Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av akustisk gitar (Tips)


Norstorm

Anbefalte innlegg

Hallo...

Ja, da står jeg i en litt spesiell situasjon.

Jeg kom meg med i ett prosjekt som jaggu skal i studio, og ut å spelle litt etterpå om alt går bra.

Stilen jeg skal spelle minner vel en del om Damnation skiva til Opeth, for de som er opplyste om slikt..

Så er det slik at jeg er glad i kjappe elgitarer, så den el-akustiske gitaren jeg trenger bør være letthåndterlig i både rytme og lead spill.

Når jeg starter er jeg som regel vill på flagionetter, overtoner, hammer og pull offs og slikt møl.

Jeg har alltid vært fascinert av tonen til Taylor gitarer, og dro jaggu å testa en slik for ikke lenge sia.

Fikk litt sjokk, da den gitaren var stein hard på strengene og stiv som juling.

Tonen var upåklagelig og nesten sinnsvak bra, men fingra mine tålte ikke det der gett :S

For 6 strengers akorder hadde det der gått fint tror jeg, men når jeg begynner å blære opp teknikker så gikk ikke det.

Han som eier bandet mente han skulle kjøpe en gitar for meg, og maser om hva jeg vil ha som ikke koster fletta..

Da for jeg litt panikk da jeg ikke vet lengre hva jeg skal dra ut å lete etter for å prøve engang :S

Har noen f.eks. prøvd den der doublenecken til Ovation?? Celebrity-ett-eller-annet...

Vet jeg er bedt om å spille både 6- og 12 strenger på det der verket han har skrevet.

Andre tips mottas med takk, for nå begynner jeg å få litt panic :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det slik at jeg er glad i kjappe elgitarer, så den el-akustiske gitaren jeg trenger bør være letthåndterlig i både rytme og lead spill.

Når jeg starter er jeg som regel vill på flagionetter, overtoner, hammer og pull offs og slikt møl.

Jeg har alltid vært fascinert av tonen til Taylor gitarer, og dro jaggu å testa en slik for ikke lenge sia.

Fikk litt sjokk, da den gitaren var stein hard på strengene og stiv som juling.

Vet jeg er bedt om å spille både 6- og 12 strenger på det der verket han har skrevet.

Nå er jeg spent på hva ekspertisen svarer deg... For min erfaring er at det du beskriver, det er forskjellen på el og akk. Og 12 strenger, det er dobbelt pine.... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja.. Problemet her er vel det at mange akustiske gitarer, f.eks. Taylor sine, er stein harde på strenga...

Man må jo ha pølse fingre for å spille teknisk på de der... Jeg sku jo blø fingra av meg etter 3 grep liksom :S

Er nok ikke rett mann til å tipse. Hadde en Morgan Elektroakustisk en periode, som var så nærme man kan komme en elgitar trur jeg. Allikevel var den litt tungspilt etter noen timer, fordi jeg kjørte med 0,11 uslepne for å få litt akustisk svell i lydbildet. Men, god gitar, til ca 4k... :)

Morgan MWT-1 ..

Endret av Tommern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Celebrity-serien til Ovation er ikke allverdens å rope hurra for, men de dyrere seriene går for å være fine ting. Bør prøves først dog, siden den avrundede baksiden kan være noe spesiell å spille med. Jeg måtte ha min hengende under beltespenna for at den skulle fungere greit for meg å spille på, og om du er teknisk vill så gjetter jeg på at du liker å ha gitaren noe høyere enn det.

Jeg har selv en Takamine, og den er fantastisk lettspilt, men kanskje litt over din prisklasse. (Ligger vel på ca 13k)

Ibanez kan være verdt å sjekke ut. Bassisten i bandet mitt kjøpte seg en rimelig Ibanez, og den var også overraskende myk og lett å spille på.

Ellers er det vel bare å stikke til en musikksjappe eller to med greit utvalg (ser du bor i Oslo, så det bør jo være mulig å finne) og prøve alt som henger i butikken, og se hva du blir fornøyd med. Har ingen veldig gode tips utover det. Tynne strenger hjelper jo også en del (f.eks .10)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det settet jeg regner med å bruke, ja..

Takaminegitarene i den klassen var vanskelig å finne i Oslo faktisk.

Er en drøss av replica fra Takamine hvertfall.. Bon Jovi, etc.. Men ble ikke særlig imponert der. Men skal se hva jeg finner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen uker siden prøvespilte jeg en Furch på 4Sound i Kongens gate som var en drøm å spille på. Hadde jeg vært i impulskjøpmodus hadde den jaggu blitt med meg hjem, det er sikkert. Prismessig ikke så aller verst, mener det var like over 10k. Lydmessig velbalansert, dog med litt overvekt i den mørke enden.

Ut over dette et faktisk Yamaha CPX-serien svært gode gitarer til en rimelig penge, særlig når man begynner å bevege seg oppover i modellutvalget. CPX-900 f.eks er lettspilte og relativt nøytralt låtende gitarer med god elektronikk (kan kanskje oppleves som litt "tynn" lydmessig ved rent akustisk spill pga redusert størrelse i klangkassa, men gjennom PA låter det svært bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du kommer over et godt bruktkupp på CPX900 så vet jeg ikke hvor enig jeg er. Street Price i Norge, (hvertfall sound1) er vel oppunder 9k for denne?

Man får bedre gitarer for den prisen. Ingen dårlig gitar, men man får bedre. Jeg har en selv, fordi jeg fikk den brukt til en veldig pen pris. Den duger i massevis som backupgitar, men ville ikke hatt den som eneste gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. pris er jeg usikker hva han kisen her er villig til å betale for en gitar.

Jeg prøver å tenke logisk bare.. Klart jeg har list på KOA og alt slikt jeg også, men i starten vet jeg at jeg må ha minimum en 12 og en 6..

Så doublenecken til Ovation var det første som slo meg om man sku være kreativ..

Men i dag har jeg snakket med en fornuftig kar som også sier at Takamine er ett godt valg prismessig om man vil ha noe som ikke er så stivt som Taylor.

Jeg hadde en Levin gitar jeg prøvde å fikse litt på, men den var så skada i halsen at det bare var å legge i kassa.

Har ikke kommet meg ut for å få sjekket alle disse... Men jeg vet jeg har sett en del der ute, bl.a. Ibanez...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.