Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skikkelig kort DIY hals - trenger man truss rod?


Anbefalte innlegg

Hei

Har tenkt litt på å lage to ting:

1. En elektrisk reisegitar som passer ned i en Ryanair-spesifisert koffert (altså temmelig short scale)

2. En elektrisk ukulele.

Nå lurer jeg på om jeg skal slå sammen disse ideene til en, nemlig en elektrisk gitar (6 strenger) på størrelse med en litt stor ukulele (f.eks. en tenorukulele)

Det vil bli ganske kort hals på en slik, og jeg lurer derfor på om man da egentlig trenger en truss rod? Hva tror dere?

Dette er bare på idestadiet, og det er ikke sikkert at det blir noen realitet. Men morsomt å se hvor enkelt man kanskje kan få til dette...

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten H profil i alu/stål som du kapper til riktig lengde. Jeg har sett noen som selger disse, men jeg husker ikke hvem akkurat nå. Men vanlige kvadratiske typer i stål (ikke massive, men altså med hull gjennom) er vel enkle å få tak i (rundt 1x1 cm) Martin og andre har brukt slike i noen gitarer. De ble også brukt i mange klassiske gitarer fra asia før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne jo lage noe a la Risa sin solidbody-ukulele:

169_0.jpg

Sjekk sidene til Risa eller ta turen innom Hornaas Musikk i Oslo (sist jeg var der hadde de en slik en). For min egen del ville jeg heller kjøpt et ferdig instrument enn å bygge det selv, men så er jeg da heller ikke den mest nevenyttige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett de Risa-variantene, og de var med på å sette meg på ideen. Men hovedforskjellen er vel at Risa-ukulelen du viser er en nylonstrenger. Jeg tenker stålstrenger. Det blir vel ikke en ukulele da, men det er ikke så viktig hva man kaller det, heller...

Noe av poenget er at jeg spiller mye bass og gitar. Jeg har allerede en ukulele, men innser at det blir heller lite tid til å lære seg å spille skikkelig på den. Så dette blir mer som en... tjah... Steinberger med halsen kuttet rundt 5.-7. bånd eller noe. Da blir den stemt i A, B eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ytre diagonalmål hjørne til hjørne (55cm x 40cm) som en Ryanair-koffert har er 68 cm. Ta vekk litt for hjul og håndtak, og vips,så er indre diagonal mindre enn 64 cm. Så selv Microstar-gitaren er sannsynligvis for liten med mindre man får spesiallaget en koffert. Den kan selvfølgelig tas med som håndbagasje i en soft gigbag, men da må man sjekke inn annen bagasje.

Jeg synes uansett utfordringen er interessant, byggemessig. ;) Men man skal heller ikke se bort fra at jeg ender opp med å kjøpe noe ferdig. Risa har mange morsomme modeller også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjenner gjerne til denne siden allerede, men her finner du en del spenstige løsninger med tanke på hvordan en gitar kan se ut: The ergonomic guitar

Hvis jeg hadde hatt færre enn ti tommeltotter skulle jeg bygd meg en headless halfscale-gitar (nesten umulig å spille rent på, men du verden så tøff å se på).

Lapstick er jo også tøffe greier da:

http://www.youtube.com/watch?v=auQYqedfp3w

http://www.youtube.com/watch?v=XFqidpwPrSY

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The ergonomic guitar var en av inspirasjonskildene da jeg bygget min ProtOne ("prototype one") DIY gitar. Synd at det virker som det ikke er så mye aktivitet der lenger. Dersom jeg går videre med ideen i denne tråden vil jeg ganske sikkert bruke noen headless-triks.

Lapstick var ukjent for meg. Takk for tipset! :) ....men dyre var de...

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er forskjell på elektrisk og akkustisk, men vokalisten i bandet mitt har en vanlig, akkustisk mandolin uten tussrod, og den blir ustemt bare man ser på den. Karen på Hornaas mente at mangelen på tussrod var en av grunnene til dette om ikke jeg husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.