Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson laminat


Gluke

Anbefalte innlegg

Hvis du leser kommentarene på siden det lenkes til, så hevdes det at dette ikke kan være en Gibson. Kanskje en Epiphone. Men bildet viser ikke headstock heller. Jeg vil tro det dreier seg om en av følgende tilfeller:

  • Selger som ikke vet hva han selger og har gitt feilaktige opplysninger
  • Dårlig kommunikasjon mellom selger og kjøper
  • Selger som svindler ved å oppgi solid mahogni når han vet det er kun mahognifiner
  • Fake piratgitar

Jeg tviler sterkt på at Gibson ville slippe unna med dette. Den første med litt kunnskap som gjør et pickupbytte vil vel se forskjellen i trestruktur i pickupgropene.

På den annen side så oppgir også Epiphone at de lager "solid mahogany body" og da er det jo svindel likevel.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte det samme med en gang. Høres litt sånn american sales guy aktig ut den storien, men jeg er lat og gadd ikke sjekke hva G skriver om den. Tenkte kanskje det var noen her som visste hva slags gitar det er. Kipest er det vel for eieren som trode den var mahogeny, men som du sier det burde jo være lett synelig i pickup høla.

Endret av Gluke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den annen side så oppgir også Epiphone at de lager "solid mahogany body" og da er det jo svindel likevel.

Nja, ikke helt enig. Jeg tolker "solid mahogany body" som at den ikke har akustiske hulrom, som f.eks. halvakustiske gitarer har. Og isåfall lyver Epiphone ikke. Terminologien for en ikke-laminert gitarkropp er vel heller "one piece mahogany", noe jeg tviler på at Epiphone markedsfører, siden ikke engang Gibson har det i brorparten av gitarene sine. Gibson har vel ofte 2-piece kropper om jeg ikke tar feil, gjerne oftere i de rimeligere modellene.

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, ikke helt enig. Jeg tolker "solid mahogany body" som at den ikke har akustiske hulrom, som f.eks. halvakustiske gitarer har. Og isåfall lyver Epiphone ikke. Terminologien for en ikke-laminert gitarkropp er vel heller "one piece mahogany", noe jeg tviler på at Epiphone markedsfører, siden ikke engang Gibson har det i brorparten av gitarene sine. Gibson har vel ofte 2-piece kropper om jeg ikke tar feil, gjerne oftere i de rimeligere modellene.

Gibson har ett stykke mahogny i kropp, men lønnetoppen er nesten utelukkende i 2 deler. Ihvertfall om vi snakker om en Les Paul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker ikke om en eller flere deler her, men at det er brukt et annet treslag i kroppen, kledd med finer av mahogni. Å kalle det for solid mahogni er etter min mening svindel.

http://www.musiciansfriend.com/guitars/epiphone-firebird-studio-electric-guitar

http://www2.gibson.com/Products/Electric-Guitars/Firebird/Epiphone/Worn-Firebird-Studio.aspx

http://www.zzounds.com/item--EPIFBSTU

- Ville du trodd at det var et annet treslag, kledd med et tynt lag mahogny?

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, ikke helt enig. Jeg tolker "solid mahogany body" som at den ikke har akustiske hulrom, som f.eks. halvakustiske gitarer har. Og isåfall lyver Epiphone ikke.

Nja, solid mahogany indikerer vel for de fleste at kroppen er lagd av mahogni og ikke en tynn mahogni plate limt på et annet treverk. La konspirasjonsteoriene blomstre...

Slått av Sarge. Oh well, what he said....

Endret av Gluke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Gibson Firebird Studio Guitar has the classic reverse-shape body, but with a conventional set neck, mini-Grover tuners on the side of the headstock, a tapered body, and the traditional Gibson dual-humbucker sound. Mahogany body and neck. Its studio finish and simpler hardware retain Gibson's high-quality sound and feel. This Firebird Electric Guitar package includes a black reptile pattern custom hardshell case with dark grey plush interior, black shroud, and silkscreened silver Gibson USA logo.

Features

Mahogany body

Set mahogany neck

'60s style slim taper neck profile

Rosewood fingerboard

Pearloid dot inlays

Chrome or gold hardware

Tune-o-matic bridge

Stopbar tailpiece

Black top hat knobs with insert

Mini Grover tuners

490R and 498T Alnico magnet humbucker pickups

2 volume, 2 tone, 3-way switch

Black reptile pattern hardshell case with dark grey plush interior, black shroud, and silkscreened silver Gibson USA logo

Includes hardshell case

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fåreslår at alle som har en Gibson sager den i to med en gang for å sjekke at dere ikke har blitt lurt. Kan ihvertfall borre et lite kikkehull, er så mye høl i de nye allikavæl. Kanskje de mener hva slags treverk det "ser" ut som kroppen er laget av. Litt som IKEA møbler. Oh well.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibson har ett stykke mahogny i kropp, men lønnetoppen er nesten utelukkende i 2 deler. Ihvertfall om vi snakker om en Les Paul.

Ja? er det egentlig slik? Jeg tror du finner flere 2-piece kropper enn 1-piece på moderne Gibson modeller gitt.

Historisk sett har de laget 4 lags "pannekake" kropper, topper i 3 deler, laminerte halser og litt ymse..

Når det gjelder Epiphone har de operert med alder, basswood og ymse annet som deler av "mahognyen" i sine modeller. "Korina" modellene deres var f.eks en tynn dekkfinér av Korina med stavlimt kjerne av "noe fra Mahogny familien"

1, 2 eller 3 deler - jeg tipper de fleste ikke ville kunne skille slikt fra hverandre gitt. 1 bit dårlig treverk eller 2-3 biter bra treverk? ...

Det er tross i alt grenser for hvor mange emner man kan oppdrive med passende struktur over en så stor flate. Derfor deles treverk opp, eller man limer sammen biter av flere "planker"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja? er det egentlig slik? Jeg tror du finner flere 2-piece kropper enn 1-piece på moderne Gibson modeller gitt.

Jeg vet ikke hva du mener med moderne. Jeg kan selvsagt kun snakke for meg selv, og på min LP standard 05 så har den ett stykke mahogny i kropp, pluss to stykker lønnetopp.

Tilbake til topic, så er det svært lite interessant å diskutere dette jukset før vi får bekreftet at det faktisk er en ekte Gibson det dreier seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva du mener med moderne. Jeg kan selvsagt kun snakke for meg selv, og på min LP standard 05 så har den ett stykke mahogny i kropp, pluss to stykker lønnetopp.

Jeg mener gitarer produsert i de siste.. la oss si 10-20 år hos Gibson. I og med at de selv oppgir at de benytter 1 eller 2 biter Mahogny på påkostede gitarer, tror jeg ikke man skal anta at 1 del er regelen.. Spesielt ikke på rimelige instrumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.