Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stratocaster 5-veis switch x2


Anbefalte innlegg

God dag!

Jeg driver å skrur på en av gitarene mine nå og tenkte på en mod som kan være kjekk for mine behov. Det er å få plassert enda en 5-veis switch i den og få gjort denne slik at man kan velge fritt mellom hver av dem så kan man få hvilken som helst kombo av pickups. Er det noen som vet hvordan koblingssystemet vil bli? Noen diagrammer?

Takk for forhånd =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du med enda en 5-veis bryter? De aller fleste pickup-konfigurasjoner kan velges ved å montere en eller flere mikro/push-pull brytere e.l.

Hvilken gitar er det, og hvilken pickup konfigurasjon/kombinasjon er det du ønsker deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å ikke ha nok kunnskap om emnet, så har jeg aldri hørt om to 5-veis switcher i samme gitar.

Driver med en modifisert telecaster med tre pickups nå, og med to treveis-switcher (inkludert den originale) får jeg enkelt 7 ulike pickup-konfigurasjoner... Tror du må liste opp hva du har tenkt her. To 5-veis switcher høres overkill ut.

Ville også hvis jeg var deg tittet på hvordan David Gilmour har koblet sin Black Strat. Han har et stort utvalg av kombinasjoner bare med en toveis miniswitch i tillegg som kan koble inn eller ut neck pickup når som helst.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God dagen, jeg må nok ha misforstått meg selv helt når jeg leste hva jeg hadde skrevet. Tror jeg må ha tenkt at jeg hadde fem pickups, haha! Men var egentlig David Gilmour oppsettet pluss å få alle tre pickupene på samtidig. Jeg har funnet diagran til DG oppsettet, men vet noen hvordan jeg kobler slik at alle pickupene også blir på samtidig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville også hvis jeg var deg tittet på hvordan David Gilmour har koblet sin Black Strat. Han har et stort utvalg av kombinasjoner bare med en toveis miniswitch i tillegg som kan koble inn eller ut neck pickup når som helst.

Er det ikke egentlig en helt streit 5 veis bryter kobling, med en mini-bryter for å koble inn neck eller bridge?

God dagen, jeg må nok ha misforstått meg selv helt når jeg leste hva jeg hadde skrevet. Tror jeg må ha tenkt at jeg hadde fem pickups, haha! Men var egentlig David Gilmour oppsettet pluss å få alle tre pickupene på samtidig. Jeg har funnet diagran til DG oppsettet, men vet noen hvordan jeg kobler slik at alle pickupene også blir på samtidig?

Å lage en ekstra bryter for å kunne koble inn neck eller bridge uansett 5-veis bryter posisjon er ekstremt enkelt. Det krever bare en vanlig 1 pols bryter av mini-bryter typen eller et push/pull potensiometer (en tone/volum kontroll som også fungerer som en bryter når du trekker knappen opp)

http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=switch_f_bp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke egentlig en helt streit 5 veis bryter kobling, med en mini-bryter for å koble inn neck eller bridge?

Å lage en ekstra bryter for å kunne koble inn neck eller bridge uansett 5-veis bryter posisjon er ekstremt enkelt. Det krever bare en vanlig 1 pols bryter av mini-bryter typen eller et push/pull potensiometer (en tone/volum kontroll som også fungerer som en bryter når du trekker knappen opp)

http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=switch_f_bp

Takk skal du ha! :) Fant det diagrammet jeg også, så nå trur jeg at jeg skal få det til siden det diagrammet gjorde akkurat som jeg ønska påå en enkel måte så det ut som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange morsomme mods å gjøre på en strat.

Jeg kan jo nevne hva jeg har gjort. For det første liker jeg ikke tonekontroller på en elektrisk gitar.

Derfor har jeg fjernet kondensatorene og brukt pottene til noe annet.

Jeg bruker en stack-pickup som bridge-pickup, denne funker jo ganske likt en humbucker, men spolene ligger overhverandre

silk at den passer rett inn og man slipper å frese i gitaren.

Avhengig av hvordan man kopler denne, kan man få den til å jobbe i humbucking mode, eller om man bruker bare en spole

virker den som single-coil.

Det jeg har gjort med denne er at i stilling 1 på 5-trinns bryteren jobber den som humbucker. Dermed kan jeg kjøre hi-gain vreng

uten for mye støy.

Når jeg kopler over til trinn 2 (mid + bridge) virker den som en single- coil. Dermed har jeg beholdt den sprø klangen

i denne posisjonen som er den kjente 80-tall strat komp-lyd. Det er kontakter nok på 5-trinn switchen.

Videre bruker jeg den ene tone pot-en til å tune inn neck-picupen, slik at den kan brukes i kombinasjon 1 og 2 på 5-trinns sw.

Den siste tone-poten bruker jeg til å kortlsutte ut mer eller mindre den ene spolen på stack-pickupen, slik at jeg i

bridge mode trinnløst kan kjøre denne mellom single-coil og humbucker.

Dermed har jeg alle varianter som jeg har klart å finne i alle fall, og gitaren ser helt orginal ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.