Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lakkere over signatur på gitar


Anbefalte innlegg

Jeg fikk signert en av gitarene mine av Ozzy, og vil gjerne bevare den så godt som mulig.

Brukte en Edding 751 Paint Marker, står lite på den hva den inneholder, men det er nå iallfall maling av en slag..

Gitaren er en Gibson Les Paul Gothic, matt svart, uten binding.

Før signeringen vasket jeg gitaren med lighter-bensin..

Så da er spørsmålet: Noen tips til hva slags lakk jeg kan bruke på dette? Er det en god ide å lakke over i det hele tatt?

Malingen er slik at den kan skrapes av med neglene hvis man tar godt i..

DSC03262-800.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel ikke så mye smart å komme med, untatt å kanskje teste på noe annet først for å være sikkert at hvertfall ikke lakken fra pennen reagerer med den type klarlakk du bruker.

Men blir vel en del ork å også få tak i "gibson lakken" for å bruke som underlag bare for å teste.

Enkleste og sikreste er vel å kjøpe en til slik gitar og la denne henge til pynt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er vel Nitro klarlakk det naturlige valget, men da må du finne noen som faktisk lakkerer med slik lenger. De fleste bil-lakkerere o.l. bruker ymse klarlakk på vannbase og fordelen med disse lakktypene er at de ikke reagerer med annen lakk, og det er dermed et trygt valg. Den matte lakken vil forøvrig fremstå som særdeles blank etter at du har lagt på klarlakk, men det kan jo mattes ned e.l.

Du kan jo høre med en lakkerer om han er villig til å legge litt klarlakk på gitaren samtidig som de lakkerer noe annet for en rimelig penge. Bare pass på å presisere at gitaren ikke bør tørke i "varmeovnen" etter lakkering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt sett våtsliper man gjerne en klarlakk slik at overflaten blir helt jevn, og speilblank hvis man fortsetter med rubbing og polering. Hvis man ønsker en matt overflate kan man ganske enkelt våtslipe med veldig fint papir, men altså ikke polere overflaten til slutt.

Hvis lakken er så fint lagt i utgangspunktet at man ikke egentlig trenger å slipe den nevneverdig, kan man bare matte den ned med veldig fint pussepapir e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.