Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av stage tuner


rayand

Anbefalte innlegg

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg trodde også først at man faktisk kunne stemme gitaren i polymode. I ettertid skjønte jeg at det ikke er meningen, men ved strumming av alle strenger, ser du hvilken eller hvilke strenger som ikke er stemt, for så å stemme strengen/strengene som ikke er stemt, i singlemode etterpå. Og sett i forhold til det, fungerer den jo. Men når du likevel må stemme i singlemode, er ikke denne featuren et veldig vektig argument, spør du meg, men det kan jo hende andre mener noe annet.

Det er også en usb inngang på den som antyder at det kommer software-oppgraderinger etter hvert. Ser på hjemmesiden deres nå at det snart kommer software for drop D som kommer i tillegg til de som ligger i pedalen fra før.

Den har jo også kraftigere strømforsyning enn Pitchblack. 2000mA mot 200mA Det betyr at Polytune i realiteten kan fungere som strømforsyning for et helt pedalbrett ved bruk av daisychain og andre pedaler som ikke krever noe spesielt ifht. strøm.

Så, joda, den har helt klart sine fordeler, men slik jeg bruker tuneren, hadde jeg ikke trengt å bytte ut Pitchblacken til fordel for Polytune, men jeg gjorde nå det. Da kostet jo faktisk Polytune noe mer også, så sånn sett var det litt bortkastet for meg, men nå er jo prisdifferansen på et par hundrelapper, så da får man jo vurdere om man har bruk for de mulighetene som Polytune har ifht. Pitchblack.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes de som hevder at trackinga ikke spiller stor rolle for hvor kjapp den er. Jeg er litt uenig. Har hatt tunere (gjerne i eldre rackenheter) som var så trege at du måtte mute alle strengene og oppnå total stillhet, i noe som føltes som en evighet, før du kunne sjekke neste streng. Turbo-tuner er i tillegg billigere enn Pitchblack, men kan bare kjøpes direkte fra produsenten. Link finnes i min signatur. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. Ble Polytune på meg, men etter å ha testet den litt så er jeg vel ikke akkurat overbegeistret. Polymode kan en jo bare glemme, det er altfor unøyaktig. I kromatisk mode fungerer den vel greit, men føler meg ikke helt tilfreds enda. Skal gi den en sjanse til, men kan nok hende at jeg prøver å få levert den tilbake og kjøper Pitch Black istedet. Den ser bra ut på brettet mitt da, det er ivertfall en ting, hehe. En annen ting er at jeg faktisk kjøpte meg et strømadapter for å forsyne mine 4 pedaler idag. Men ser jo nå at Polytune faktisk kan levere strøm nok til de, ivertfall i teorien. Men fungerer det i praksis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. Ble Polytune på meg, men etter å ha testet den litt så er jeg vel ikke akkurat overbegeistret. Polymode kan en jo bare glemme, det er altfor unøyaktig. I kromatisk mode fungerer den vel greit, men føler meg ikke helt tilfreds enda. Skal gi den en sjanse til, men kan nok hende at jeg prøver å få levert den tilbake og kjøper Pitch Black istedet. Den ser bra ut på brettet mitt da, det er ivertfall en ting, hehe. En annen ting er at jeg faktisk kjøpte meg et strømadapter for å forsyne mine 4 pedaler idag. Men ser jo nå at Polytune faktisk kan levere strøm nok til de, ivertfall i teorien. Men fungerer det i praksis?

Som jeg nevnte, er det vel egentlig ikke meningen at du skal stemme gitaren i polymode, men at det er mer et verktøy for å sjekke hvilke strenger som må stemmes. I single-mode, synes jeg den funker like bra som Pitchblack.

Om den kan forsyne resten av pedalene dine med strøm, kommer an på hvor kresne pedalene dine er på strømmen, men så lenge de ikke krever noe annet enn 9V, så skal den i teorien kunne det ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er opptatt av at tuneren skal være nøyaktig er kanskje ikke Pitch Black så interessant. PB er relativt unøyaktig, men sikkert bra nok for de aller fleste. +- 1 cent i følge detaljene på Korg sine sider. En Sonic Research sin Turbo-Tuner har +- 0.02 cent som oppgitt nøyaktighet. Kan alltids si at 1 cent ikke er hørbart i seg selv, men dersom en streng er 1 cent for lav, og den neste 1 cent for høy har du 2 cent. Legg så til menneskelig hastverk/latskap/udugelighet så blir du kanskje litt for tidlig, helt til første akkord klinger.

Skaff deg en Turbo-Tuner først som sist. :D Korg lager synther, ikke gitarbokser! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg nevnte, er det vel egentlig ikke meningen at du skal stemme gitaren i polymode, men at det er mer et verktøy for å sjekke hvilke strenger som må stemmes. I single-mode, synes jeg den funker like bra som Pitchblack.

Om den kan forsyne resten av pedalene dine med strøm, kommer an på hvor kresne pedalene dine er på strømmen, men så lenge de ikke krever noe annet enn 9V, så skal den i teorien kunne det ja.

De markedsfører ivertfall at Polymode skal fungere utmerket, både på nettet og der hvor jeg kjøpte den. Er jo nettopp det som skal være så revolusjonerende med denne pedalen. Er jo Polymode som kommer fram i alle omtaler og tester, hvor single mode knapt blir nevnt. Så jeg vil vel mene at fra produsentens side er det ingen tvil om at polymode skal fungere som en fullverdig tuner. Ja, den fungerer greit i single mode og ja, den ser bra ut på brettet mitt, men hadde jeg vist at polymode var så unøyaktig hadde jeg vel kanskje heller spart en hundrelapp og kjøpt Pitch Black istedet. Men skal teste den litt mer, for har ikke grunnlag nok til å si mere nå.

Når det gjelder strømadapter, så er det vel kanskje uansett bedre med et eget adapter som leverer strøm til pedalene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er opptatt av at tuneren skal være nøyaktig er kanskje ikke Pitch Black så interessant. PB er relativt unøyaktig, men sikkert bra nok for de aller fleste. +- 1 cent i følge detaljene på Korg sine sider. En Sonic Research sin Turbo-Tuner har +- 0.02 cent som oppgitt nøyaktighet. Kan alltids si at 1 cent ikke er hørbart i seg selv, men dersom en streng er 1 cent for lav, og den neste 1 cent for høy har du 2 cent. Legg så til menneskelig hastverk/latskap/udugelighet så blir du kanskje litt for tidlig, helt til første akkord klinger.

Skaff deg en Turbo-Tuner først som sist. :D Korg lager synther, ikke gitarbokser! ;)

Hva jeg har hørt så er Pitch Black mere nøyaktig enn Polytune, men har ikke testet den selv så skal ikke argumentere der. Men at Korg ikke kan lage tunere, der kan jeg argumentere. Hvordan de er på stage tunere vet jeg ikke, men brukte veggtuner fra Korg når jeg jobbet i gitarverksted og de var utrolig bra. Gitarmakeren/reperatøren jeg jobbet hos har over 40 års erfaring og han sverger til Korg, så noe riktig må de gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det at Korg bare kan lage synther var en aldri så liten spøk. Turbo-tuneren er i klasse med Peterson, litt billigere og for mange er den lettere å lese (den første Peterson Strobo-stomp hadde litt dårlig display under visse lysforhold). Bor du i nærheten kan du få teste Turbo-tuneren, men om du liker den får du bestille en egen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det at Korg bare kan lage synther var en aldri så liten spøk. Turbo-tuneren er i klasse med Peterson, litt billigere og for mange er den lettere å lese (den første Peterson Strobo-stomp hadde litt dårlig display under visse lysforhold). Bor du i nærheten kan du få teste Turbo-tuneren, men om du liker den får du bestille en egen. ;)

Takker for tilbudet, men jeg bor i Fredrikstad så blir nok litt vell langt og dyrt å dra for å teste en tuner :-) Skal teste Polytone tuneren litt til, men blir jeg ikke fortrolig med den så blir det vel til at jeg prøver å få levert den tilbake og tester en Pitch Black istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De markedsfører ivertfall at Polymode skal fungere utmerket, både på nettet og der hvor jeg kjøpte den. Er jo nettopp det som skal være så revolusjonerende med denne pedalen. Er jo Polymode som kommer fram i alle omtaler og tester, hvor single mode knapt blir nevnt. Så jeg vil vel mene at fra produsentens side er det ingen tvil om at polymode skal fungere som en fullverdig tuner. Ja, den fungerer greit i single mode og ja, den ser bra ut på brettet mitt, men hadde jeg vist at polymode var så unøyaktig hadde jeg vel kanskje heller spart en hundrelapp og kjøpt Pitch Black istedet. Men skal teste den litt mer, for har ikke grunnlag nok til å si mere nå.

Når det gjelder strømadapter, så er det vel kanskje uansett bedre med et eget adapter som leverer strøm til pedalene.

Fra produsentens hjemmeside: 'With PolyTuneTM, you simply strum all strings on your guitar or bass at once, and it will immediately tell you which strings need tuning!' Jeg tolker det dithen at man strummer, ser hvilke strenger som må stemmes, og stemmer i singlemode.

For å forsyne x antall pedaler med strøm, er det beste en strømforsyning ala PedalPower, Cioks e.l. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra produsentens hjemmeside: 'With PolyTuneTM, you simply strum all strings on your guitar or bass at once, and it will immediately tell you which strings need tuning!' Jeg tolker det dithen at man strummer, ser hvilke strenger som må stemmes, og stemmer i singlemode.

For å forsyne x antall pedaler med strøm, er det beste en strømforsyning ala PedalPower, Cioks e.l. :)

Ja da høres det ut slik for meg også. Men da tror jeg det nok er mange som har missforstått hele hensikten med denne tuneren, også der hvor jeg kjøpte den og flere andre musikk forretninger. Men men, nå har jeg kjøpt den, så får bare teste ut single mode skikkelig, så får jeg heller se hva jeg gjør etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.