Web Analytics
Jump to content

NAD - 1957 Magnatone 213 Troubadour

M55ikael

Recommended Posts

Det har lenge lagt i kortene, men endelig er et praktfult eksemplar av 'Tonemasteren' i hus. Jeg siterer bare LO DUCA BROS.-katalogen fra 1958:

Newest sensation of the music world, the Custom 213 Amplifier is the finest, light amplifier available. Covered in modern charcoal brown leatherette with gold color appointments the Custom 213 is a power-house of tone. Rich, round bass tones, sparkling highs plus the sensational MAGNATONE BIG V Vibrato - the first true musical vibrato - make the Custom 213 the ideal professional amplifier for club dates, recording sessions and T.V. or radio appearances.

Kodene på Oxford-speakeren og potmeterne indikerer at forsterkeren er produsert i slutten av 1957. Kondensator er såkalt Blue Molded og de samme som Fender brukte i Blackface-eraen. Fullstendig original med unntak av to nyere rør og tre nye kondensatorer. Ellers sitter det originale RCA 6V6 GT og 5V3 GT rør i.

P1010665PRE.jpg

P1010734PRE.jpg

P1010750.jpg

Edited by M55ikael

Dæven!

Veldig fett og morsomt.

Den ser jo også nesten butikkny ut.

Det jeg ikke forstår er hva du mener med katalysatorer,

men er det kondensatorer du mener, så er jeg helt med.

Men bruk den da! Test den på pedaler osv.

Grattis :)

:rolleyes: Eh... mente selvfølgelig kondiser. Har brukt den litt, men ikke hatt muligheten til å cranke den. Må si at den minner mye om Ampeg Jet fra tidlig 60-tall som jeg også har stående. Pitch vibratoen er ganske stilig og skiller den definitivt ut på det området.

Med tanke på at den er i såpass god form er jeg redd for å ta for hardt i, så jeg tror jeg kommer til å fare rimelig pent med den. Skal få den i øvingslokalet etter hvert.

Edited by M55ikael