forsterkerkrets skal plukke opp signaler ala støy eller radio :)

Angådene om HTen er en hybrid eller ikke, så har det vel ikke såå mye å si så lenge det låter knall (mao som rør :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene fuzz pedalen min (Fulltone 70) tar inn radiosignaler når den er aktivert, og volumpoten på gitaren er satt til null. Hadde en tråd på dette for ei tid sia, og fikk gode svar der. Tråden ligger under "effekter" en plass. Har også opplevd å ta inn radio på en transistoramp (var vel en Marshall...?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger ikke nødvendigvis være rør for å plukke opp signal. Min TS gjorde dette en liten stund, og som nevnt over så kan det være en dårlig kabel som plukker opp signal.

Jo flere kabler og dårlig jord og lodding du har i kretsen, vil disse kunne plukke opp andre signaler hvis du er "heldig"

Det som da skjer, er at disse små signalene blir forsterket X-antall ganger og blir hørbare når de går gjennom en forsterkerkrets.

Og forsterkere kan lages av både rør, transistorer og opamper (som igjen inneholder transistorer)..

MAO: Det trenger ikke være rør for at en forsterkerkrets skal plukke opp signaler ala støy eller radio :)

Angådene om HTen er en hybrid eller ikke, så har det vel ikke såå mye å si så lenge det låter knall (mao som rør :D )

Ble oppklarende for min del nå. Har ikke så mye greie på slikt, så tok det som en selvfølge at det bare var rør som kunne ta inn radio, men har lært noe nytt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.