Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pedal


OAT

Anbefalte innlegg

har gitar, trenger kansje ein forsterker. eg kjøpte denne når eg begynte og brukte jo da ikkje vreng og læreren sa dt tok for lang tid med det, nå sier han at eg burde begynne med vreng men har ikkje snakt med han fordi sommerferien liksom. men "treble"? kva er det? eg har gain, bass, middle, treble, reverb volume fx og master noen forklaring?

Du har langt mer enn det..

Du trenger ikke en vreng-pedal, det du trenger er å lære deg å bruke forsterkeren din.

Vridere:

Gain: Vreng

Bass: Bass (Dype/mørke toner)

Middle: Mellomtone (tonene mellom diskant og bass)

Treble: Diskant (høye toner)

Reverb: (Klang)

Volume: (Kanal volum. Forsterkeren din har 4 kanaler og med denne kan du justere slik at hver kanal har forskjellig volum)

FX: (Ulike type tidsbaserte effekter som Flanger, Chorus o.l.)

Master: (Volumkontroll som gjelder alle kanaler)

Knapper:

Clean / Crunch (Knapp for å skifte mellom kanal 1 og 2 - Kanal 1 er renlyd, kanal 2 er fin vreng for akkorder o.l.)

Overdrive (knapp for å skifte mellom kanal 3 og 4 - Begge disse kanalene gir deg en kraftig vreng som passer for solo/melodispill o.l.

Tap (bestemmer "takten" for delay effekten du finner på FX vrideren. Knappen trykkes inn gjentatte ganger i den takten du ønsker)

Store (Gir deg mulighet til å endre innstillinger for hver kanal og lagre disse permanent)

Poenget er altså at du må bruke Clean/Crunch og Overdrive knappene for å få ulike grader/typer vreng. Du kan så justere mengden vreng med "Gain" vrideren.

For å forstå hvordan man lagrer kanaler, skifter "modus" osv på forsterkeren burde du virkelig lese manualen. Vel, det burde du virkelig gjøre uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har opplevd det motsatte jeg, menmen..

Så du mener at OD og Dist pedaler i regelen gjerne fungerer bedre med Transistor eller Moduleringsamper?

Min erfaring er at de aller fleste slike amper allerede har vreng som er bedre enn det man får til med ekstra pedaler. Men jeg har benyttet en OD foran et par slike amper med ganske heldig resultat. Så lenge man ikke kjører på med for mye vreng i pedalen låter det ok, og kan ha en nytte. Men nå er ikke jeg noen hi-gain kar, så det er mulig det fungerer bedre i en slik setting, men min erfaring er at tradisjonelle dist pedaler gjerne gjør lyden dårligere rett og slett.

Uansett dette er helt utenfor hva som er av interesse for trådstarter, som ganske enkelt ikke ennå har brukt mer enn 1/10 av forsterkeren sin ennå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overdrive ja.. Stor forskjell på overdrive og distortion-pedaler :P

Alt etter hva man vil oppnå, angående OD så bruker jeg TS forran JVMen min.

Opplever at hvis du skal ha vreng fra pedal, så er distortion til transistor veldig okei, motsatt litt variert.

Mens overdrive derimot er motsatt. Så har det seg også slik at de fleste ODer jeg har kjørt gjennom transistor låt drit, bortsett fra TSen.

Men ingenting har fått gamle MG'en min til å låte så bra som POD XT forran cleankanalen i ampen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marshall + dist/fuzz er en gammel velprøvd oppskrift brukt allerede på 60-tallet. Låter kule.

Hvorfor sier du at det ikke funker?

Fuzz'aktig lyd er akkurat det jeg personlig prøver å unngå..

Sikkert smak og behag, men når du sammenligger fuzz og distortion, så har du mistet meg..

til "under 5k" ville jeg heller kjøpt en forsterker som leverer uten pedal, fremfor å kjøpe ny pedal til MGen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å hjelpe trådstarter i denne tråden, vli jeg foreslå at man holder diskusjonen på en litt, eh, enkelt nivå? Han er trolig ganske fersk, og det er aldeles legitimt..

Så kan man ta silikondiskusjonen et annet sted?

Til trådstarter- Greener har rett. Forsterkeren din kan lage masse forskjellige lyder. Lær deg å bruke forsterkeren, og les gjerne bruksanvisningen. Det er ikke feigt, tvert i mot.

Det å komme seg gjennom en vanlig bruksanvisning er et karsstykke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for svar, det kom ikke manual i pakken utroligt nokk, eg tok kontakt og fekk den ikkje, deretter har eg mista pc en og har nettop fått ny, hjalp veldigt og som castor fiber sier forsto egentligt ikkje noe av det dere sa :blush::unsure:

men hvordan få heawy lyd? uten effekt pedal? :blink:

Endret av Vosters Gitar Freack
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.