Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bedre sent enn aldri?


SNM

Anbefalte innlegg

Hei til dere! Jeg har brukt dette forumet som ressurs til ymse saker i mange år, men jeg har aldri tatt steget og registrert meg. I dag ble dagen, gitt. Skriver litt om bakgrunnen min under.

Jeg er en kar på 24 vintre, som har hatt gitar i rundt 10 år. Når det gjelder å spille på den så har det heller vært litt labert. Om jeg legger sammen tiden jeg har spilt aktivt og motivert, så har jeg vanskelig for å tro at det blir mer enn noen måneder til sammen, og dette er da veldig oppstykket og delt. Det ville vært herlig å bryte ut av dette mønsteret og komme meg over kneika, slik at jeg kan kose meg med gitarspillingen og få til mer av det jeg vil. Tidligere har det kanskje vært manglende resultat/selvtillit som har stoppet meg, men nå er jeg kanskje voksen nok til å stå på videre. Kanskje dette forumet kan hjelpe meg å holde fokus og motivasjonen oppe?

Jeg vil ikke være pessimist, men jeg begynner såvidt å legge noe av skylden for manglende spillelyst gjennom årene på instrumentet mitt. Det er snakk om en 30 år gammel og godt brukt asiatisk strato-kopi, nærmere bestemt en Big Sound Y.J. 1982. Av custom features kan jeg nevne:

-Løst plekterbrett (treverket har takket for seg og det må større skruer til for å få grep. En investering jeg nøler med.

-Et par løse stemmeskruer, og da mener jeg helt løse. De holdes fast av strengene når de er stramme. Må holdes fast med bestemt grep under festing av nye strenger.

-Enten helt flat- eller ujevnt slitte bånd. Jeg har lært et nytt ord på dette forumet, "sustain". Gitaren min har ikke "sustain".

-Lett tilgjengelig håndtak for å raskt og enkelt avstemme gitaren. "Whammy-bar"?

-Pickuper. Jeg kan ikke spille gitar med neddimmede lamper i nærheten uten at trafosummingen tydelig høres.

Ellers har jeg en Zoom 3030 effektboks, sikkert også fra 80-tallet. Til slutt en Hughes & Kettner "Edition Blue" 30-R amp, som slettes ikke er så verst, tror jeg.

Bankkontoen trekker pusten og gjør seg klar for å ta imot juling hver gang jeg ser på ting som Mayones og Line 6 og gliser. Det står skrevet i stjernene at det må bli kjøp snart B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet! Slik du beskriver gitaren, er det kanskje like greit å gå til innkjøp av ny gitar ja. Nå er det jo en del av problemene med gitaren din av en slik art at det lar seg fikse, men det spørs jo om det i det hele tatt er verdt å tenke på det.

Nå trenger du jo heller ikke å fleske til med en Mayones sånn tvert. Det finnes nok billigere alternativer som er helt kurant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen!

Et av triksene for å spille mer er å finne en gitar som ikke irriterer, men som tvert imot gir deg en følelse av samhørighet. Trenger ikke være dyr av den grunn.

Når det gjelder trafosumming, så tror jeg både dyre og rimelige single coil-gitarer kan være plaget av det. Kanskje du bør finne en gitar med minst en humbucker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for velkomsten!

Ja, når det gjelder gitarkjøp så må jeg nok bare innse at studentøkonomien ikke tillater noen høytsvevende utlegg. "Mye gjennomtenkt" og "godt gjennomtenkt" er to forskjellige ting. Det er jo også helt tullete å kjøpe high-end gitar før jeg kan navnet på en skala. Det blir nok turer til de lokale forretningene og prøvespilling. Jeg ser for meg et budsjett på 5-8000 for gitaren, eller max 10 med en ny effektboks. Line 6 sine HD 300/400? Jeg får fortsette å tråle forumet for kjøpsråd, og opprette en egen tråd hvis jeg finner noe jeg klør meg i hodet over.

Jeg glemte å nevne hvor jeg hører til musikalsk. Jeg er oppvokst med Metallica. Deres melodier ligger hjertet nærmest, med Justice som favorittalbum, tett etterfulgt av selvfølgeligheten Master. Om jeg hører noen nynne disse melodiene om 50 år så kommer det til å tennes en gnist i meg. Men forholdet er altså blitt mest nostalgisk. Av musikk jeg aktivt hører på nå og de siste årene kan jeg nevne Opeth og... nei, det er vel egentlig den eneste konstanten. Utover Opeth så flyter jeg mye frem og tilbake. Jeg er ikke fremmed for å høre på elektronisk musikk. Chase & Status, Nero, Deadmau5 osv. Banner jeg i kjerka nå? Jeg digger også gammel jazz og swing. Miles Davis, Duke Ellington, John L. Hooker og annet snacks. Alt til sitt formål, stemning, følelser osv. Musikk handler enestående om melodi for meg. Vokalen er bare enda et instrument blant resten, hvor gitaren eller pianoet har like mye vokalist-status for meg. Lyrikken går inn ene øret og ut andre. Melodi, trøkk og rytme er alt. Den siste tiden har jeg dykket dypere ned i metallverdenen på leting etter det harde. Meshuggah - Bleed har jeg snart slitt ut. Hypocrisy, Gojira, TesseracT, Feared har det gått mye i.

edit: Ja, humbuckere er noe av det jeg har lært om etter mye stalking av disse forumene i det siste. Noe av det jeg klimprer på om dagen er Opeth - Blackwater Park og Megadeth - Duke Nukem. Jeg tror aldri jeg vil kunne gi helt slipp på slik spilling, så allsidigheten til humbuckere er sikkert det jeg bør sikte på. Dette medlemskapet betaler seg selv, lett ;)

Endret av SNM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metallica, ja... disse kan kanskje gi noen tips?

(Mye småprat underveis, men godlyden kommer etterhvert. Og humbuckere? You bet! Her er vel cluet at det brukes EMG-pickups hele veien.)

EDIT: Og denne gitaren er jo innenfor ditt budsjett: http://www.musikklink.no/Avdelinger/Produkter/01---Gitar/El-gitar,-solid-body/Epiphone/Epiphone-Les-Paul-Custom-EX-EMG-81-85-Midnight-Ebony-213369.aspx

Ellers har du denne bruktvarianten, som jeg tror passer deg ypperlig og sparer deg en del kroner (men den kan det hende du må handle raskt for å få): http://www.godlyd.no/default.asp?page=17&product=5479&p5479_v=1

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... gode råd ...

Takk for tipsene! Nå har jeg sittet i kveld og researchet enda mer. Har bl.a. funnet hjemmesida til den lokale musikksjappa, hvor de f.eks har Epiphone Les Paul standard og jeg varmes stadig til synet av Les Paul fasongen. De to du linker til ser helt fantastiske ut. Den ene på grunn av finishen (midnight ebony) og den andre på grunn av prisen. Og begge på grunn av EMG pickup, som jeg forstår er tingen å ha. LP Standard gitaren har ikke det. Hvor mye koster de pickupene kjøpt løst? Standard LP'en er 5 høvdinger, altså 1000,- billigere enn den nye Customen inkl frakt. Da har jeg også ei lokal sjappe å gå til og de kan sikkert bytte pickupene for meg. Et ikke ubetydelig problem med standarden er de kjedelige vintage fargene.

Den på godlyd.no ser da virkelig ut som et bra kjøp for meg, men jeg ser bare bilder, prisen og at det dreier seg om et privat salg. Jeg har ikke brukt Godlyd.no før. Kan jeg bare gå ut i fra at gitaren befinner seg i Sandnes? Det passer dårlig for meg å kjøre fra ålesund og hente den for tiden, så da kommer det an på transport. Trykker jeg 'kjøp' havner den bare i handlekurv, og dit vil jeg ikke ha den uten mer info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og begge på grunn av EMG pickup, som jeg forstår er tingen å ha.

Nei, nei. Misforstå meg rett. Du MÅ ikke ha EMG pickups. Jeg tror en nesten hvilken som helst litt hot humbucker vil gjøre jobben. Jeg tok sikkert litt av fordi du sa at Metallica var en favoritt. Jeg har hørt Metallica bli spilt på både strat, tele og Les Paul og har lått fett. Det er som du sikkert skjønner fra klippene kanskje vel så mye forsterkeren og evt. annen elektronikk som skaper den sounden du er ute etter.

Mitt aller beste råd: Dra i butikken og prøvespill gitarer til du finner en du liker godt. :) Følelsen av gitaren har mye mer å si enn pickup-spesifikasjoner og youtube-klipp. Har du mulighet, så spør også om å få låne en gitarreim og spill stående før du bestemmer det endelig. Det er stor forskjell på komforten når man spiller stående i forhold til når man sitter. Det man mangler i lyd fra gitaren kan man som regel ta igjen på elektronikken.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det en splitter ny Epiphone LP Std Honeyburst. Den var betydelig tyngre enn alle de andre gitarer, inkl en Gibson Studio LP, noe som falt i smak hos meg. Den føles veldig solid. Når jeg begynte å se etter gitar var egentlig les paul-fasongen ikke i nærheten av toppen på ønskelista, men det var for såvidt ikke stratocaster heller, på noen som helst måte. De litt mer spesielle fasongene til PRS og Mayones (superstrat?) synes jeg var stilige. Men etter å ha holdt og følt på denne LP'en er det egentlig ikke mer å stusse på. Til 4500,- tror jeg denne skal være en spillevillig og allsidig kompis, og den tar seg slettes ikke verst ut på veggen heller.

I forhold til den koreanske wannabe-straten som nå ligger og tar sine siste stakkarslige åndedrag er lyden av en helt annen verden, koblet rett i ampen. Sammen med ampen, tonehjulene og den smart plasserte pickup-velgeren kan jeg få til mange av lydene jeg vil ha, mens jeg ser an behovet for og utvalget av effektbokser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.