Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Enkel modifisering av kroppen på en dele-Tele


Anbefalte innlegg

  • Svar 97
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ok... Vi prøver oss med et lydklipp av moderat overdrive. Fortsatt gjort gjennom en VOX Amplug Classic Rock (Gain på 5, tone på 10, vol på ca 4). Romklang lagt på i etterkant.

Fortsatt sliter jeg litt med recordknappangst, så forsøk å lytte forbi dårlig timing og fingertrøbbel. Her er altså igjen et forsøk på samme frase 5 ganger, en gang for hver av følgende pickupkonfigurasjoner:

  • SC neck pickup
  • SC bridge + SC neck pickup
  • SC bridge pickup
  • P-90
  • P-90 + SC bridge pickup = humbucker modus

http://soundcloud.com/user955040/blackash-telecaster-sound-1

Håper uansett det er mulig å høre hvorfor jeg liker humbucker-komboen såpass godt for overdrive.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører også at det blir annerledes når man får opptakene gjennom VOX ampeg til opptak og videre til PC-høyttalere eller hodetelefoner. Vanligvis hører jeg jo gitarene mine gjennom Fender Super Champ XD eller Blackstar HT-1R. Interessant at du du synes P-90/bridge låter best på clean. Normalt synes jeg selv at P90 eller SC neck alene fungerer godt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var som sagt på laptopen. Alt som blir spilt på laptophøyttalerne høres ut som om det er kuttet kraftig i bassen og så sendt gjennom en Bjellands Fiskebolleboks :D Godt mulig jeg hadde sagt noe annet hvis jeg hadde hørt på det gjennom stereoen eller studiomonitorene.

Edit: Er på jobben nå, og hører igjennom noen litt bedre PC høyttalere (har iallefall litt mer bunn), og kan si meg enig der. Neck eller p90 på clean. Jeg liker også litt "jazza" cleanlyd med noem er fylde og bunn, så singelcoil i bridge alene blir litt tynt til cleanlyd på mange gitarer :)

Endret av basstom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Nå har jeg byttet fra seriell til parallell kobling på P90 + SC bridge (humbucking mode).

Det gjør mye med lyden. Nivået er lavere, lyden har en lysere klang. I det hele tatt mer på linje med de andre pu-kombinasjonene. Selv om jeg mister litt av den mørke råskapen, så er jeg mer fornøyd med denne varianten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i farta med en tele selv, og denne tråden er en stor inspirasjon. Takk for den gode tråden, Sarge!

Vi trenger virkelig folk som gidder jobben det er med å legge ut de de gjør, uansett om det er gitarbygging fra nivåer som "så tar man en planke", til hvordan man foretar mindre justeringer. Noen kan mye, noen kan litt, og alle kan bidra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.