Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Klirre-lyd når jeg spiller


NewMonkey

Anbefalte innlegg

Jeg har så smått begynt å lære meg å spille bass ordentlig, men jeg har et problem:

Når jeg spiller og strengen (særlig E-strengen) treffer båndet så kommer det høy klirre-lyd, uansett hvor hard eller løs jeg trykker strengen. Veit ikke om jeg kan forklare det noe bedre.

Har noen noen gode råd til meg eller? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på alle bånd, men det begynner først å bli merkbart etter 3. bånd og det er verst fra 9. bånd og ned. Da høres det ut som om jeg slår på to strenger der den ene er ustemt :blink:

Det er den lyden som kommer idet jeg trykker strengen ned som er problemet her. Når jeg først holder strengen nede så høres alt bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan kanskje være at den trenger setup, ja. Den er nesten ny, kjøpte den i mai hos 4Sound i Oslo.

Jeg har justert gitaren min, så det kan jo hende at jeg klarer å justere bassen også hvis noen forklarer meg hva jeg må gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er verst øverst på halsen (de lyseste tonene), så ville jeg hevet stolen/sadelen på den aktuelle strengen litt.

Det er forsåvidt helt riktig, men hvis det er værst øverst, men skurring over hele høres det ut som halsen er svakt konveks i tillegg (buer utover) og da hjelper det nesten ikke hvor mye man hever strengene. Halsen må være riktig justert før man kan begynne på det. :-)

Er ikke så vanskelig, så det går nok bra med litt googling eller spørsmål her hvis det er usikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok, Morten. Er den konvekt, så bør det være mulig å se dette dersom man sikter langsetter halsen fra enden.

Er den ikke tydelig konvekt, så ville jeg forsøkt en liten heving av stolen først. Om man opplever en forbedring, men at klirringen i de laveste båndene fortsetter, så ville jeg slakket truss rod litt. Hjelper ikke dette, så kan er jeg enig i at man bør få en proff til å se på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, nå har jeg prøvd å heve sadelen, det hjalp ikke. Da ble det verre.

Så prøvde jeg å slakke på truss rod, det hjalp ikke. Merket ikke noen særlig forskjell egentlig.

Så fikk jeg tips på et annet forum om å legge inn en "shim" under halsen. Gjorde det (brukte en visittkort) og hevet sadlene igjen og da ble det faktisk verre.

Så nå har jeg bassen omtrent sånn den var før jeg begynte å "fikse" på den, men jeg fant ut at 13.bånd hvertfall er litt for høyt. Muligens 18. bånd også.

Tror jeg tar den med til 4Sound på fredag eller lørdag og hører med dem :)

Takk for hjelpen jeg har fått her ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.