Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger råd til kjøp av ny gitar :)


melonkake

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal kjøpe meg ny gitar, for første gang. Har spilt gitar i over 7 år på en akustisk nylon gitar, men har ingen erfaring med kjøp og kvalitet på gitarer- da jeg i alle åra kun har hatt 1 gitar. Desverre brukte jeg stålstrenger på nylon gitaren min, uviten om at det etter alle åra sannsynligvis framprovoserte den lette knekken på halsen og medførte at bak platen av solid mahogany begynte å få små sprekk...

I forhold til kjøp av gitar er jeg på utkikk etter en klassisk/akustisk(stål) gitar, merke er ikke viktig, men kvaliteten må stemme i forhold til at den bør klare å håndtere daglig bruk i åra fremover. Har hatt dårlig erfaring med nylon, i å med at alle gangene jeg har byttet ut strengene har de etter 2-3 mnd blitt slitt ned og ryket. Den siste var av merket D'addario... Er det bare meg el. er dette vanlig? Fordi det tar evig å feste på nye strenger, spesielt nylon :/

Pris: mellom kr.2000-3500

Jeg legger spesielt vekt på at toppen må være av solid/heltre av gran/cedar, ikke noe laminat, og i tillegg til det jeg har sett- og av erfaring er bunn og ribbe av mahogany et solid valg. Jeg foretrekker en mjuk og varm klangfarge da jeg nesten utelukkende spiller klassisk (fingerspill). Brukes privat og som hobby, ingen planer om konsert el. lignende. Utseendmessig ønsker jeg en stilren farge, cut eller ikke spiller ingen rolle, i tillegg vil jeg ikke ha ornamenter som blomster el. lignende :P

Disse er noen aktuelle gitarer jeg har kiket på:

-Akustisk gitar Cort Earth 100F NAT western gitar m/Fishman, High Glos (1995kr,-)

-Kassegitar Cort AD850CE (2600kr,-)

-Akustisk Gitar Cort AD810 Natur (1700kr,-)

Håper å få noen anbefalninger på tilsvarende gitarer i 2000-3500kr,- prisklassen :) Eventuelt kan den også være dyrere/billigere hvis du mener jeg burde investere mer når jeg alikavel skal investere i en gitar som skal gi glede i mange år framover. Som sagt har jeg ingen erfaring på det her. Jeg er ikke på utkikk etter en nybegynner gitar :P

På forhånd takk!

Endret av melonkake
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har 3500 å legge i gitar så ville jeg gjort det. Ofte ganske bra forskjell i kvalitet fra 2k og opp til 3,5. Kjøper du brukt får du selvsagt enda mer for pengene.

Yamaha og Ibanez er trygge og gode valg, men det finnes andre gode også. Art & Lutherie får mye skryt, og er vel å oppdrive i denne prisklassen.

Dette spørsmålet har også kommet flere ganger før, så om du leiter litt på forumet så finner du nok mange gode tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare legge til at det ikke er slik at strenger på en gitar varer i månedsvis ved daglig bruk. Ryker de ikke, mister de uansett klangen etter ganske kort tid litt avhengig av håndsvette, renslighet, oppbevaring av gitaren osv. Gitarer som blir mye brukt, skifter jeg strenger på minst en gang i mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Duckling: Takk, jeg har diskutert med noen venner anngående prisnivå og kvalitet, og felles konsensus har vært at man får en solid gitar fra 1500kr og opp. De dyreste gitarene er heller for profesjonelle :) Skal ta å kike litt rundt på forumet og se om jeg finner noe spennende

@Morten Larsen: Takk, jeg fant en video utsnitt på youtube med en "Art & Lutherie dread cedar" og sammenlignet den med "cort 100f", og må si jeg likte begge veldig godt :) tror nok jeg må ut til mine lokale butikker og se om jeg får spilt på begge,

@Audun: Takk, det er godt å vite at jeg ikke er den eneste :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.