Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppbevaring av gitarer


Atomic

Anbefalte innlegg

Har vel ikke så veldig mye å si tror jeg(kan bare uttale meg om elgitarer).. Det beste er vel kanskje å ha de i kassene sine, men det kan jo ta endel plass..samme med bag, bager er jo i tillegg helt forjævelig å hånteres med.

Jeg har latt en av mine gitarer stå ved en vegg uten stativ ett helt år, uten at jeg har fått noe problemer med den..

Når du åpner vinduet og det er kaldt ute, så kan det jo hende at gitarene blir litt ustemte osv. Men det skjer nok bare hvis du har en litt "billigere" gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel ikke så veldig mye å si tror jeg(kan bare uttale meg om elgitarer).. Det beste er vel kanskje å ha de i kassene sine, men det kan jo ta endel plass..samme med bag, bager er jo i tillegg helt forjævelig å hånteres med.

Jeg har latt en av mine gitarer stå ved en vegg uten stativ ett helt år, uten at jeg har fått noe problemer med den..

Når du åpner vinduet og det er kaldt ute, så kan det jo hende at gitarene blir litt ustemte osv. Men det skjer nok bare hvis du har en litt "billigere" gitar.

ok, så du mener at Newtons lover oppheves rundt dyrere gitarer? :blink:

Gitarer har det best i kassa si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitarer er helt klart best beskyttet mot omgivelsene når den ligger i kassa, enden det er endringer i inneklima eller klåfingra småunger og fulle kompiser (som dog ofte går for det samme). Men om den får stå i fred i et stativ eller henger uforstyrret etter hodet på et godt veggstativ, så skal ingen normale gitarer ta skade av det.

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den ideelle verden burde gitarene ligge i kassa på et rom som har stabil temperatur og luftfuktighet på rundt 40%. Slik er det dessverre sjeldent i den virkelige verden. Akkustiske gitarer er også mer følsom på dette området enn elgitarer, selv om man kan oppleve at elgitarer også "forandrer" seg ved temperatur og fuktighetsforandringer. Det er nettopp på grunn av dette at gitarer kan trenge en justering (setup) en gang i blandt.

De fleste gitarer vil nok ikke ta skade av å stå i stativ, henge på vegg e.l. så lenge miljøet ikke er helt ekstremt over lengre tid. MEN vær obs på at du kanskje må rengjøre gitarene oftere, skifte strenger oftere og kanskje til og med justere oftere på gitarer som ikke ligger i kasse bag.

På den annen side er gitarer laget for å kunne brukes. Mange lever også et hardt liv i turnebusser o.l. under ganske ekstreme forhold til tider, men det går som oftest bra det også.

Jeg ville dog muligens ikke henge gitarer på veggen på rom der vinduet står åpent midt på kaldeste vinteren for så å ta dem med inn i den oppvarmede stua når jeg har lyst til å spille litt, for så å henge dem tilbake på det iskalde rommet igjen. ;)

Kort sagt: Unngå de mest ekstreme miljøer så godt det lar seg gjøre, men gitarer skal kunne brukes. Bruk sunn fornuft, så er du nok ganske så safe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Giterene mine har ligget på soverommet mitt på et stativ i mange år nå, uten at jeg har merket noe forskjell.

Tror det med luftfuktere i de fleste tilfeller er litt å ta hardt i, med mindre man har uvanlige tilstander på rommet.

Men som Audun sier, så lenge man ungår ekstreme forhold på rommet så er det ikke mye å frykte..

Finnes jo de som øver i gamle bygg med mye fukt og kondens, da er det noe helt annet.

Vi har hverken sopp eller mygg i huset, da stoler jeg på å ha gitarene mine åpent.

Hadde jeg eid en 40år gammel Gibson til 100k, så hadde jeg sikkert sett på situasjonen litt annerledes... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troll- husk at det er ganske ekstreme forskjeller på klimaet i Norge, fra kystklima til bor i, til innlandsklima der jeg bor, med tilhørende temperaturer ned mot tretti minus utendørs og tilhørende luftfuktighet som vil få en som bor midt i Nevadaørkenen til å måpe.

Det mange kanskje ikke er klar over, er at gitarer tåler nedfrysing ganske godt. Det er selvsagt ikke noe å trakte etter, men det er når man "tiner" opp en gitar man skal ta det så gradvis som omstendighetene tillater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troll- husk at det er ganske ekstreme forskjeller på klimaet i Norge, fra kystklima til bor i,

Viktig poeng som er verdt å ta med i betrakning, ja.

Det er ganske så fuktig klima her på vestlandet også. Når det er kaldt ute så merker man fort at det kan bli noe fuktighet hjemme her også. Men vi har en varmepumpe som gjør en utrolig god jobb med å holde fuktigheten vekke.

Og de som sliter veldig med fuktighet i hjemmene bør også gjøre et par tiltak for å forhindre dette. Ikke bare pga gitarer, men pga helsen. Fuktighet fører til sopp, mygg og allergi/astma-sykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, på vinteren er ikke akkurat fuktighet et problem her hvor jeg bor, men mangelen på den. Luftfuktighet på under 15 prosent relativt er ganske ekstremt, og det har jeg opplevd flere ganger.

Jeg har selv sett eksempler på møbler som har stått stabilt og fint i Trøndelag i et par- tre hundre år, og så blitt utsatt for et par innlandsvintre. Da ramler de rett og slett fra hverandre.

Det er jo ikke nødvendig å bli paranoid, men ekstreme forhold er ikke noe gitarer liker, ikke minst gjelder det akustiske instrumenter. Rapporter om sprekker på kasser sist vinter da det var rekordkaldt var ikke uvanlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, på vinteren er ikke akkurat fuktighet et problem her hvor jeg bor, men mangelen på den. Luftfuktighet på under 15 prosent relativt er ganske ekstremt, og det har jeg opplevd flere ganger.

Jeg har selv sett eksempler på møbler som har stått stabilt og fint i Trøndelag i et par- tre hundre år, og så blitt utsatt for et par innlandsvintre. Da ramler de rett og slett fra hverandre.

Det er jo ikke nødvendig å bli paranoid, men ekstreme forhold er ikke noe gitarer liker, ikke minst gjelder det akustiske instrumenter. Rapporter om sprekker på kasser sist vinter da det var rekordkaldt var ikke uvanlige.

Det er akkurat der du har et poeng. Innlandsvintrene i Norge kan være rimelig sterke saker for å si det på den måten. Ute ved kysten er faktisk såpass heldige at det ikke blir ekstremt kaldt (De to siste vintrer unntatt) og lufta er relativt fuktig. Jeg tipper faktisk at det er bedre at lufta er for fuktig enn for tørr. For gitarer i hvert fall, men her har jeg absolutt null fakta så dere får korrigere meg dere som vet.

Jeg har kjøpt noen veggstativer i sommer rett og slett for å spare plass på "gitarrommet" og litt for bedre tilgjengelighet da jeg bare kan hekte en av veggen da jeg finner det for godt å spille litt. Vi får se om jeg kommer til å angre det, men jeg tviler. Som Castor sier er det brå skifter i miljø som er verst, og da spesielt kaldt til varmt uten å la gitaren akklimatisere seg i kassa først. Uansett er de gitarene jeg bruker på spillejobber i kasse/bag, stort sett.

En kassegitar jeg hadde sprakk faktisk i lokket for to år siden mens den lå i kassa på kaldeste vinteren. Det viser at forholdene kan være ekstreme her også til tider. Den kassegitaren jeg har nå, hadde luftfukter i kassa i hele vinter, og det kommer den til å ha neste vinter også.

(Pssst Castor: Røros er i Trøndelag! ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.