Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Custom telecaster? Trenger litt hjelp!


Anbefalte innlegg

Hei!

Har kommet til et litt leit stadie i livet der jeg rett og slett er lei alt som heter Gibson, Fender etc. Dog liker jeg veldig godt selve formen på telecastere, men der stopper det. Siden jeg synes det er gøy å lage ting selv, kan jeg derfor tenke meg å lage en egen gitar med utgangspunkt i nettopp en telecaster. Men her trenger jeg litt hjelp fra dere på forumet!

Legger ved en veldig rough skisse så dere får litt idèen av hva jeg er ute etter. Jeg er hverken en kløpper med blyant og papir eller god på presisjon når det kommer til tegning, så bruk fantasien! :)

140vpjt.jpg

- Har noen linker til gode DYI-guides om hvordan å lage en tele? Finnes så mange!

- Hvilket tre skal jeg bruke for å få det så billig som mulig?

- Er det greit å bare bruke bånd sag å pusse med maskin/for hånd? Om man ikke har tilgang til fres, vil noen anbefale å bruke meisel til å lage lommene til elektronikk?

- Når det kommer til mekanikk, hva blir billigst? Og fins det spare-parts til salg som tilsvarer bridgen jeg har i tankene? Noe alà bridge på Hagstöm Ultra Swede

- Noe mer jeg burde tenke over når jeg holder på?

- Og ikke minst; hvordan lager jeg mal?

På forhånd; takk!

Endret av McLovin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...]

Legger ved en veldig rough skisse så dere får litt idèen av hva jeg er ute etter. Jeg er hverken en kløpper med blyant og papir eller god på presisjon når det kommer til tegning, så bruk fantasien! :)

- Har noen linker til gode DYI-guides om hvordan å lage en tele? Finnes så mange!

- Hvilket tre skal jeg bruke for å få det så billig som mulig?

- Er det greit å bare bruke bånd sag å pusse med maskin/for hånd? Om man ikke har tilgang til fres, vil noen anbefale å bruke meisel til å lage lommene til elektronikk?

- Når det kommer til mekanikk, hva blir billigst? Og fins det spare-parts til salg som tilsvarer bridgen jeg har i tankene? Noe alà bridge på Hagstöm Ultra Swede

- Noe mer jeg burde tenke over når jeg holder på?

- Og ikke minst; hvordan lager jeg mal?

På forhånd; takk!

For det første: Dersom du skal bygge en telecaster, så finnes det veldig gode, målsatte PDF-tegninger for det på nettet. Du trenger ikke lage en egen tegning. Når det er sagt, så synes jeg tegningen din er fin.

Jeg har ikke konkrete Telecaster-lenker til deg. Søk og du skal finne. Velg en som virker fornuftig, kommer fra en troverdig kilde og som du skjønner.

Jeg bygget en gitar av en benkeplate fra IKEA. Det er ganske billig. Dersom pris er viktigste faktor, så finnes det likevel kit som er så billige at de slår det å lage kropp og hals fra bunnen selv. Og foresten: IKKE lag halsen selv på ditt første bygg. Det er litt for mange som tar seg vann over hodet på første bygg, spesielt dersom de ikke har litt erfaring med snekring utover skolens sløydtimer.

Grovutskjæring av kroppen med båndsag er å anbefale, uansett. Men finforming av kanter og utforming hulrom til pickups, elektronikk, og ikke minst halslommen er det nesten umulig å få bra med stemjern(meisel er vel mer for stein og betong, tror jeg). Jeg vil si at dersom du ikke har håndoverfres, så er det ganske vanskelig å få til noe som ligner en god telecaster-kropp. Igjen anbefaler jeg at du starter med et billig kit som du kan prøve og feile med.

Du finner hardware en mengde steder. Min første DIY-gitar ble bygget nesten utelukkende med hardware og elektronikkdeler fra eBay.com. Ellers har jeg begynt å bestille mer fra gitarist.no etter at de begynte å tilby billig brevfrakt for smådeler og slikt. Mekanikken du har skissert finnes som løse deler. Broløsningen bør det absolutt være mulig å sette inn i et tele-kit også (så kan du gi bort kit-broen til noen som trenger den.

Før du setter i gang er det viktig å tenke gjennom alt du gjør. Er du usikker på noe, ikke gå videre før du er sikker. Uansett hva du gjør: Det er halsen som er gitarens viktigste del, og det er sammenføyningen av den med kroppen og nøyaktig plassering av bro i forhold til denne som er det aller viktigste. Det er dette som avgjør om gitaren er spillbar eller ei.

Fresemal lager du enkelt med kontursag, trefiler og sandpapir i 9-12 mm mdf-plate.

Nevnte jeg forresten muligheten til å bygge fra kit? (eksempelvis får du kit til 69 euro + frakt og mva og dill hos thomann. Om du så bare skal ha hals og kropp uten elektronikk og hardware, så klarer du ikke å få det så billig ved å lage selv fra bunnen).

Edit: Her er en ganske nøyaktig tegning: http://terrydownsmusic.com/Archive/tele_body_drawing_revD.pdf

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kit- ideen er ikke dum. Guitarfetish selger også kits, og da har du et byggesett for en tusenlapp i postkassa.

Delene du da ikke bruker, kan du selge her på forumet. Det er jo alltids noen som er uten etter en Tele stol, for eksempel.

Skal du kjøpe alle delene mer eller mindre enkeltvis, er det vanskelig å komme under den summen.

Hvis poenget er å lage kroppen selv, går jo det an uansett.

Når det gjelder overfres, så hopp i det og kjøp deg en. Før i verden kostet de jo en formue, nå kan du jo få et fresesett og en fres for noen hundrelapper på Clas.

Det er selvsagt fullt mulig å pusse en kropp selv med rasp, fil og sandpapir, men jeg tror jeg hadde kostet på meg en rimelig pussemaskin. Det sparer deg for mye kjedelig arbeid. Det er nok å pusse for hånd på en gitar, selv om du bruker en maskin der du kommer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger verktøy.. og du trenger en ferdig-laget hals.

En god høvel (helst en elektrisk stor planingshøvel) en fres, borrmaskin med et godt utvalg borr, stikksag eller båndsag, ymse filer/rasper. Hvis du ikke kan låne eller kjøpe dette, tror jeg neppe du får realisert prosjektet ditt.

Du kan bruke nesten alt av treverk, det er bare å finne noe du synes har en passelig vekt og struktur/hardhet. Problemet er vel ofte å finne noe som godt nok tørket og med noenlunde dimensjoner.

Broen på en Hagstrøm er vel bare en variant av TOM (tune-o-matic) det finnes masse varianter av slikt, men det rimeligste blir vel en kopi av en vanlig TOM. Merk at en slik type bro på en tele/strat gjerne krever at du enten senker broen ned i treverket eller vinkler halsen litt. Med tanke på det lille justeringsmonnet på en slik bro er det ikke nødvendigvis det beste valget for en som skal lage sin første gitar, der mål og slikt fort kan variere litt mer enn man kanskje tenkte seg i utgangspunktet. Jeg foreslår at du heller benytter en helt standard fast bro:

Gotoh_Hardtail_Bridge_sm.jpg

Angående deler, så får du masse rimelige (og dårlige) deler. Problemet er å finne noe som er litt bra. Du kan ta kontakt med meg hvis du vil realisere dette prosjektet, så skal jeg se hva jeg kan finne liggende i hyller og skap som du eventuelt kan få for slikk og ingenting hvis prisen er veldig viktig.

Angående pris, så blir slike prosjekter sjelden billig. En skikkelig hals koster fra rundt 1500,- og med stort og smått blir det fort betydelige summer av slike prosjekter. Hvis dette var ditt 10'ende prosjekt hadde det kunne blitt rimelig. Da hadde hatt ting og erfaring nok til å lage noe for en rimelig penge.

Se f.eks disse leverandørene for deler:

http://www.guitarfetish.com (billige men ikke alltid så bra deler)

http://www.stewmac.com

http://www.warmoth.com

e-bay

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange bra svar!

Sitter på telefon, så holder meg litt kortfattet. Skal svare litt bedre når jeg kommer hjem :)

Når det kommer til verktøy har jeg tilgang til alt som er nevnt bortsett fra fres. Holder det med dremmel med freseverktøy?

Jeg kommer til å prøve meg frem, og om jeg får til å lage en kropp selv vil jeg legge litt mer penger i prosjektet, kjøpe skikkelig hals og lignende. Kommer et litt mer utfyllende svar når jeg kommet hjem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke dremel til å frese gitarkropp er som å spise suppe med spisepinner eller gjennomføre Trondheim-Oslo på sparkesykkel. ;) Du sliter nok mer på Dremelen enn på emnet du freser, vil jeg tro.

Etter at jeg kjøpte håndoverfres, så har jeg brukt den ganske mye. Ingenting avrunder kanter som den. Skal du lage gitar ville jeg nok investert i et malfresebit med kulelager øverst også.

Skulle jeg laget telekropp uten fres, så ville jeg gjort omrisset av kroppen med båndsag og så pusset ned. Siden pickuphullene på en tele er skjult, så ville jeg brukt benkdrill for å ta ut det meste og fullføre med stemjern. Halslommen er kanskje den største utfordringen... Er man flink med stemjernet, så får man kanskje til samme strategi der.

Lykke til, uansett hva du velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange bra svar!

Sitter på telefon, så holder meg litt kortfattet. Skal svare litt bedre når jeg kommer hjem :)

Når det kommer til verktøy har jeg tilgang til alt som er nevnt bortsett fra fres. Holder det med dremmel med freseverktøy?

Jeg kommer til å prøve meg frem, og om jeg får til å lage en kropp selv vil jeg legge litt mer penger i prosjektet, kjøpe skikkelig hals og lignende. Kommer et litt mer utfyllende svar når jeg kommet hjem :)

Problemet er gjerne at du trenger hals og hardware for å lage en kropp. Dette er ting som henger sammen og skal du lage en gitar må du planlegge/skissere opp alt i detalj før du lager kroppen. Ellers garanterer jeg at du vil komme opp i ymse "det tenkte jeg jammen ikke på" situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke dremel til å frese gitarkropp er som å spise suppe med spisepinner eller gjennomføre Trondheim-Oslo på sparkesykkel. ;) Du sliter nok mer på Dremelen enn på emnet du freser, vil jeg tro.

Etter at jeg kjøpte håndoverfres, så har jeg brukt den ganske mye. Ingenting avrunder kanter som den. Skal du lage gitar ville jeg nok investert i et malfresebit med kulelager øverst også.

Skulle jeg laget telekropp uten fres, så ville jeg gjort omrisset av kroppen med båndsag og så pusset ned. Siden pickuphullene på en tele er skjult, så ville jeg brukt benkdrill for å ta ut det meste og fullføre med stemjern. Halslommen er kanskje den største utfordringen... Er man flink med stemjernet, så får man kanskje til samme strategi der.

Lykke til, uansett hva du velger.

Det er med andre ord mulig?

Fra spøk til revolver, så har jeg snakka litt med fattern og det blir kjøpt inn både båndsag og håndfres. Kommer først og fremst til å prøve meg frem på et emne bare for å se hvordan det går. Om jeg faktisk får til å lage en kropp skal jeg kjøpe hals og mekanikk samt et emne i et mer foretrukket og eksklusivt tre.

Igjen; takk for alle gode svar! Her var mye konstruktivt å lese :)

Noen som har ting å legge til?

EDIT: er ikke bolt-on halser ganske like? Har en jeg kan bruke inntil jeg eventuelt kjøper en ny, om det kan funke

Endret av McLovin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du enn gjør, begynn med halsen. Alle andre deler (kroppen, brua, pickupene, plekterbrett, strenger osv.) plasseres/utformes ut fra halsen og dennes egenskaper.

Det finnes mange ulike bolt on halser, hver gitarmodell har vel sin hals, og de kan også variere fra år til år.. Spesielt dersom man inkluderer de uoriginale halsene kan det være mye sært.

Hva slags bolt on hals er den du har?

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok en strat replica, så om det varierer så mye vil vel ikke den fungere :(

Men som sagt, først og fremst prøver jeg meg litt. Bli vandt med fresen, finne ut hvordan å gjøre det best etc. Om det blir suksess kan jeg heller kjøpe en litt skikkelig hals og lage kroppen der etter. Om jeg mot formoding kjøper en hals og den ikke blir brukt er det vel ikke vanskelig å få solgt den her på forumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at Fender har en del likhetstrekk mellom halsene sine. Mulig det kan fungere, men dette er jeg usikker på. Andre vet mer om dette enn meg.

Da jeg bygget min første DIY-gitar (ProtOne), så tok jeg utgangspunkt i en uoriginal strat replacement hals. Aner ikke hvor mye den evt. avviker fra originalen.

Men uansett bygget jeg gitar ut fra halsen som utgangspunkt. Det har aldri vært i mine tanker å bytte ut halsen i etterkant (men så har jeg også modifisert hodet på halsen mye)...

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: er ikke bolt-on halser ganske like? Har en jeg kan bruke inntil jeg eventuelt kjøper en ny, om det kan funke

Det eksisterer jo bolt-on halser med ulik skala-lengde til og med, så nei, det er definitivt ikke en fast standard for bolt-on halser, med unntak av de spesifikasjonene hver produsent faktisk benytter. Når det er sagt, så selger jo veldig mange halser som følger Fenders spesifikasjoner for enten Stratocaster eller Telecaster. I praksis er imidlertid avviket på mange av disse halsene relativt drøyt (spesielt rimelige ting produsert i asia)

Er nok en strat replica, så om det varierer så mye vil vel ikke den fungere :(

Hvis du kikker på de lenkene jeg oppga (warmoth) så ser du at de produserer fender kompatible halser, der alle mål og spesifikasjoner er oppgitt - da kan du jo altså bare måle etter selv. De fleste sånn strat-kopier har jo en hals som skalamessig er riktig, men bredden og høyden på hel, samt avrunding av enden kan avvike en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel enig, GunnarpåMo, men det kan være mange grunner til å bygge selv. Jeg fulgte "så billig som mulig"-prinsippet og lagde kroppen selv. Delene var en salig miks: Strat-type asiahals (overraskende bra til prisen, faktisk), tuneomatic-type rollerbridge, no-name humbuckers, Gibson-type treveis pickupvelger, strat-type kabeltilkobling osv. Det meste handlet på eBay og holdt under 200 kr grensen. Bolt-on halsen fikk halsvinkel omtrent som på en Gibson.

Gitaren er ikke en topp-player, den har sine særheter, men den er fullt spillbar, og er den gitaren jeg har spilt desidert mest på det siste året.

Grunnen til at jeg satte i gang med dette var ikke ambisjonen om å bygge en skikkelig råtass av en gitar. Da hadde jeg ikke tatt billigdel-strategien. Poenget mitt med å bygge en gitar av billigdeler var for å finne ut om jeg var i stand til å designe og bygge en gitar. Siden den var billig var ikke risikoen stor om jeg skulle gi opp prosjektet eller at resultatet skulle bli skikkelig dårlig.

Den viktigste verdien i å bygge en slik gitar er imidlertid alt jeg lærte i den prosessen. Det er noe man ikke kan kjøpe. :)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.