Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Enkel modifisering av kroppen på en dele-Tele


Anbefalte innlegg

Her er noen bilder av gitarkroppen etter tørking av første strøk med klarlakk. Skal matte ned denne og legge siste lag i kveld. Og, ja, jeg liker å se strukturen i treet. ;)

tele_body_1stcleacoat01.jpg

tele_body_1stcleacoat02.jpg

tele_body_1stcleacoat03.jpg

tele_body_1stcleacoat04.jpg

tele_body_1stcleacoat05.jpg

tele_body_1stcleacoat06.jpg

Om noen lurer så måtte jeg gå ned litt på fargemetningen i bildene for at gitaren skulle se ut slik den gjør for meg. Det ble for mye rødskjær ellers (har sett fenomenet tidligere med dette kameraet på ting som er nesten helt sorte i virkeligheten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 97
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Bare kjapt innpå for å fortelle at andre strøk er tørt og ser greit ut. Omtrent som etter første strøk, så jeg tar ikke nye bilder.

Litt DIY-look er det (synlige penselstrøk om man ser i bestemte vinkler på nært hold), men den er min, og jeg er fornøyd. :)

Nå er det bare å la den herde mens jeg venter på pickups og en del andre deler i posten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du å få klarlakken såpass tykk at du ikke kjenner strukturen i treverket? (om det er målet vel å merke).

P90 i midtposisjon. Sprekt. Det hører så absolutt til sjeldenheten.

Nei, det er IKKE målet. ;)

Jeg er en møbelgitarmann, og liker treverkstruktur. Vet at noen foretrekker blank og glossy, og det er vakkert på sin måte, men jeg foretrekker å føle og se at gitaren er av tre. :)

Når det gjelder P90-pickupen så blir den også humbuckende sammen med bridge-pickupen. De to til sammen vil forhåpentligvis fungere nesten som en Seymour Duncan P-rails, men uten å gi avkall på den snertne lyden den skråstilte single coil bridge-pickupen gir.

Ja, jeg synes det er et morsomt eksperiment.

Tanken er at man skal få alt dette i samme gitar:

  • En klassisk Telecaster SC bridge pickup sound
  • En klassisk Telecaster SC neck pickup sound
  • En klassisk Telecaster bridge + neck pickup sound
  • En klassisk P-90 sound
  • En humbucker i/nær bridge type sound (som jeg liker godt for metal-komp)

Som bonus får man også alle tre pickups og kun P-90 + neck. Altså totalt 7 ulike pickupkonfigurasjoner. ;) Tanken er å få til en ganske allsidig gitar. Kortversjonen: Klassisk tele + P-90 og (kvasi-)humbucker. ;)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede bestemt meg for lenge siden for at dersom jeg beholdt halspickupen, så skulle det inn en 3-veis miniswitch for å bytte mellom det jeg velger å kalle bropickupene (selv om P90-pickupen egentlig er en midtpickup). Så da blir det akkurat som du foreslår, Telemann. Det gjør også at gitaren vil oppføre seg akkurat som en vanlig tele dersom miniswitchen er satt til kun bropickupen i broen.

Dessuten gir miniswitchen 7 pickupkonfigurasjoner sammen med den vanlige 3-veis switchen, mens en 5-veis switch gir kun 5 konfigurasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det har kommet noen smådeler i posten siste uka, og denne helgen har jeg gjort en innsats igjen for å komme videre.

Følgende er gjort siden sist:

  1. Jeg har konstatert at finishen ikke er helt sort, men slipper gjennom farge fra treverket. Har bestemt meg for å la finishen være. Jeg kommer aldri til å bli verdensmester på finish.
  2. Jeg har tilpasset plekterbrettet til pickupene som kommer og til kontrollplata som hadde en 3 mm forskyvning innover i plekterbrettet.
  3. Jeg har satt inn switch for den nye pickupkonfigurasjonen (ikke koblet til).
  4. Jeg har loddet om en del på kontrollelektronikken for å være mest mulig i tråd med dette koblingsskjemaet: http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=standard_tele
  5. Jeg har byttet knotter på potmeterne.
  6. Jeg har festet halsen på gitaren.
  7. Jeg har boret opp hull til skruene i plekterbrettet.
  8. Jeg har skrudd hodet av en skrue og måttet bore opp rundt restene av skruen for å få den ut. Deretter fylte jeg hullet med superlim og lot det tørke og boret opp på nytt. Dette er skjult under plekterbrettet.
  9. Jeg har montert inn halspickupen i plekterbrettet.
  10. Jeg har satt sammen hele gitaren med unntak av delene som mangler (et par pickups), stemt og spilt på den.

Så langt virker det lovende. Halsen føles fortsatt veldig god og lyden i neck pickup er bra.

Her er et bilde (tatt i dårlig blitzlys):

tele_body_testassembly01.jpg

Nå gjelder det bare å vente tålmodig på pickups.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo velig bra ut, bortsett fra knottene. Sånne knotter på en Tele blir aldri bra, synes jeg.

Derfor er det jo flott at det er din gitar, og at det ikke spiller noen rolle. Ellers synes jeg dette ser aldeles fantastisk ut, jeg liker! Slik ser en gitar uten masse porefyller og annet fjas ut.

Hva med et bilde av baksiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.