Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pedal


OAT

Anbefalte innlegg

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nøyaktig hvilken forsterker har du fra før? hvilke effekter har den eventuelt? og hva ønsker du deg?

Mange vrengpedaler fungerer relativt dårlig med slike transistor/modeling forsterkere, men klang/delay, chorus, phaser, tremolo og lignende fungerer gjerne ganske bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøyaktig hvilken forsterker har du fra før? hvilke effekter har den eventuelt? og hva ønsker du deg?

Mange vrengpedaler fungerer relativt dårlig med slike transistor/modeling forsterkere, men klang/delay, chorus, phaser, tremolo og lignende fungerer gjerne ganske bra.

MARSHll MG30fx, og gjerne med forskjellige effekter som på for eksempel children of the sea og lignende og gjerne mer. helst noe som kommer under 5000

og, fungerer alle pedaler til alle forsterkere?

Endret av Vosters Gitar Freack
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa:

Mange vrengpedaler fungerer relativt dårlig med slike transistor/modeling forsterkere, men klang/delay, chorus, phaser, tremolo og lignende fungerer gjerne ganske bra.

Det er altså bare generelt slik at vreng pedaler ikke fungerer optimalt med transistor/modelingforsterkere (slik som du har) Men forsterkeren din skal vel ha både et utvalg tidsbaserte effekter fra før, og vreng i lassevis. Hvis du derimot ikke er fornøyd med forsterkerens grunnlyd/vreng ville jeg heller kjøpt en annen forsterker. Da det ikke er en pedal i verden som vil endre stort på at forsterkeren din låter som den gjør.

Du kunne jo prøve med et effektbrett (multi-effekt) som emulerer ulike forsterkere og effekter (Line6 Pod, Boss GT/ME osv) og så kjøre forsterkeren din clean, men jeg tipper du vil bli mer fornøyd med en bedre forsterker med den grunnlyden du ønsker deg i det lange løp.

En gitar med i alle fall en Humbucker er jo også en ganske stor fordel om du ønsker deg deg litt feit og "heavy" lyd da.

Jeg kan ikke huske at det er så utpreget mye effekter på Children of the Sea, hvis det er Sabbath låta du mener? Er det ikke en ganske streit vreng på gitaren gjennom hele låta, bortsett fra introen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa:

Det er altså bare generelt slik at vreng pedaler ikke fungerer optimalt med transistor/modelingforsterkere (slik som du har) Men forsterkeren din skal vel ha både et utvalg tidsbaserte effekter fra før, og vreng i lassevis. Hvis du derimot ikke er fornøyd med forsterkerens grunnlyd/vreng ville jeg heller kjøpt en annen forsterker. Da det ikke er en pedal i verden som vil endre stort på at forsterkeren din låter som den gjør.

Du kunne jo prøve med et effektbrett (multi-effekt) som emulerer ulike forsterkere og effekter (Line6 Pod, Boss GT/ME osv) og så kjøre forsterkeren din clean, men jeg tipper du vil bli mer fornøyd med en bedre forsterker med den grunnlyden du ønsker deg i det lange løp.

En gitar med i alle fall en Humbucker er jo også en ganske stor fordel om du ønsker deg deg litt feit og "heavy" lyd da.

Jeg kan ikke huske at det er så utpreget mye effekter på Children of the Sea, hvis det er Sabbath låta du mener? Er det ikke en ganske streit vreng på gitaren gjennom hele låta, bortsett fra introen?

er bare sånn generell vreng du ønsker deg som gutt. men jada forsterkeren kjøpte eg med en gang eg begynte, og siden man ikkje begynner heilt rock med en gang du begynner sa gitar læreren min at den var greiv for en stund. effekt brett er ikkje det någelåne det samma som pedal da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er Black Sabbath lydbildet som er idealet bør du nok vurdere en gitar med humbuckere. Sabbath er vel stort sett Gibson SG gjennom en Laney røramp (correct me if I`m wrong), men en multieffektsak gjennom clean kanalen er nå en grei måte å gjøre seg kjent i "effektjungelen". Men jeg hadde først og fremst vurdert en gitar med humbuckere til den musikkstilen du sikter til i første inlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøyaktig hvilken forsterker har du fra før? hvilke effekter har den eventuelt? og hva ønsker du deg?

Mange vrengpedaler fungerer relativt dårlig med slike transistor/modeling forsterkere, men klang/delay, chorus, phaser, tremolo og lignende fungerer gjerne ganske bra.

Blackstar HT-Dual (og sikkert andre rørbaserte overdrive) funker i min mening veldig bra på transistor-amp.

Litt overraskende var det dog at min Vox Satchurator fungerte bedre på min nye røramp enn HT-Dual :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa:

Det er altså bare generelt slik at vreng pedaler ikke fungerer optimalt med transistor/modelingforsterkere (slik som du har) Men forsterkeren din skal vel ha både et utvalg tidsbaserte effekter fra før, og vreng i lassevis. Hvis du derimot ikke er fornøyd med forsterkerens grunnlyd/vreng ville jeg heller kjøpt en annen forsterker. Da det ikke er en pedal i verden som vil endre stort på at forsterkeren din låter som den gjør.

Du kunne jo prøve med et effektbrett (multi-effekt) som emulerer ulike forsterkere og effekter (Line6 Pod, Boss GT/ME osv) og så kjøre forsterkeren din clean, men jeg tipper du vil bli mer fornøyd med en bedre forsterker med den grunnlyden du ønsker deg i det lange løp.

En gitar med i alle fall en Humbucker er jo også en ganske stor fordel om du ønsker deg deg litt feit og "heavy" lyd da.

Jeg kan ikke huske at det er så utpreget mye effekter på Children of the Sea, hvis det er Sabbath låta du mener? Er det ikke en ganske streit vreng på gitaren gjennom hele låta, bortsett fra introen?

Men hvordan får man da "på vrengen, er det noen spesielle instillinger eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan får man da "på vrengen, er det noen spesielle instillinger eller?

På en multieffektsak finner du normalt både gain, bass, mids og treble kontroller akkurat som på en forsterker. Mengden av vreng stiller du med gainknotten, og grunnlyden med de tre andre. Til å øve hjemme burde strengt tatt forsterkeren du allerede har være grei nok til å gjøre seg kjent med dette, men hvis lyden ikke er tilfredsstillende så ville jeg dratt på ei gitarsjappe og prøvd noe utstyr der - Vox valvetronix f.eks + en fin gitar. Er budsjettet ditt på 5000 kroner, så kommer du langt med det. Vox valvetronix serien låter fint, er enkel å bruke og har greit med forskjellige effekter og ampsimuleringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har gitar, trenger kansje ein forsterker. eg kjøpte denne når eg begynte og brukte jo da ikkje vreng og læreren sa dt tok for lang tid med det, nå sier han at eg burde begynne med vreng men har ikkje snakt med han fordi sommerferien liksom. men "treble"? kva er det? eg har gain, bass, middle, treble, reverb volume fx og master noen forklaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gain=volum på kanalen, denne gjør at det vrenger når du skrur høyt opp

bass=bass

middle=mellomtone

treble=diskant

reverb volume= hvor mye romklang du skal ha

master=hovedvolum, denne vrenger ikke når du skrur opp (på rørforsterkere kan det vrenge da og, ved veldig høye volum)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er Black Sabbath lydbildet som er idealet bør du nok vurdere en gitar med humbuckere.

Nåh, ganske mye av det er vel P90 eller tilsvarende (vet ikke nøyaktig hva slags pickuper det er snakk om, men Tony har en SG med P90-aktige «feite» singlecoils) :)

Men når man får på litt vreng så er ikke P90 sååå ekstremt ulikt humbuckere heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange vrengpedaler fungerer relativt dårlig med slike transistor/modeling forsterkere, men klang/delay, chorus, phaser, tremolo og lignende fungerer gjerne ganske bra.

Jeg har opplevd det motsatte jeg, menmen..

Ofte dårlig erfaring med distortion forran røramper ala Marshall, ENGL og mer..

Låter kanskje ikke kanon via transistor, men det gir absolutt forbedringer i de aller fleste tilfeller etter personlig erfaring.

Til MGen anbefaler jeg å skaffe en Boss ML2, MT2 eller HardWire Distortion.

Har hatt god erfaring med disse. Eid en del distpedaler, og disse har som oftest gitt beste resultater.

Det fine med Hardwire Distortion er at den har en tight/loose switch og en 3bånds EQ.

Tight som fy med mye mellomtoner i tight mode, og tykk og seig ala Black Sabbath i loose mode.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.