Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Enkel modifisering av kroppen på en dele-Tele


Anbefalte innlegg

Takk for tilbakemelding, CastorFiber.

Er ikke 100% sikker på knottevalget selv. Tanken er inspirert av den originale Blacktop Telecasteren fra Fender:

http://www.fender.com/products/blacktop/models.php?prodNo=014820

Men mine knotter er jo mindre, så det er ikke sikkert de blir sittende.

Jeg kommer til å ta nye bilder av gitaren når den er ferdig og jeg har bedre lys, da sikkert også av baksiden (selv om den er ganske kjedelig, egentlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 97
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takk for tilbakemelding Brekkvasselven og 6stings.

Som jeg sa til CastorFiber: Vi får se om knottene får bli der. ;)

Jeg har en 3-veis miniswitch i tillegg til den vanlige 3-veis switchen.

Miniswitchen sitter mellom volum- og tonekontrollen.

Ideen til denne gitaren har utviklet seg. Den første ideen var rett og slett at jeg ville forsøke noe med en Seymour Duncan P-rails. Men det var et par ulemper. For det første er prisen høy, og for det andre så mister man den lydkarakteristikken man får fra den skråstilte single coil-pickupen som Fender bruker så mye i Strat og Tele. Derfor tenkte jeg at det må gå an å plassere en P90 så nær bropickupen som mulig og sørge for at de til sammen fungerer humbuckende, omtrent som på en P-Rail.

Det er denne tanken som har fortsatt til denne gitaren. Og sånn sett betrakter jeg på en måte bridge-pickupen og P90en fortsatt som en pickup. Den får derfor en egen treveis-switch for å velge bridge, bridge+P90 eller P90. Fra denne går koblingen videre til den vanlige Telecaster-switchen som om det skulle være tilkoblet en vanlig bridge.

En av de viktige poengene med det er også at dersom miniswitchen er satt til kun bridge-pickup, så vil gitaren ellers oppføre seg som en vanlig Telecaster. Siden dette er min første Tele, så var det et poeng å bevare akkurat det i gitaren, men samtidig gi den flere lydmessige muligheter gjennom P90-pickupen.

Blir spennende å se om jeg lykkes når jeg mottar pickupene som ennå ikke er på plass.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstemann ferdig, sier jeg. :) Ser veldig spenstig ut. Har du tenkt noe på hvordan alt skal kobles sammen? Etter det jeg har lest meg til er det mange muligheter med en tele - 5-veis velger, to volumkontrollere (sånne med to potmeter i en), push/pull... Alt uten at den originale telesounden ikke forsvinner.

Meh, ser du nettopp har besvart noe av dette. Ja ja. :D

Mine knotter. :D

Transparent-Blue-Dice-Knobs-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Euphor:

Kunne vært ferdig allerede, jeg, dersom jeg hadde fått alle delene. Men jeg tror pickupene er verdt å vente på. ;)

Hvordan ser din prosjektgitar ut? Kunne jo være moro med noen "før" og "etter" bilder. Eller har du en byggetråd jeg totalt har oversett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg ikke bygger noe selv er det ikke mye til tråd å lage. Alt blir kjøpt for min del, og jeg monterer ikke selv engang. Kommer nok noen bilder når den er ferdig.

Aph: Jeg tror resten av gitaren skiller seg nok ut til at det ikke er mulig å ta feil. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nå har det ikke skjedd mye i denne tråden på en stund, men jammen kom det ikke en pakke i posten i går:

package_from_USA01.jpg

Hva er dette, mon tro?

package_from_USA02.jpg

En pakke skruer og slikt og to andre pakker var det i pakken:

package_from_USA03.jpg

Da er det vel ingen tvil lenger, to pickups:

package_from_USA04.jpg

Custom håndlaget etter mine preferanser (første gang jeg har bestilt noe slikt):

package_from_USA05.jpg

Gleder meg til å høre hvordan det låter. :)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går fikk jeg satt inn pickupene og tatt bilder, men rakk ikke å legge dem ut.

Så her er noen bilder av ferdig gitar... Eller nesten... men det tar jeg etter bildene:

DIY_tele_blackash01.jpg

DIY_tele_blackash02.jpg

DIY_tele_blackash03.jpg

Så her er greia: Jeg er ikke fornøyd med innfestingen av P90-pickupen. For det første vil jeg ha sorte monteringsskruer, for det andre er pickupen en tanke for langt over mot bassiden, og for det tredje er sannsynligvis en av skruehullene i kroppen en tanke skjevt, noe som hindrer meg i å senke pickupen på ene siden uten at den andre siden følger med.

Så jeg har bestilt noen sorte skruer. Og så får nok noen som ikke likte knottene viljen sin. Jeg kommer nok til å bytte knotter igjen. Jeg er ikke fornøyd før jeg er fornøyd.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.