Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Riktig kobling og bruk av attenuator?


hkurt

Anbefalte innlegg

Jeg har en Weber Mass lite attenuator som jeg bruker på et par forsterkere.

Det som jeg finner noe merksnodig er at den har to høyttaler utganger (og en inn), og er noe usikker på om jeg bruker den riktig iht. riktig motstand.

Dvs. kobler jeg til et kabinett på 8 ohm bruker jeg da 8 ohms utgangen på forsterkeren. Men skal jeg koble til enda ett 8ohm kabinett, skal jeg da bruke 16 ohms utgangen på forsterkeren.

Denne attenuatoren sies i beskrivelsen at de to utgangene er koblet i paralell og skriver videre at den faktiske motstanden i høyttalerene er ikke viktig. Dette leser jeg at det ikke betyr noe særlig hvilken motstand kabinettene kjøres på forsterkeren og at attenuatoren kontrollerer det.

http://www.tedweber.com/head-cab.htm

Men føler dette blir feil, og stiller da dette spørsmålet til denne fremstillinga.

Noen formeninger angående dette, og gjerne til generell riktig bruk av attenuatorer?

Endret av hkurt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det stämmer :) . Jag har en Weber Mass Lite 100W och jag lurte på precis samma sak för en stund sen och mailade Ted Weber och fick detta som svar från honom:

M. So can I put any speaker (no matter what ohm) it has, as "the other" speaker ?

TW. Yes... seems strange, but it will be fine.

M. Or do the first and second speaker have to match to each other or to the amp?

TW. No, they don't have to match.

Endret av TUFFTUFFTUFF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at den tiden jeg har kjørt med to kabs ikke skal ha gjort særlig skade.

Kjøpte mass lite'n på ebay, har også en 200 jeg fant på finn. Har en formening at det går bra med en attenuator som er en god del for stor i forhold til amp watt. Heller det enn litt for liten da disse visstnok kan knekke forsterkeren.

Har mass lite'n koblet til ht-5 og føler ikke denne spiser mer av lyden enn 200'en gjør på 100w forsterkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.