Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Flammelønn/figurert flammelønn.


jonta

Anbefalte innlegg

Jeg har trodd at flamme lønn er rett og slett "flambert" lønn med f.eks en gassblåser, for å få frem strukturen i treverket. Og figurert flamme lønn er bare en print av resultatet, som er limt på.

Er jeg helt på jordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wait, wat... Det har da vært 1. april i år? :ninja:

Wait for it........................................................................................................................................................................

Fankern! Ble vel lenge å vente til neste år! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så det jeg trodde var "flambert" lønn er altså lønn med fint mønster og litt beis i/under klarlakken.

Også :rolleyes: forvekslet jeg figurert lønn med figurert flamme lønn.

Figurert lønn skulle det være, altså på billiggitarer, imitert lønn/fake/print?

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så det jeg trodde var "flambert" lønn er altså lønn med fint mønster og litt beis i/under klarlakken.

Også :rolleyes: forvekslet jeg figurert lønn med figurert flamme lønn.

Figurert lønn skulle det være, altså på billiggitarer, imitert lønn/fake/print?

Figured (kanskje 'mønstret' på norsk?) treverk, det være seg lønn eller andre slag, betyr bare nettop det - at treverket har et attraktivt mønster.

Flame, birdseye, burled osv. er navnene på forskjellige mønstere.

På billigere gitarer brukes bare et tynt finérflak som dekor på toppen, mens på dyrere gitarer brukes et tykkere stykke som et lokk. I det siste tilfellet får du ikke bare utseendet, men også lydmessige egenskaper fra treverkets type, kvalitet og tykkelse.

DJ

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Figured (kanskje 'mønstret' på norsk?) treverk, det være seg lønn eller andre slag, betyr bare nettop det - at treverket har et attraktivt mønster.

Flame, birdseye, burled osv. er navnene på forskjellige mønstere.

På billigere gitarer brukes bare et tynt finérflak som dekor på toppen, mens på dyrere gitarer brukes et tykkere stykke som et lokk. I det siste tilfellet får du ikke bare utseendet, men også lydmessige egenskaper fra treverkets type, kvalitet og tykkelse.

DJ

--

Takk for oppklaringen!

Det var i Schecters 08 katalog jeg la merke til utrykket "figurert maple topp" på de billige Omen Extreme gitarene og tenkte at dette er figurert eller altså imitert lønn.

(På Schecters sider nå, står det quilted maple topp på Omen Extreme)

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.