Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Starte å spille El-gitar


Funnyman

Anbefalte innlegg

Yo folkens

Jeg er da en 18 år gammel gutt, og har lenge gått rundt å tenkt på å starte å spille gitar. Jeg er veldig glad i rock, og ønsker å kunne spille sanger av feks A7X, RHCP, SOAD, In flames osv. Vil lære meg å spille El-gitar,

Grunnen til at jeg ikke har startet før er at jeg er en sportsidiot, og har trent veldig mye fotball i løpet av årene, men mye skader og konflikter med trenerene gjør det vansklig og fortsette. Så er veldig gira på å prøve noe helt nytt og eget i miljøet mitt, nemlig å spille gitar.

Jeg trenger hjelp til å vite hvordan jeg skal starte, har hatt sommerjobb og akter vel og bruke 2-3 tusen på nybegynner utstyr. Om det må brukes mer kan det godt hende jeg går med på det altså...

jeg må nesten vite følgende:

Hva skal jeg kjøpe? (Gitar, forsterker, peddaler osv?) også om det er mulig å få sånt billig til å begynne med?

Hvordan skal jeg gå fram? skal jeg prøve å spille det jeg liker eller skal jeg pugge noter og skalaer?

Skal jeg kjøpte brukte gitarer, eller bestille helt nytt utstyr? Må jeg kjøpe mange strenger?

Burde jeg kjøpe gitar og sånt i utlandet?

jeg er veldig motivert for dette, har alltid vært sånn at når jeg vil klare noe så skal jeg det, så om jeg invisterer i dette så skal jeg få det til, og ikke bare bli sånn halvveis god. Vil alikavel starte med billig utstyr tenker jeg, i tilfelle det skjer et eller annet som gir meg fullstendig avsmak (ble veldig ironisk, men man vet jo aldri hva som skjer). Må også spare litt penger fordi det er planlagt endel utenlandsturer og slikt (skal jeg eventuelt kjøpe utstyr der, i feks London?)

Så ja... trenger vel egentlig hjelp med alt, så tips taes imot med glede!

om jeg postet denne tråden feil sted så beklager jeg :) er vel bare å flytte den isåfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I din prisklasse er det ikke stort å spare på å handle i utlandet.

Det som er min anbefaling (jeg vet folk er uenige) er å kjøpe første gitar i en god butikk, og dette gjelder spesielt billige gitarer. Disse trenger ofte en setup og et par justeringer for å bli gode, og dette er gjerne ting som butikkene gjør gratis dersom du har kjøpt gitaren der. (Og det er ikke til å komme bort fra at en veljustert 1500kronersgitar i disse dager faktisk i mange tilfeller er helt kurante instrumenter).

Så ja. Min anbefaling er å gå til den lokale sjappa og spør om de kan sette sammen en fin pakke til deg for 3000kr. Da bør du kunne få en grei gitar (Ibanez GAX f.eks), en kurant modelleringsforsterker med litt forskjellige effekter og annet gøy innebygget (Roland Cube, Peavey Vypyr, Line6 Spider eller tilsvarende), og litt rekvisita som bag, reim, plekter, stemmeboks og et ekstra strengesett.

Ift strengespørsmålet så kommer du med tiden til å kjøpe veldig mye strenger, men det holder som regel å ha et ekstra sett liggende i starten.

Noen vil nå komme og anbefale deg å kjøpe brukt, for da får du mer for pengene. Husk da på at du må belage deg på å betale for servicen om du trenger hjelp i en butikk til justering, strengeskift e.l. I tillegg synes jeg det er ålreit å skaffe et forhold til den lokale sjappa. :)

Videre vil jeg ønske deg lykke til med gitarspillinga. Spill ting du synes er gøy, spør om alt du lurer på her på forumet, og ikke gi opp. Det er en lang vei til toppen (jeg har spilt i 8 år og er såvidt litt over foten av fjellet), men det er en fantastisk morsom vei å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller meg bak Duckling når det gjelder å handle lokalt første gangen. Da er hjelpen kun en telefon unna om det skulle være noe. Ang. valg av gitar vil jeg anbefale deg å finne ut hvilke som ligger innenfor budsjettet ditt, for så å prøve samtlige og kjøpe den du liker best å spille på. Alt det andre er ikke så veldig viktig første gangen. Har hatt flere elever som har startet med en tungspilt gitar de fikk av bestemor til jul og derfor gitt opp. Modelleringsamp er også bra, så får du gjort deg kjent med hva slags effekter og "lyd-typer" som finnes. Har du en amp med vrengtyper som f.eks "plexi" (Marshall) og "blackface" (Fender) så kan du fort finne ut hva slags type forsterker du burde gå for når du en gang senere skal kjøpe deg en skikkelig røramp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei takk for så raske og gode svar, men jeg bor egentlig langt ute i gokk, og er sjeldent i byen. Nærmeste byen er 1 time unna, og den er for liten til å ha en slik gitarsjappe, går det ikke ant å bestille ting helt kurant over nett, eller burde jeg vente til neste bytur for å gå innom en av disse butikkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei takk for så raske og gode svar, men jeg bor egentlig langt ute i gokk, og er sjeldent i byen. Nærmeste byen er 1 time unna, og den er for liten til å ha en slik gitarsjappe, går det ikke ant å bestille ting helt kurant over nett, eller burde jeg vente til neste bytur for å gå innom en av disse butikkene?

Jeg ville definitivt prøvd før jeg kjøpte første gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående forsterker vil jeg anbefale Roland Micro Cube. Billig og bra, og man trenger ikke noe mer som nybegynner.

Og evt. Tell sin LTD Explorer? Denne gitaren er veldig kurrant, og jeg er sikker på at Tell har sørget for at den er god å spille på?

Endret av Mortenolb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allier deg med en lokal gitarhelt om det finnes :-)

Støtter denne, hvis du kjenner en som kan spille gitar så kan han kanskje hjelpe deg med litt enkle ting som stemming av gitaren og enkle justeringer. Er du heldig og han har tid så får du kanskje noen råd på veien også, både når det gjelder justeringer og vedlikehold på gitaren samt øvingstips.

Ellers finnes jo dette forumet, her er ingen spørsmål for enkle for en ivrig nybegynner. Masse flinke og erfarne folk her inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at dette her er et ganske så godt kjøp.... Vanskelig å få det særlig billigere enn dette. Egentlig ganske rart at den ikke er solgt enda.

Epiphone Custom/EMG.

På ampsiden så er vel Roland Cube allerede tipset om. AD-serien til Vox er også et godt alternativ.

Den gitaren der burde være en knakende god førstegitar ja!

Anbefaler deg også å ikke henge deg opp i watt når det gjelder amp-kjøp. 100 watt er ikke bedre enn 15, bare mye høyere, noe du ikke har bruk for på en god stund enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starta med en akustisk gitar og øvde meg ihjel på den, også fikk jeg en helt jævlig el-gitar med en 15Watts forsterker med i pakka som hørtes ut som en 50-talls radio.

Få deg noen som kan lære deg "the basic shit" slik at du lettere kan sette i gang med ditt, for det vil hjelpe forbaska mye! Se og lær, og spill til fingra blør :)) Sjekk ut youtube videoer, eller gå på en guitar-tutee hjemmeside eller i verstefall gå på www.ultimate-guitar.com (bare i krisesituasjon hvis du trenger hjelp!) Jeg hadde en del gitarbøker da jeg startet, men startet uten en lærer og lærte bare kjedelige, men viktige skalaer og grep via. bøker og nett samt venner!

Good luck man!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.