Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av stage tuner


rayand

Anbefalte innlegg

Ja da høres det ut slik for meg også. Men da tror jeg det nok er mange som har missforstått hele hensikten med denne tuneren, også der hvor jeg kjøpte den og flere andre musikk forretninger. Men men, nå har jeg kjøpt den, så får bare teste ut single mode skikkelig, så får jeg heller se hva jeg gjør etterpå.

Meg inkludert. Men når det er sagt, synes jeg den funker vel så bra i singlemode som alle andre tunere i pedalformat jeg har hatt/prøvd. Jeg ser at noen setter spørsmålstegn ved nøyaktigheten til både Polytune og Pitchblack, men jeg må si at jeg aldri har opplevd at de har vært for unøyaktige, hverken live eller i studiosituasjon. Tatt i betraktning at en vanlig gitar aldri blir 100% stemt over hele fjøla uansett, er det ikke noe å snakke om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

For å være veldig pirkete, så nei, ikke engang da. En gitar er i utgangspunktet feilkonstruert, og siden båndene er rette, så blir det feil her og der.

Vis gjerne til svenskene som har gitarer med "snurrige bånd", men det er ikke poenget her.

Hvis det er noen trøst, så er denne unøyaktiheten i stemming noe som veldig mange instrumenter er belemret med. Som et eksempel kan man få kjøpt trompeter og kornetter med "slidefunksjonalitet", som skal kunne oppveie for feilstemmingen som oppstår når man trykker ned ventilene. Ventiltrykking fører nemlig helt fysisk og naturlig til at instrumentet blir ustemt. Ikke noe magi i det, ei heller er det noe magisk i at gitarer ikke stemmer like bra hele veien.

Det fine er at de fleste av oss har såpass slarkete tonalitet at vi synes det er helt greit. Ikke for å skryte, men da jeg studerte musikk, hadde jeg så godt øre at "alt" låt surt pga trening. Jeg hadde vel et oppøvd absolutt gehør. Det er mulig å skaffe seg. Slik er det heldigvis ikke nå lenger, og jeg må si det er en befrielse. Det er så mye mer som låter knall.

Close enough for Rock'n roll!

(Men det er jo praktisk å kunne ta en ustemt gitar, stemme den, og så er den stemt i a440.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det som var poenget mitt også ja. Uansett hvordan du intonerer en aldri så bra gitar med rette bånd, vil den aldri bli helt stemt over hele halsen. De fleste av oss legger ikke merke til, eller bare godtar at slik er det. (Close enough for Rock 'n' Roll). Mange som har spilt en stund, kompenserer også 'urenhetene' rett og slett med hvordan man spiller på gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er fritt for å gjøre som man vil. Jeg velger likevel å bruke en stemmemaskin som er så nøyaktig som mulig, fremfor å kjøpe en som er tregere, mindre nøyaktig og koster det samme. Nettopp fordi en gitar ikke er stemt med seg selv bør intoneringen være best mulig for å "skjule" feilene så godt som råd er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Jeg er helt enig. men så kan vi fortsette, og jeg er helt sikker på at du er enig med meg på dette, teoriflink som du er, så da bør man strengt tatt ha 12 gitarer av hver type, slik at man har en intonert til hver toneart? Jeg ser jo at man kan tynne ut arsenalet noe, i og med at vi ikke akkurat spilleri c#- dur så ofte, men læll..

:) Pirk :unsure:

Ellers er jeg jo helt enig i at en slik tuner du reklamerer for er helt knall. Jeg har sett den i bruk, testet, og den er fantastisk. Så ivrig som du er etter å reklamere for den, skulle man nesten tro den var laget av Apple...

Jeg eier ikke en, av den enkle grunn at jeg neste aldri trenger tuner. Jeg har en PB som uten videre valg snublet inn døra, og den holder til grovstemming. Dessuten er jeg så røten på gitar at jeg trenger å skylde på "at gitaren var ikke helt stemt, kremt".. og da nytter det ikke å dra opp at "jeg har verdens mest nøyaktige tuner". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Turbo Tuner selv, og er godt fornøyd. Eneste jeg må pirke på er at jeg må skru ned tonekontrollen før stemming for å få den til å registrere rett, men det er vel prisen for nøyaktighet.. Tar bare litt lengre tid i kampens hete.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apple. Hi hi, jeg har ingen iProdukter. ;)

Et annet punkt er jo at det er mange (de aller fleste av oss) som ikke stemmer gitaren riktig rent teknisk. Jeg vet med meg selv at jeg aldri stemmer til tuneren er 100% fornøyd. Tonen er på sitt høyeste rett etter anslaget, etter kort tid vil den synke i tonehøyde. Har ofte sett en streng bli slått an og stemt "på klang". Stemme opp til riktig tone osv. Dette er ting en tuner ikke kan gjøre stort med. På mange måter er det kanskje like greit å gå tilbake til stemmegaffelen? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde Turbo tuner siden bassisten vår bruker en, meget bra!

Jeg bruker bare tuneren i Axe`n også har jeg en gammel Korg som har vært gjennom litt av hvert og altid funker.

Hadde jeg trengt en tuner til å ha foran meg på gulvet hadde det blitt Turbo tuner`n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det som er så morsomt med Gitarnorge, at når en spør om råd på en, unnskyld utrykket, føkkings tuner, så får vi side opp og side ned med råd og meninger. :) Jeg skal ikke skryte på meg veldig mye spilling på en scene, men de siste 10-12 åra har jeg brukt den kromatiske tuneren til Boss (TU-2) uten ett eneste problem. Tåler veldig mye juling også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det som er så morsomt med Gitarnorge, at når en spør om råd på en, unnskyld utrykket, føkkings tuner, så får vi side opp og side ned med råd og meninger. :) Jeg skal ikke skryte på meg veldig mye spilling på en scene, men de siste 10-12 åra har jeg brukt den kromatiske tuneren til Boss (TU-2) uten ett eneste problem. Tåler veldig mye juling også.

He he, ja er gjerne slik det blir, men synes egentlig det bare er litt artig med litt diskusjon jeg da. Så som trådstarter er det helt greit ivertfall. Men når det gjelder Polytune så dumpet jeg over en youtube video som sikkert er hentet fra TC Electronics hjemmeside, virker ivertfall slik, så er det helt åpenbart at Polymode skal fungere til fullverdig tuning, det kommer tydelig fram av videoen. Så etter min lille erfaring med denne tuneren har de ivertfall bommet på det området. Når jeg stemmer i Polymode viser den hele tiden at den dype E strengen er litt lav. Men når jeg stemmer E strengen alene er den in tune, noe som rett og slett er fryktelig irriterende. Denne tuneren fungerer da tilfredstillende kun i single (kromatisk) mode, noe som gjør at en egentlig kan spare noen kroner å heller kjøpe f.eks Pitch Black.

Endret av rayand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pluss en på tu-2. Timetested pedal som hvertfall ikke konker ved hard bruk..

Men jeg er så frekk at jeg slenger med et ekstra spm... Har nylig fått meg gitar med floyd, da burde jeg kanskje investere i noe mer nøyaktig enn en tu-2? Har stemt den nå med tu-2, men merket at det kanskje er litt å gå på, vil jeg merke mye forskjell med feks en turbo tuner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TU2 har en nøyaktighet på +- 3 cent. På papiret er forskjellen stor. Jeg våger meg ut på vannet uten å vite dybden og sier ja, du vil merke stor forskjell! Som tidligere nevnt er din egen nøyaktighet delaktig, men referansepunktet har absolutt mye å si - synes jeg.

Nei, jeg får ikke provisjon fra Sonic Research for hver solgt Turbo-tuner. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TU2 har en nøyaktighet på +- 3 cent.

Hvor finner man en oversikt over disse tingene. Ikke en pedal, men jeg har en liten Korg GA30 tuner (gammel som bare det) som jeg alltid har med meg når jeg tar gitarer ut av huset. Sånn til sammenligning, hvor mange "cent" nøyaktighet har den?

288693_0_large.jpg

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.