Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"døde" toner


jonta

Anbefalte innlegg

Er det noen her inne som har en teori rundt temaet? Alltså såkalte døde toner, toner uten futt og varighet(sustain) som på noen gitarer, dukker opp noen steder på gripebrettet.

Jeg har en gammel Ibanez MC som har en dårlig G-3str/ca.12bånd. Når jeg spiller med slide er den bra, så det kan tyde på at brua er i orden? Dette er en tung mahogny neck-trugh gitar, nokså dyr i sin tid og limt sammen, nettopp med tanke på tone varighet.

Strengene (o11)er nye og jeg mener å huske at den var likandes med det forrige settet (010).

P.upsa er lave, action er såpass høy at det er minimalt med båndklirr, men gitaren har noe båndslitasje.

Ellers på på gripebrettet syntes jeg den har bra sustain og tone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Døde toner" kan være to ulike ting. Det kan være visse frekvenser hvor halsen rent resonansmessig er mer "rigid" eller en slags "utfasings-effekt" - løsningen på slikt er stort sett at det ikke finnes noen løsning..

Det mer vanlige er ujevne/slitte, et eller flere høye/lave bånd hvor strengens vibrasjon stoppes eller dempes nesten umiddelbart. Ofte vil man også høre en tydelig "buzzelyd" ved anslag, men dette trenger ikke å være så lett å høre gjennom forsterkeren. Det er relativt vanlig å ha et eller flere slike områder/toner på en hals, og spesielt over 12 båndet. I de fleste tilfeller kan slikt korrigeres med en båndsliping, utskifting av et eller flere bånd, eller ved å lage en større "fall-away" på de øverste båndene (altså bare en delvis båndsliping)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips :)

Fall avay- delevis båndsliping?? alltså bare runding/spissing av de øverste bånda?

Det er en del slitte/flate bånd på denne gamle gitaren, ja. Og jeg må nok ta hele halsen etterhvert, men jeg får starte med litt førstehjelp rundt 12 bånd.

!2 bånd er mere slitt ved H strengen faktisk, men den er helt fin :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle gitarer jeg har spilt har ett eller flere død punkter som er strukturelle. Dvs at selve konstruksjonen gir slike mindre resonante punkt. Jeg trodde før at det er bare billige instrument som er plaget av dette, men nå når jeg har flere dyre gitarer er det det samme på disse. Ta en gitar og sjekk rundt 12 bånd, sannsynligvis vil du finne flere punkter på ulike strenger som klinger med merkbart kortere sustain. Av og til er det slik at noen noter forvandles til overtoner også. Jeg har hørt at gitarer og basser laget av kompositter ikke har disse punktene, men dette har jeg ikke prøvd selv. Kanskje noen med steinberger kan si noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å slipe inn en fall-away betyr at man sliper inn en ørliten "utforbakke" fra ca 12/15 bånd og til siste bånd. Man avviker altså noe fra utgangspunktet som er å slipe alle bånd nøyaktig like høye over hele halsen.

Sikkert ikke dumt også fordi båndslitasjen her oppe som regel er minimal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.