Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Note/grep hjelp..!


anders_s

Anbefalte innlegg

Halloen!

Har nå fått tak i en litt eldre gitar, men den fungerer, og er nystemt!

Så må jeg lære meg grep. Finnes det noen instruksjonsmanualer med grep? :oops:

Jeg har sett på akkorder på internett, og der står det f.eks "A".

Er det A-moll?

Og finnes det noen fine nybegynner sanger m/ grep på nettet?

Tusen takk for svar

-Anders-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange internettsider der du kan finne grep til forskjellige sanger. Å prøve seg på musikk du liker er en god start, du finner mye på f.eks. www.guitartabs.cc . Om det står kun 'A' betyr dette A-dur, ikke A-moll, Am er A-moll. Akkorder kan du finne på www.chordfind.com .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillebjørn Nilsens gitarbok er bra instruksjonsmateriale har jeg hørt. det er bra å lære musikkuttrykk på norsk, så slipper du å gjøre som jeg gjorde (og sikkert noen andre med meg), lære meg de norske uttrykkene omigjen etterpå.

Og hvis du har andre spørsmål om teori og teknikker og sånt, så har vi et kjekt lite forum kun for det :) Da får du sannsynligvis enda fortere svar :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er jeg enig i at Lillebjørn Nilsens gitarbok er en god introduksjon til det å spille gitar. Jeg er imidlertid av den oppfatning at det er mye viktigere å synes det er gøy å spille enn at man nødvendigvis skal lære absolutt alt på en helt riktig måte med korrekt progresjon. Med det sagt, det kan godt være verdt å ta en tur til nærmeste bibliotek for å ta en aldri så liten kikk i boka, men ikke ødelegg gleden ved å spille gitar ved å spille sanger du ikke liker.

Hvorvidt det er greiest å lære seg musikkuttrykk på norsk eller engelsk er jeg ikke sikker på - det finnes argumenter for og imot. Om en er nogenlunde kompetent i begge språk har en gode muligheter uansett. For eksempel trenger har jeg minst like stor bruk for å kunne de engelske musikkuttrykkene som de norske for tiden, og kan da ikke se noen god grunn til at jeg først skulle ha strevd med å lære meg de norske, for så å måtte oversette dette. Om en lærer seg uttrykkene på det språket man tror man kommer til å få mest bruk for, samtidig som man holder øynene åpne og ikke blokkerer et språk helt, skulle mye være gjort.

Det mest kritiske er ikke små detaljer som dette - det mest kritiske er at en synes det er gøy å spille, og at en merker fremgang. Det synes nå i alle fall jeg (ikke det at jeg føler du har argumentert mot dette Faktor, misforstå meg rett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en er nogenlunde kompetent i begge språk har en gode muligheter uansett. For eksempel trenger har jeg minst like stor bruk for å kunne de engelske musikkuttrykkene som de norske for tiden, og kan da ikke se noen god grunn til at jeg først skulle ha strevd med å lære meg de norske, for så å måtte oversette dette. Om en lærer seg uttrykkene på det språket man tror man kommer til å få mest bruk for, samtidig som man holder øynene åpne og ikke blokkerer et språk helt, skulle mye være gjort.

Enig. Fin nyansert og godt poengtert post.

Jeg har hatt mye mer nytte for meg selv av å kjenne til uttrykkene på engelsk, men når jeg skal kommunisere med andre musikere så føler jeg at bør bruke norsk.

Vil legge til at folk er forskjellig. Jeg syns det var kjedelig å bare spille leirbål sanger, gitaren ble først morro for meg når jeg kunne systematisere og abstrahere akkorder og slikt. Er irritert over at jeg ikke fikk lære enkle teoriting fra en av de tidligere musikklærerene. (var kanskje ikke klar for musikkteori, men det er en annen sak)

Jeg liker å tro at jeg forstår noe (:P), derfor er teori noe for meg. Har ikke Nilsens Gitarbok, men som sagt, jeg har hørt.

Det viktigste for alle musikere er å spille sanger/låter. Det er derfor vi lærer oss å spille, så ja jeg er enig at man må spille det man har lyst til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke Nilsens Gitarbok, men som sagt, jeg har hørt.

Jeg har den. Liker den ikke i det hele tatt, synes han forklarer ting på en keitete måte.

Virker og som om han forventer at vi kan en del musikkteori på forhånd siden han plutselig kan finne på å slenge inn ord som dominant og subdominant uten å ha forklart hva dette er på forhånd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei Anders,

Jeg tror også det finnes bedre alternativer enn Lilllebjørns gitarbok, selv om det var den jeg begynte med back in the happy 70s, så synes jeg den er litt for gammeldags... spesielt med tankte på sangene.

Ta en titt på http://guitar.about.com/od/guitarlessons/ Der finner du online gitar leksjoner som er ganske bra, samt massevis av linker og annen informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Lillebjørns gitarbok i starten, men bare i noen uker.. Likte den aldri noe særlig. Det var nesten bare sanger jeg ikke hadde hørt mye av, med unntak av enkelte sanger som "En bussjafør" og "Drunken sailor".

Men alikevel var den en grei start, og det var med den jeg lærte meg akkordene, og å kunne klare å tyde tabs (selv om jeg brukte ti minutter på én linje :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv brukt Lillebjøns bok og syns den var helt grei i begynnelsen. Fikk i det mest grunnleggende, men begynte fort å leite etter sider på internett med kurs. Det som er nevnt over har jeg brukt og syns det er glimrende. Lillebjørns bok er slett ikke dum å ha egentli, bruker den som oppslagsverk. Men mange av sangene der er skikkelig traurige og man blir fort møkklei av å sitte og spille om-pa-pa. Men jeg tror det er lurt å lære seg de vanligste akordene før man begynner og skal spille mest mulig sanger. Jeg ble iallefall veldig oppgitt over at det ikke hørtes ut i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.