Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NGD


Hank Annicke Noe

Anbefalte innlegg

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når det gjelder fake gitarer, så ser jeg absolutt problemet med å selge videre en "Fender" eller en "Gibson".

La meg forklare. En gitar til la oss si et par tusenlapper, og gjerne da med en god dose "amatørstelling", som jeg koser meg med, kan noen ganger måle seg med vesentlig dyrere gitarer i spillbarhet og lyd. Forutsatt er jo at man ikke tar seg betalt for fiklingen, båndpussingen, justeringen og så videre.

Dette er min mening, og man må gjerne være veldig uenig i at en amatørfikler kan forbedre relativt rimelige gitarer ved å pusse, justere og stelle på dem, slik at de blir like gode som for eksempel en mex- fender, bare utgangspunktet er rimelig i vater.

Gjør man dette på en "Fender", og er helt ærlig til den som kjøper gitaren, har man ingen garanti for at den som kjøper er like ærlig i neste omgang. Kanskje ikke verdens største forbrytelse, men for å være ærlig, jeg vil ikke være deltager i noe slikt. Derfor kan jeg ikke tenke meg å selge en "Gibsun" videre, uansett hvor fantastisk den måtte være.

For meg er det så enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan da ikke stilles til ansvar for noe andre gjør? Hvis jeg selger en bil som går i mer enn 100 km/t kan da ikke jeg ta på meg skylda for at neste eier blir tatt i kontroll når han kjører i 130 eller ennå værre er skyld i en ulykke pga for høy fart?

Du mener at hvis en kjøper en fake gitar så er en stuck med den for all fremtid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan da ikke stilles til ansvar for noe andre gjør? Hvis jeg selger en bil som går i mer enn 100 km/t kan da ikke jeg ta på meg skylda for at neste eier blir tatt i kontroll når han kjører i 130 eller ennå værre er skyld i en ulykke pga for høy fart?

Du mener at hvis en kjøper en fake gitar så er en stuck med den for all fremtid?

Jepp, hvis en skal holde seg innenfor lovverket er man stuck med den for all fremtid:

"Piratkopier er etterlikninger av produkter med et spesielt varemerke, design eller patent (immateriell rettighet). Det er ikke tillatt å innføre piratkopier for videresalg uten rettighetshavers tillatelse."

sakset fra www.toll.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innføre for videresalg er vel noe annet enn å selge ei brukt børse du har hatt en stund (og kanskje har kjøpt i Norge). Den loven er vel rettet mot de som importerer piratkopier kun for å selge videre.

Ikke meninga å kverulere, jeg har ingen piratkopierte gitarer selv. Dette er vel et spørsmål om hvordan man velger å lese lovteksten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden her ble startet fra min side som et eksperiment for å se om noen tok at det var fake fra bildet. Noe ingen egentlig gjorde, selv om noen var godt på rett spor.

For å klare opp i en ting først: Det var aldri meningen for meg å videreselge denne gitaren. Jeg har også sagt til mine barn og samboer at de aldri må selge denne som ekte vare dersom jeg skulle falle fra!

Det var av rein nyskjerrighet på hva dette "forhatte" instrumentet egentlig er, at jeg kjøpte den, og planen var at det skulle være min eksperimentgitar.

Nå viste det seg at den faktisk var veldig mye bedre enn jeg trodde, så jeg kommer ikke til å file denne istykker. Vil bytte elektronikk etter hvert som ting begynner å skurre, for det vet jeg vil komme.

I østen kan man ikke produsere god gitarelektronikk (iallefall ikke før).

Dette vil for noen virke som reklame for Kina-fake gitarer. Det var aldri min mening. Jeg vil skrive noe om ded litt nedenfor her.

Men først vil jeg kommentere germaniumkid sitt innlegg over her:

Det er godt mulig man er stuck for livet med en slik gitar, skulle være moro å snakke med tollvesenet om dette. Men de som selger disse og opplyser at dette er fake, har i alle fall vært ærlige.

Det jo verre med de som prøver å selge dette som ekte vare. Og her er faktisk forumistene her veldig flike som politi. Dvs. vi følger med på FINN og raporterer hvis man har mistanke.

Men, noe jeg faktisk vet er at det er lov å bestlle en fake fra Kina, tollvesenet slipper denne gjennom, og de vet hva pakka inneholder. Da anser de det som privat bruk.

Bestiller du derimot ti gitarer på en gang blir de stoppet, for da anser de det for å være ment som videresalg.

En kollega av meg kjøpte en fake Gibson akustisk derfra. Han synetes den var god å spille på men hadde litt for mye lyd i kassa (fortalte han meg :wacko: ) Visstnok av den grunn la han den ut på FINN for salg.

Han opplyste i annonsen at dette var en kopi. Dette synes ikke jeg var nok! Han burde bruke ordet fake, siden det står Gibson på headstocken.

En mann ringte, og slo til. Det viste seg å være en (visstnok) respektert gitarreparatør fra Oslo-området. Han skulle justere den og selge den videre, og hva vet jeg? Som ekte vare?

Det verste med dette var at reparatøren spurte min kollega om han var villig til å ta inn flere, for så å videreselge til han! Han turde ikke selv, men skulle ha andre til å gjøre det for seg.

Da er det helt klart at mannen ville tjene penger, og hadde intensjon om å selde de som ekte vare. Godt jeg har glemt navnet hans! Til slutt i denne historien: kollegaen min tror jeg ga rundt 2500,- for gitaren fra Kina, og fikk 4000,- av reparatøren!

Jeg ser også dette som et stigende problem for de som faktisk produserer den ekte varen, ikke minst ettersom fake vare med tiden blir bedre og bedre. Tenk dere 10-15 år framover, hvis dette fortsetter.

Da må man være virkelig god og "på vakt" dersom man skal kjøpe en brukt gitar. Jeg ser den, jeg også. OG JEG SER DEN GODT!

Nå kjøpte jeg denne av nyskjerrighet, men jeg stoler på meg selv. Jeg vet hva jeg gjør! Og ingen skal bli svindlet av min gitar, iallefall!

Endret av Hank Annicke Noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt ikke forbudt å ta inn piratkopier til privat bruk men det er flere europeiske land der dette er i ferd med å snu og man kan få sviende bøter finner man en fake Louis Vittou (eller noe sånt) veske eller Ray Bans i bagasjen etter sydenopphold. Jeg vet det drives intensiv lobbyisme for å innføre lignende regelverk i Norge.

Intensjonen med tråden var nok ikke slik den har uviklet seg men siden det nå ble sånn er det jo glimrende anledning å gjøre oppmerksom på hvordan regelverket fungerer. Hvis ikke kan feks en mod/adm splitte tråden å føre diskusjonen videre på svindeltråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt ikke forbudt å ta inn piratkopier til privat bruk men det er flere europeiske land der dette er i ferd med å snu og man kan få sviende bøter finner man en fake Louis Vittou (eller noe sånt) veske eller Ray Bans i bagasjen etter sydenopphold. Jeg vet det drives intensiv lobbyisme for å innføre lignende regelverk i Norge.

Intensjonen med tråden var nok ikke slik den har uviklet seg men siden det nå ble sånn er det jo glimrende anledning å gjøre oppmerksom på hvordan regelverket fungerer. Hvis ikke kan feks en mod/adm splitte tråden å føre diskusjonen videre på svindeltråden.

Skal ikke si meg uenig med dette, jeg har faktisk også stusset over at dette i det hele tatt var lovlig, og første gang jeg hørte om fakes var her på forumet.

Hadde jeg ikke funnet dere, hadde jeg fortsatt ikke visst hva det var!

Når det gjelder utvikling av tråden har jeg tenkt at en moderator kanskje burde slette hele greia, men har også vært på din tanke om å flytte den over i det du kaller "svindeltråden".

Særlig når jeg tenker på det siste jeg skrev: Dette om framtida, hvor omfattende blir det?

Det kan være noe å diskutere!

Men som jeg skrev i tråden over: jeg skal ikke bruke denne til svindel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.