Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vokalmikrofon - nybegynnerspørsmål


sarge

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg kjøpte meg nylig en flaut billig dynamisk vokalmikrofon på eBay. Skaffet også et ganske greit stativ i en musikkforretning (til flere ganger prisen av eBay-mikrofonen) Fungerer helt fint, men etter å ha testet litt har jeg merket meg at volumet varierer mye med hvor nær jeg synger, og at jeg må nesten spise opp mikrofonen for at jeg skal få nok lyd uten å få feedback.

Derfor har jeg en rekke spørsmål (i skremmende tilfeldig rekkefølge):

  • Er det en spesiell teknikk for å bruke mikrofon når man synger?
  • Hvilke lydmessige egenskaper er viktige for en god vokalmikrofon? Hvordan man man vite at mikrofonen man vurderer å kjøpe har/ikke har disse egenskapene?
  • Finnes det mikrofoner som er gode både til vokal og til oppmikking av kabinett?
  • Finnes det mikrofoner som man ikke trenger å stå helt inntil for at man ikke skal få feedback og for mye av lyden utenom vokalen?
  • Hva kan jeg vente meg om jeg kjøper en mikrofon til rundt 800-1000 kr framfor den billigsaken til ca 80-100 kr jeg har nå?
  • Hvilken vokalmikrofon skal jeg velge?

Tilleggsspørsmål: Hva er anbefalt å hekte på av effekt/prosessering på vokal i hhv. live-sammenheng eller studio?

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

[*]Finnes det mikrofoner som er gode både til vokal og til oppmikking av kabinett?

[*]Finnes det mikrofoner som man ikke trenger å stå helt inntil for at man ikke skal få feedback og for mye av lyden utenom vokalen?

[*]Hva kan jeg vente meg om jeg kjøper en mikrofon til rundt 800-1000 kr framfor den billigsaken til ca 80-100 kr jeg har nå?

[*]Hvilken vokalmikrofon skal jeg velge?

- SM57 og SM58 har samme element, det er bare vindkappen som er forskjellig. SM58 er mye brukt til vokal i livesammenheng, og SM57 er mye brukt til å mikke opp gitarkabinett. Du kan fint synge i en SM57, bare vær obs på at siden kappen er annerledes vil denne være mer følsom for pust og andre lyder du lager med munnen. Bruk popfilter (egentlig bruk popfilter uansett i studiosammenheng).

- Kondensatormikrofoner. Dynamiske mikker har ikke samme følsomhet på litt avstand, du må ganske nær dem. Feedback kan du få uansett, men kondensatormikker trenger du ikke skru gain så høyt på hvis du er avhengig av å stå litt i fra.

- Med en rimelig grei kondensatormikk til rundt 1000 spenn ny, eller ennå bedre: til rundt 1000 spenn brukt, vil du merke store forskjeller på lydmessig i forhold til en dynamisk mikk til et par hundre kroner.

- Aphelion spurte om det samme i annen tråd for litt siden, og forslag som kom opp så vidt jeg husker var SE X1 eller Behringer B-1 (begge i underkant av 1000,- nye) eller en Røde NT1 (rundt 1000,- brukt). Har ikke tid til å søke opp den tråden nå, men du finner den sikkert. Tror det var andre forslag som kom opp også.

Endret av basstom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan både dynamiske og kondensatormikrofoner brukes live? Noen ulemper med noen av typene til det?

Kunne vært moro å prøve en kondensatormikrofon, ja. Så lenge man spiller gitar/bass mens man synger er det ikke så enkelt å holde fast og nær avstand til mikrofonen som når man holder mikrofonen i hånda.

Edit: Har tittet litt på disse kondensatormikrofonene. Har de ikke av/på-bryter, slik som en del dynamiske vokalmikrofoner?

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn er det lettere å synge i en SM 58 enn i en 57. Begge mikrofonene er faktisk slik som du beskriver når man benytter dem i PA- sammenheng- du må nærmest "spise is" av dem for å få lyd. Det er kanskje størrelsen på kappen på 58 som gjør at jeg "får det til best" på den, og er mest vant med. I øvingslokalet er det sm57, og der sliter jeg med å få justert avstanden.

I mange år brukte jeg en kondensatormikrofon som sangmikk, og det er kanskje en løsning hvis du synes det med avstanden er problematisk. De er mye mindre følsomme for avstand, som før nevnt.

En hodebøylemikrofon kan jo også brukes, men det ser kanskje litt for mye "MTV- broiler" ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynamiske mikker er brukt mest live eller på øvingsrom, nettopp fordi de ikke fanger opp så mye av lyden på avstand. Trommer og forsterkere lager masse lyd som en kondensatormikk vil ta opp. Som overhead til et kor må man for eksempel bruke kondensatormikk pga avstand til lydkilden, mens enkeltvokalister synger heller rett inn i en dynamisk mikrofon.

I studiosammenheng bruker man heller kondensatormikk pga lydmessige kvaliteter dynamiske mikker ikke har (selv om mange opptak har blitt gjort med dynamiske mikker også). For å korrigere avstand til mikk i en studio/opptakssituasjon, bruk popfilter og hold deg nære dette. Juster avstanden mellom filter og mikk etter behov.

Endret av basstom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om planen er å synge i livesettinger er mitt stalltips en ålreit dynamisk mikrofon (SM58 eller Røde M1) og å lære seg å synge i den. Det er bare en tilvenningssak, og det gjør ting lettere om du havner i en situasjon der spillestedet stiller med PA og mikrofoner, for da er det garantert en SM58 eller tilsvarende :)

Spiller selv gitar og synger i et par band, og har utelukkende brukt dynamiske mikrofoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bruke den live kjøper du en sm58 eller en akg D5, de er billige og fine. Begge funker fint på gitarkabinett

Sm58 om du liker å ha monitoren foran deg, akg D5 om du vil ha den fra siden eller på skrå.

D5 har supernyrekarakteristikk, dvs at den er mer retningsbestemt og plukker mindre opp fra sidene. Dette kommer med en bakside, nemlig at den også plukker opp litt bak, så da vil du ikke peke bakenden mot en monitor, da feeder det lettere.

Du skal alltid spise mikken, øv inn god mikrofonteknikk.

Billige drittmikker, slik som den du har nå, pleier som regel ikke å låte bra, de er ikke retningsbestemte nok (den plukker mer opp fra sidene og bak enn den skal, dermed blir det lettere feedback) og de tåler som regel langt mindre bank.

ang. prosessering pleier jeg alltid å måtte kutte noe nedre mellomtone, ca 2-500 hz og ofte noe 2-4khz om vokalisten er spiss i stemmen

Deretter kommer en kompressor. som oftest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal alltid spise mikken, øv inn god mikrofonteknikk.

Det er jo klare ord for pengene. Drittmikrofonen min feeder nok lett, men hvis det er meningen at jeg skal "spise mikken", så kan jeg bruke den å trene med en stund til. Så kan jeg lete etter en skikkelig deal på en god vokalmikk imens. Er jo kun amatør på disse tingene, og trenger ikke noen supermikk riktig ennå.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo til og med laget en sammenligning mellom SM58 og billige Behringermikrofoner, og i mitt hode har jeg bevist at lydkvaliteten er oppunder lik. Men som jeg også nevner i den tråden, så feeder Behringermikkene lettere enn SM58.

Ingen krise hvis man står i øvingslokalet, men hvis salen er full, (og det samme er du,) ^_^ og det er noen hundre i salen, så er det ikke akkurat beroligende hvis det piper og uler hver gang du nærmer deg mikrofonen...

For deg, som er en voksen kar der man kanskje ikke trenger å telle hundrelapper så veldig lenge, så ville jeg ha handlet meg en SM58, og vent meg til den. Ferdig arbeid. Det er en arbeidshest som tåler alt, du finner den over alt, så du trenger ikke å "venne deg til noe annet" hvis du kommer til et sted der anlegget står ferdig, og så videre.

I et øvingsrom på begrenset budsjett, la gå, og jeg bruker gjerne mitt sett med Behringermikker, men man skal ikke overse at det å venne seg til en mikrofon og hvordan den fungerer. Det er viktig. Det er veldig mange "stjerner" som bare har sunget inn i hårbørsten som får et sjokk når de får en mikrofon i hånden, for å dra det til det ekstreme.

Man må bli kjent med en mikrofon man skal synge i, dens styrker og svakheter på samme måte som man kjenner gitaren man spiller på. Det er ikke lurt å dra med "nygitaren" som man har hatt 15 elektriske minutter med på en helaften på en scene.

Det er det flere enn meg som har erfart, og det samme gjelder mikrofoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp

Behringer-mikken låt overraskende bra, jeg valgte den før sm58 om jeg ikke husker feil, men volum før feed - nivået er ikke like bra som på de "proffe" mikkene

Og som castor sier, for en voksen kar er ikke en tusenlapp så vanvittig mye penger, kjøp kvalitet først som sist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha litt is i magen og kikk litt på finn. Da kan du få en 57 og en 58 til tusenlappen tilsammen. Du får 58 ned i rundt 800,- ny har jeg sett noen steder, og har sett begge mikkene brukt helt ned i 400 kr. Dette er ikke ofte de er så billige, men som sagt....litt is i magen og kikk innom finn daglig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.