Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Enkel modifisering av kroppen på en dele-Tele


Anbefalte innlegg

I går kveld byttet jeg ut litt hardware (beklager manglende støvtørk, oppdaget dette først i etterbehandlingen av bildet):

blackash_blackknobs.jpg

Nye knotter og sorte skruer i P90-pickupen. Drillet også ny, mer nøyaktig vinkel på skruehullene til P90-pickupen, som nå kan justeres slik jeg ville, nemlig en tanke nærmere strengene på diskantsiden.

Hva synes dere? Er disse knottene finere enn de forrige?

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 97
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takk, takk. Jeg har fortsatt litt modding å gjøre på den før jeg er i mål (justeringen av P90-høyden må ... eh ... justeres). Og nå skal jeg ut på forretningsreise. Lydklipp kommer nok (men ikke på en stund). Skal da forsøke å ta lydklipp fra alle 7 ulike pickupkonfigurasjoner.

Jeg funderer på å ta noen lydklipp nå. Planen er enkel: en kort kombinasjon av grep og litt skalagreier på ca 20-30 sekunder gjentas for hver pickupkombinasjon (7 stykker) og den serien gjentas for innstilling på forsterkeren for hhv clean, bluesy crunch og high gain overdrive. Det blir 21 kombinasjoner.

Jeg tror jeg kommer til å gjøre dette på Blackstar HT-1R, siden den har en egen utgang for opptak. Fender Super Champ XD er alternativet, og spesielt clean låter bedre der, men det krever oppmikking.

Noen som har innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydklipp? Guitar Rig :)

Da må jeg jo lære meg det også, da...

Da synes jeg det er like greit å mikke opp en amp. Akkurat nå er det vel bare tiden som ikke strekker helt til. Siden jeg ikke har permanent lydrom, så tar riggingen ganske mye tid også, uansett om lyden går via mikk eller direkte fra linjeutgang på amp til mikseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny plan for opptak av lyd. Jeg kommer sannsynligvis til å fokusere på følgende pickupskombinasjoner (det er de som var målet for gitaren, og det er de jeg bruker mest):

  • SC bridge pickup
  • SC neck pickup
  • SC bridge + SC neck pickup
  • P-90
  • P-90 + SC bridge pickup = humbucker modus

Jeg kommer til å teste disse i tre omganger med ulike settings på forsterkeren, nemlig clean, crunch og metal.

Siden jeg har Blackstar HT-1R på service, så har jeg brukt litt tid i det siste på å finne greie innstillinger på Fender Super Champ XD istedet. Den er konge på clean (kanal 1, altså uten simulering) og har ok metal-innstilling på simulering #13, men en god crunch lette jeg lenge etter før jeg bestemte meg for å søke på nettet og fant at mange bruker simulering #9 på veldig lav gain for crunch. Litt rart, siden simulering 9 er noe Fender kaller "british heavy gain". Man skulle tro man fant bluescrunchen i simuleringer med mindre gain, men de viser seg gjerne å enten være FOR clean eller litt for "mørke" i signaturen etter min smak.

Det blir til sammen 15 ulike kombinasjoner (5 pickupknofigurasjoner x 3 forsterkerinnstillinger). Men alle låter ikke bra. Likevel er det noen kombinasjoner som etter min mening blir veldig bra. Nå gjelder det bare å få rigget opptak. Det kan ta litt tid. Og så var det det med å overvinne "recordknapp-skrekken".

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første forsøk på opptak av lyd gjennomført. Og det blir ikke lagt ut. Det er ikke representativt for hvordan det låter i virkeligheten og jeg spiller oppsiktsvekkende dårlig når recordknappen er trykket. Det siste kan jeg leve med for en lyddemo, men ikke det første.

Jeg får prøve igjen senere en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt forsøk!

Jeg har lovet lydklipp, og etter at oppmikking av Fender Super Champ XD gikk dårlig (får skylde på billig mikrofon og lite erfaring med oppmikking av gitaramper), så ble det tilbake til nødløsningen min, en VOX Amplug Classic Rock. Gir ikke den herlige Fender Clean-lyden, men fungerer bedre til opptak enn min elendige oppmikking. Har lagt til litt reverb i etterkant, men ingen annen modifisering av lydklippet.

Forsøk å lytte forbi dårlig timing og fingertrøbbel. Her er altså et forsøk på samme frase 5 ganger, en gang for hver av følgende pickupkonfigurasjoner:

  • SC neck pickup
  • SC bridge + SC neck pickup
  • SC bridge pickup
  • P-90
  • P-90 + SC bridge pickup = humbucker modus

http://soundcloud.com/user955040/blackash-telecaster-sound

Jeg skal forsøke å komme med tilsvarende for blues crunch og metal gain senere, men det får vente til jeg enten er fortrolig med Guitar Rig Player eller får tilbake min lille Blackstar HT-1R fra service (den her en veldig fin emulert utgang for opptak.) :-) Da skal nok også humbucker-pickupkonfigurasjonen komme til sin rett...

Tar gjerne imot konstruktive tilbakemeldinger (men ikke på spillingen min... jeg VET den er temmelig middelmådig, men jeg er bare en hobbygitarist... jeg er langt bedre nå enn for et drøyt år siden ;) ).

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.