Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

MIDI automasjon av Footswitch


wishmaster

Anbefalte innlegg

ei.

Jeg og en kompis spiller sammen. Vi kjører bare playback ("vocal", trommer, synths, orkester) fra PC (VST via MIDI osv).

Vi har en marshall Valvestate 8080, og ønsker å automatisere footswitch (kanalvelger'n) via MIDI.

- Valvestate har stereojack-input på footswitch-inngangen, da den kontrollerer både romklang og overdrive.

Jeg så på Behringer FCB1010 * http://www.behringer.com/EN/Products/FCB1010.aspx

som bl.a. har midi in og midi out, og i tillegg har 2 programmerbare relay-controlled switch jacks.

Er det noen her som har en FCB1010 som er kjent med hvor jeg vil?

Vi kjører Cubase, evt Guitarpro, og ønsker å automatisere Channelselection (drive og klang) på våre Valvestater.

- Støtter FCB1010 stereojack på begge relay-switch portene?

- Lar dette seg automatisere via MIDI (via programchange) ?

- Kan man kjøre automasjon på begge relayswitch portene samtidig?

Har spurt endel importører om dette, og Behringer kommer ikke med noe kloke svar - ingen vet noe - og

brukermanualen er ikke ekstremt utfyllende her.

Eventuellt om noen vet om noe annet i samme retning?

Mvh Knut E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, folkens. :-)

GHalvorsen: når jeg skal bruke stereo-kabel, så må jeg vel bruke 2 monokanaler på èn Marshall Valvestate 8080, antar jeg.

Med 4 Mono utganger, så går det vel akkurat opp i opp med 2 forsterkere.

Stjerneskruen: Virker grei, men prisen er veldig stiv for hobbybasis...

Tror jeg forkaster denne, men takk for svar.

Jeg avventer endelig svar fra tech/support hos Behringer om FCB1010 vil la seg automatisere og

utføre mottatte Control change-program change. Så får vi se hva de sier.

Har også søkt litt selv, og funnet ut av at ENGL har en Z11-type som også ville gjøre samme jobb, men i samme prisklasse som AmpGizmo'n.

Jeg får se hva jeg finner ut av, vil vel først se på Voodoolab'n og evt. Behringer om de kommer med positivt svar tilbake. ;-)

Sp.mål tilbake til dere igjen:

Har dere gode erfaringer med slik midi-automasjon av kanalbyttere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg benytter en TC G-major for kanalbytte.

Det skal kunne la seg gjøre med FCB1010, men den vil muligens kun kunne ta en forsterker om den kun har to mono relayer. Du må også muligens skifte programvare (chip?).

Det skal også finnes mange andre både små og store bokser som gjør det samme og mer. Sjekk blant annet ut Nobels siden de bruker å være litt rimeligere enn RJM, Engl, Voodoo osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg benytter en TC G-major for kanalbytte.

Det skal kunne la seg gjøre med FCB1010, men den vil muligens kun kunne ta en forsterker om den kun har to mono relayer. Du må også muligens skifte programvare (chip?).

Det skal også finnes mange andre både små og store bokser som gjør det samme og mer. Sjekk blant annet ut Nobels siden de bruker å være litt rimeligere enn RJM, Engl, Voodoo osv.

Spennende med TC G-majoren. Jeg leste litt, og det virker som om den leser og behandler MIDI ControlChange og Program Change.

:-) Jeg fant vel aldri ut av denne enheten før du skrev om dette, så jeg skal titte mer på den.

Jeg fikk tips (lengere oppi tråden) om Voodoo Laben.

Den er allerede på vei, da, må det nevnes.

FCB1010 har jeg titta mye på. Har vært i kontakt direkte med Behringers tech staff, som forteller at

FCB *ikke* behandler Midi ControlChange eller Program Change, kun SysEx beskjeder.

Men den har 2 stereo relay ut.

Så, det endte med Voodoo Laben. Selvom den har 4 monorelay ut, så lar det seg gjøre med Marshallen.

Mono + Mono = stereo. En Y-kabel eller noe annet mikmakk som gjør at Mono+Mono=stereo-jack.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg prøvd Voodoo's Control Switcher.

Gir denne et godt terning-kast. Enkel å bruke (selv uten display). Har forbundet denne med standard 3.5mm -> phono stereokabel med noen Y-konvertere.

Kanal 1-2 som stereo inn til Marshall #1 + kanal 3-4 som stereo til Marshall #2.

Midi automasjon fra PC / Midi sequencer (Cubase, GuitarPro).

Eget USB Midi interface.

Denne fungerer ypperlig i GuitarPro med "Program Change",dersom man forhåndlagrer setups. Funker perfekt for meg og min kompis med hver vår forsterker.

I Cubase (Cubase har jo et litt annerledes komplex midi oppsett enn Guitarpro, men jeg greidde det til slutt) legger jeg inn

enten PRogram Change, eller i vårt tilfelle; Control Change.

Dette fungerer faktisk ypperlig som automasjon.

Har bare litt lettere cubase problemer med latency v.s. VST latency.

Noen med gode cubase erfaringer som vet hvordan en gjør et midiinterface litt forsinket, legger inn høyere latency e.l?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.