Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Custom telecaster? Trenger litt hjelp!


Anbefalte innlegg

Det eksisterer jo bolt-on halser med ulik skala-lengde til og med, så nei, det er definitivt ikke en fast standard for bolt-on halser, med unntak av de spesifikasjonene hver produsent faktisk benytter. Når det er sagt, så selger jo veldig mange halser som følger Fenders spesifikasjoner for enten Stratocaster eller Telecaster. I praksis er imidlertid avviket på mange av disse halsene relativt drøyt (spesielt rimelige ting produsert i asia)

Hvis du kikker på de lenkene jeg oppga (warmoth) så ser du at de produserer fender kompatible halser, der alle mål og spesifikasjoner er oppgitt - da kan du jo altså bare måle etter selv. De fleste sånn strat-kopier har jo en hals som skalamessig er riktig, men bredden og høyden på hel, samt avrunding av enden kan avvike en del.

Ja, skrev før jeg tenkte! Warmoth har jeg kikket litt på fra før, men vil helst bort fra de orginale fender-halsene siden de ikke er helt min kopp te. Det som frister mest er å kjøpe en grafitthals fra Martin Foldal, om noen kjenner til han. Frank Utgård anbefalte disse på det sterkeste, i tillegg til at jeg har kjennskap til Martin fra før :)

Jeg tror at "billigst mulig" gitarer både blir billigst og best når de blir kjøpt ferdig satt sammen.

Hvis du går opp noen hakk på kvaliteten kan du sette sammen en fin gitar, men da må du bort fra "billigst mulig" ideen.

Har innsett det faktum, og tror jeg heller satser litt skikkelig om jeg får til å lage kroppen. Kan alltids kjøpe en ferdig kropp senere om det er nødvendig. Halser og hardware kommer alltid godt med!

Jeg er vel enig, GunnarpåMo, men det kan være mange grunner til å bygge selv. Jeg fulgte "så billig som mulig"-prinsippet og lagde kroppen selv. Delene var en salig miks: Strat-type asiahals (overraskende bra til prisen, faktisk), tuneomatic-type rollerbridge, no-name humbuckers, Gibson-type treveis pickupvelger, strat-type kabeltilkobling osv. Det meste handlet på eBay og holdt under 200 kr grensen. Bolt-on halsen fikk halsvinkel omtrent som på en Gibson.

Gitaren er ikke en topp-player, den har sine særheter, men den er fullt spillbar, og er den gitaren jeg har spilt desidert mest på det siste året.

Grunnen til at jeg satte i gang med dette var ikke ambisjonen om å bygge en skikkelig råtass av en gitar. Da hadde jeg ikke tatt billigdel-strategien. Poenget mitt med å bygge en gitar av billigdeler var for å finne ut om jeg var i stand til å designe og bygge en gitar. Siden den var billig var ikke risikoen stor om jeg skulle gi opp prosjektet eller at resultatet skulle bli skikkelig dårlig.

Den viktigste verdien i å bygge en slik gitar er imidlertid alt jeg lærte i den prosessen. Det er noe man ikke kan kjøpe. :)

Der fikk du sagt det. Er denne erfaringen, og prinsippet at jeg har laget gitaren selv jeg er ute etter :)

Endret av McLovin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt med på at det er et poeng å lære seg hvordan en gitar fungerer og hva som skal til for at den skal bli bra.

Likevel mener jeg at det er bortkastet tid å prøve å lage en hals på egenhånd hvis ikke det er den første i en lang rekke og at man har tenkt til å bli gitarbygger.

Hvis man ønsker seg en gitar som ikke er en Fender, men av like god eller høyere kvalitet er det helt mulig å gjøre for en sum som er godt under originalen.

Da er selvsagt en gitar av god kvalitet det som er målet og ikke det å høste sløyderfaring.

Ferdige halser og kropper koster ikke stort, og jeg mener at det er helt greit å bruke det til prosjekter hvis ikke man har tenkt til å bli gitarbygger sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt med på at det er et poeng å lære seg hvordan en gitar fungerer og hva som skal til for at den skal bli bra.

Likevel mener jeg at det er bortkastet tid å prøve å lage en hals på egenhånd hvis ikke det er den første i en lang rekke og at man har tenkt til å bli gitarbygger.

Hvis man ønsker seg en gitar som ikke er en Fender, men av like god eller høyere kvalitet er det helt mulig å gjøre for en sum som er godt under originalen.

Da er selvsagt en gitar av god kvalitet det som er målet og ikke det å høste sløyderfaring.

Ferdige halser og kropper koster ikke stort, og jeg mener at det er helt greit å bruke det til prosjekter hvis ikke man har tenkt til å bli gitarbygger sjøl.

Halsen har det aldri vert snakk om å lage selv, på noen måte. Har heller ikke forventet at det skal bli bra kvalitet av dette prosjektet heller, det er jo tross alt den første og på et budsjett.

Litt usikker på hva du mener etter dette, men sånn jeg tolker det så er jeg uenig. Det er ikke selvsagt at det er en gitar av god kvalitet som er målet. Tvert imot har jeg ingenting imot at den ser litt hjemmelagd ut, selv om heller ikke dette er målet. Er på ingen måte en person som er avhengig av at en gitar er av bra kvalitet. Spiller mye heller på en gammel hagstrøm enn en Gibson som koster mer enn bilen.

Har allerede en "lego-gitar", der det bare var å sette sammen kropp og hals, lodde elektronikk og lakke. Er ikke det jeg ønsker denne gangen. Men takk for konstruktive tips og meninger! Det setter jeg pris på :)

Endret av McLovin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skrev før jeg tenkte! Warmoth har jeg kikket litt på fra før, men vil helst bort fra de orginale fender-halsene siden de ikke er helt min kopp te. Det som frister mest er å kjøpe en grafitthals fra Martin Foldal, om noen kjenner til han. Frank Utgård anbefalte disse på det sterkeste, i tillegg til at jeg har kjennskap til Martin fra før :)

Jeg har ikke noe kjennskap til Martin Foldal eller grafitthalser for den del, men poenget mitt var at du kunne måle etter om den halsen du nå altså har, følger Fender specs siden du tydeligvis lurte på dette. Du må huske at Fender spesifikasjoner sier bare noe om hvordan helen er utformet, samt skala-lengde, alt annet kan varieres, så en Fender kompatibel hals kan være veeeldig mye forskjellig.

Warmoth lager f.eks halser som lar deg endre skala-lengde, og som ellers er utformet omtrent som en Gibson hals. Men som altså er kompatibel med en Fender kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel at det ikke er noen gitarbyggere i dag som bruker tid på å lage en kropp med høvel, hoggjern og hammer,

og jeg er ikke helt sikker på hva den erfaringen skal være god for.

Da er jeg mer med på å forandre en ferdig frest kropp i forhold til egne ønsker.

dte er faktisk noen som gjør det :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elgitarer har vel stort sett alltid blitt bygget med power tools for kommersiell produksjon, men strengeinstrumenter har blitt bygget siden lenge før slike verktøy var tilgjengelig.

Det er ingenting i veien for å få det til uten power tools, men ting tar VELDIG mye lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der fikk du sagt det. Er denne erfaringen, og prinsippet at jeg har laget gitaren selv jeg er ute etter :)

Hvis dette er intensjonen din er du på mange måter på rett vei.

Skaff eller lån det nødvendige utstyret, skaff deg en del treverk som er rimelig, ta i bruk den eksisterende halsen du har viss den er noenlunde ok, skaff deg noe rimelig hardware og elektronikk og lag en gitar.

I denne prosessen kan du lære deg mye om hvordan en gitar bør lages, hvorfor man gjør de valgene man gjør og hva man kan gjøre for å forbedre resultatet. Hvis halsen du allerede har, ikke er all verdens, kan du lære deg hvordan du kan gjøre denne bedre ved å f.eks båndslipe den, lage en ny oversadel (eller fin-tilpasse den eksisterende) osv, osv.

Det utrolig mye du kan lære av dette og du dermed langt bedre rustet til å lage, eller modifisere/reparere en bedre gitar på et senere tidspunkt.

Investeringen i kroner og ører trenger heller ikke bli så stor hvis intensjonen er å lære noe, fremfor å lage en veldig god gitar på første forsøk. Som tidligere nevnt kan du kontakte meg angående rimelige deler/elektronikk eller etterlyse slikt på forumet. Det er mange som har slikt liggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er intensjonen din er du på mange måter på rett vei.

Skaff eller lån det nødvendige utstyret, skaff deg en del treverk som er rimelig, ta i bruk den eksisterende halsen du har viss den er noenlunde ok, skaff deg noe rimelig hardware og elektronikk og lag en gitar.

I denne prosessen kan du lære deg mye om hvordan en gitar bør lages, hvorfor man gjør de valgene man gjør og hva man kan gjøre for å forbedre resultatet. Hvis halsen du allerede har, ikke er all verdens, kan du lære deg hvordan du kan gjøre denne bedre ved å f.eks båndslipe den, lage en ny oversadel (eller fin-tilpasse den eksisterende) osv, osv.

Det utrolig mye du kan lære av dette og du dermed langt bedre rustet til å lage, eller modifisere/reparere en bedre gitar på et senere tidspunkt.

Investeringen i kroner og ører trenger heller ikke bli så stor hvis intensjonen er å lære noe, fremfor å lage en veldig god gitar på første forsøk. Som tidligere nevnt kan du kontakte meg angående rimelige deler/elektronikk eller etterlyse slikt på forumet. Det er mange som har slikt liggende.

Alt det nødvendige utstyret som er nevnt her har fattern gått god for å kjøpe inn. Har også diskutert litt me han dette med tre, og vi kjøper bare litt forskjellige emner i forskjellige dimensjoner så jeg får prøve meg frem. Hals kan hende jeg rett og slett kjøper ny, evt får gitarsenter.no til å levle, båndslipe etc den jeg har.

Det skal jeg huske på! Du har vel kanskje en del hardware til både gibson og fender?

Kjøpte nett noen humbuckere fra Kent Armstrong, og vurderer noen Seymour Duncan. Har i tillegg noen EMGs liggende, så elektronikk er det nok av!

Takk for godt svar! :D

EDIT: begyndte å tenke litt på dette med finish, om det kommer så langt. Hvordan lager man en burst, egentlig? Og går det an å lage burst på alle typer tre? Og aller viktigst av alt; kan jeg lage en bourbon burst? Av Jack Daniels eller lignende?

EDIT2: tror kanskje jeg har missforstått burst-prinsippet litt. Det jeg egentlig lurer på er om jeg kan få til noe àla en sånn finnish ved å bruke Jack Daniels på noen måte? Uten selve bursten. Kudos til deg om du forstår!

Endret av McLovin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.