Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bygge opp akkord bibliotek


mark

Anbefalte innlegg

Hadde vært artig å få noen innspill på hvordan folk her lærer seg nye akkorder og hvordan man jobber med å bruke disse. Mener mer "avanserte" akkorder. Har selv hatt svært stort utbytte av å utvide repetoaret mitt vedrørende akkorder, svært positiv innvirkning også på solospillet mitt. Har i perioder hatt "ukens akkord", der jeg velger en akkord eller to for uken, og øver på disse, med alle inversions. Tips, bøker, strategier osv for å lære/utvikle dette området hos gitarister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... Har man lært seg akkorder i én posisjon, har man jo lært seg dem i alle posisjoner. Jeg er ikke av typen som pønsker seg fram til hvordan en akkort spilles basert på teori, jeg er ikke god nok på teori. Jeg husker bare hvordan de spilles. Lær deg akkordvariasjonene i e/a-barré så er du vel i mål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare litt selv og forhåpentlig vise litt hvilken vei jeg ønsker å gå med teamet, så tenker jeg følgende: CAGED-system er essensielt og supernyttig. Kjenner man til intervallene, skalaene og arpeggioene rundt hver shape i tillegg, så er dette til kjempehjelp. Ikke noe problem å hive på en 9'er da. Det finnes mange bøker med tusenvis av akkorder som kan sitte ned og pugge om man vil, men det er ikke det jeg vil, jeg vil ha akkordlære i praksis. Kan derfor godt være at Real book er nyttig, da man kan se hvordan andre bruker ulike akkorder. Finnes ellers mange nyttig ting å vite rundt akkorder, f.eks at Fmaj7 kan ses på som am/F osv, dm6= bmin7b5. Er på utkikk etter andre slike "triks", osv.

Vet egentlig ikke helt selv hva jeg er ute etter lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare litt selv og forhåpentlig vise litt hvilken vei jeg ønsker å gå med teamet, så tenker jeg følgende: CAGED-system er essensielt og supernyttig. Kjenner man til intervallene, skalaene og arpeggioene rundt hver shape i tillegg, så er dette til kjempehjelp. Ikke noe problem å hive på en 9'er da. Det finnes mange bøker med tusenvis av akkorder som kan sitte ned og pugge om man vil, men det er ikke det jeg vil, jeg vil ha akkordlære i praksis. Kan derfor godt være at Real book er nyttig, da man kan se hvordan andre bruker ulike akkorder. Finnes ellers mange nyttig ting å vite rundt akkorder, f.eks at Fmaj7 kan ses på som am/F osv, dm6= bmin7b5. Er på utkikk etter andre slike "triks", osv.

Vet egentlig ikke helt selv hva jeg er ute etter lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Tenkte litt på denne tråden da den var fersk, men glemte å skrive et svar. For min egen del går det mest i "licksbaserte akkorder". Med det mener jeg at denne har jeg spilt i samme situasjon tidligere og den låter bra. Ellers kan jeg tenke rent skalamessig hvilke toner som legges til, men med melodispill er det noe jeg prøver å unngå. Foretrekker å tenke intervall fremfor å tenke skala. Dette synes jeg er mye vanskeligere med akkorder, det krever mye mer kontroll da du må vite hva alt annet du hører er. Jeg har bare spilt med to-tre musikere som har hatt så godt øre at de har kunnet plukke/legge til smakfulle toner direkte etter første lytt uten instrument som hjelpemiddel.

Dette var ikke stort til fornuftig svar kanskje, men i den grad jeg spiller annet enn Csus2 - Dsus2 - em så er det sånn det er. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.