Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Enkel modifisering av kroppen på en dele-Tele


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge hatt lyst på en Telecaster-ish gitar, men som med mye annet, så koster det mer enn jeg er villig til å gi, og så går jeg DIY-veien, og da blir det gjerne noen ekstra tilpasninger for å få ting som jeg vil ha det.

Nå har jeg fått tak i en gitar som jeg skal modifisere. Litt om utgangspunktet:

t_tele_project_initialguitar_1_2_3.jpg

Dette er en Fender MEX hals på en tung kropp i ask av ukjent opphav (ikke original Fender, visstnok kjøpt fra USA). Uten spesielt mye erfaring fra Telecastere, så tror jeg nok ikke dette er den tykkeste telehalsen som finnes, men den føles ihvertfall litt tykkere enn de strathalsene jeg har prøvd (tror kanskje halsprofilen er mer D-profil, mens Strat-halsene er mer C-profil?). Kroppen er for øvrig et helt stykke tre, noe som passer bra med planen min for finish.

Stemmeskruene ser ut til å være de originale fra Fender.

Broen er av typen der strengene tres i fra baksiden av gitaren, og med separate strengestoler for hver streng (slik jeg vil ha det for å kunne gjøre skikkelig intonasjon).

Øvrig mekanikk har jeg ikke undersøkt så nøye, men switch og pots virker solide i bruk.

Selgeren opplyste om at pickupene er Seymour Duncan Quarter Pounder i bridge og en Fender i halsposisjon. Quarter Pounderen er vel en reliq-fan sin drøm, med sin matte, slitte plast, og rustne polstykker. ;) Jeg synes kanskje den er i overkant hot, men den har skikkelig spanky twang, slik en tele skal. Fender-pickupen låter flott. :)

Dette utgangspunktet synes jeg er veldig bra. Halsen, som etter min mening er det viktigste, er pent brukt, er god å spille på og har lite slitasje.

Så hva vil jeg modifisere?

Det hele begynte med en fiks ide om en tele med en uvanlig pickupkonfigurasjon (ingen halspickup og en sær combo av pickups nærmere broen) og litt ergononisk konturering. Jeg er usikker på hva jeg kommer til å gjøre med pickups (planen var at prosjektet skulle ta utgangspunkt i hals og kropp uten noe mer, men her var det mye bra "på kjøpet"). Derfor har jeg delt dette i to planer, der den første garantert blir gjennomført, mens den andre blir gjennomført ved behov.

Plan 1 (vil bli gjennomført)

Pusse ned hele kroppen for å få vekk mesteparten av gammel finish.

Konturer for høyre arm og på baksiden av kroppen, omtrent som på en Stratocaster. (Vet dette er å banne bittelitt i telepuristenes kirke, men det er jeg som skal like å spille på gitaren.) :ninja:

Utfresning til en tredje pickup kant i kant med broplaten (for fremtidig utvidelse...).

Trelags plekterbrett (med hvit kantstripe)

En sort finish, sannsynligvis Herdins Lakkbeis i Grafitsvart, med halvblank klarlakk oppå

Altså en slags møbelgitarvariant av Blacktop-finish, der man fortsatt ser treverket i gitaren.

Plan 2 (opsjoner)

Bytte ut Quarter Pounder med en "hemmelig" pickupkonfigurasjon.

Miniswitch i kontrollplaten mellom volum og tone for den "hemmelige" pickupkonfigurasjonen.

Tilpasninger i plekterbrett.

Muligens fjerne halspickup (Esquire style) - da trengs ingen ny switch.

Snu kontrollplaten?

Fjerne tonekontrollen?

Det er en hektisk høst på jobb og privat, men regner med at dette prosjektet uansett er overkommelig om jeg tar tiden til hjelp. :)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 97
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hemmelig pickupkonfigurasjon? Skal du kle opp gitaren i burka da eller? :ninja:

Men...det høres morsomt ut, blir spennende å se hvordan du får til utfresingene og avrundingene av kroppen :)

Endret av basstom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konturer for høyre arm og på baksiden av kroppen, omtrent som på en Stratocaster. (Vet dette er å banne bittelitt i telepuristenes kirke, men det er jeg som skal like å spille på gitaren.)

...og kroppen blir lettere i tillegg...

Lykke til med customizing!

Endret av 6stings
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom litt videre i dag. Ikke så mye å se, men liker å dokumentere det jeg gjør. Si fra om det blir for detaljert. ;)

I dag har jeg demontert gitaren. Denne fasen er kanskje ikke så spennende, men god dokumentasjon og systematisk jobbing her gir erfaringsmessig en enklere jobb når det skal settes sammen igjen.

Først et bilde som dokumenterer hvordan ting er koblet (har noen flere slike, men de er ganske like dette):

tele_project_disassembly01.jpg

Bag'em and tag'em! Vel ... nesten. Men å samle delene i "porsjonsposer" sammen med tilhørende skruer er lurt når man skal sette sammen igjen. Noen skruer er ulike, men SER like ut.

tele_project_disassembly02.jpg

Siden jeg likevel skal pusse ned, så streket jeg opp rundt de ulike delene før jeg tok dem av. Dette gir meg mulighet til en ganske stor kontur for høyrearmen uten at jeg risikerer å undergrave broen, og det gir meg mulighet til å se hvordan ting passer med plekterbrett.

tele_project_disassembly03.jpg

Forsøkte i ca to sekunder å pirke ut "pluggene" som holder "ballenden" av strengene fra undersiden. Siden det var nytteløst dunket jeg dem heller ut fra oversiden med et skrujern som akkurat passet i hullene gjennom gitaren.

tele_project_disassembly04.jpg

Her har jeg forsøksvis lagt på et plekterbrett (som jeg hadde tenkt å bruke dersom jeg gikk Esquire-veien, men det blir nok et annet). Her ser man på grunn av blyantstrekene at broen passer, men ikke kontrollplaten. Men jeg velger å ikke skyve kontrollplaten og heller tilpasse plekterbrettet. Dersom man forsøker å flytte kontrollplaten, så risikerer man at den ene skruen ikke får feste.

tele_project_disassembly05.jpg

Det var alt jeg rakk i dag. Ikke så mye, kanskje, men deilig å være i gang. :)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig prosjekt du har på gang :)

Jeg har noe lignende jeg skal pussle med til vinteren, en '72 tele custom kropp (mangler hals og diverse annet).

Jeg har tenkt å frese ut så jeg får plass til å montere bropickupen andre veien (lefty bro), som på Lindhof sine gitarer, samt P-90 i halsposisjon.

Tror du dette lar seg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering av det som er gjort siden sist.

Har fått frest rom for fremtidig pickuputvidelse. Dette er laget så stort at det skal kunne være mulig å sette inn alle former for gitarpickups jeg har tenkt som aktuelle uten at det er nødvendig å frese ut mer.

tele_project_multipickuproute02.jpg

Var på handlerunde etter jobb i dag, og rakk ikke å begynne å forme konturene, men har skisset dem på kroppen:

tele_project_contoursketch01.jpg

tele_project_contoursketch02.jpg

tele_project_contoursketch03.jpg

Etter at bildene ble tatt har jeg gjort konturskissen for høyrearmen litt grunnere, men fortsatt ganske stor. Nå blir det spennende å se om jeg får til å forme dette slik at det ser pent ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du har tenkt at "minste høyde" er der hvor streken er? Freser du ned til der du har tegnet opp, og så etterpå det begynner å runde av kanten, blir det en meget tynn kropp i det området.. Har brent meg litt på det der en gang.

Eller har du tenkt å ikke runde av konturen mot kanten, men la kanten være "skarp"? Det kan jo være en artig vri som ikke er så vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for dette prosjektet tenkt å la det være en relativt skarp kant, ja, muligens med noe mer avrunding på kanten oppå gitaren (den rette streken). Men som jeg sa, så skal uansett konturen for høyre arm være grunnere, så tykkelsen blir ikke så tynn der som disse bildene viser.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, 6stings, men jeg lager nok min egen kontur. Grunnen er at jeg nok liker å spille med halsen i en mer oppadrettet vinkel enn jeg mistenker de vanlige konturene er laget for. Ellers ser det ut til å være en nydelig tele du har der. :)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk jeg endelig laget konturene i kroppen. Grovformingen ble gjort med håndholdt båndsliper, deretter en vanlig vibrerende pussemaskin, og til slutt for hånd. Ble ganske fornøyd, faktisk.

Deretter pusset jeg ned gammel finish med vanlig pussemaskin (ikke båndsliper her, den er farlig effektiv) og for hånd. Brukte til slutt pusse"svamp" med finhetsgrad på 280.

I etterkant har jeg hatt på vann for å få fibrene i treverktet til å reise seg. Skal pusse ned dette senere, før lakkering.

Her er noen bilder:

tele_project_contoured01.jpg

tele_project_contoured02.jpg

tele_project_contoured03.jpg

tele_project_contoured04.jpg

tele_project_contoured05.jpg

Et potensielt problem er at det har samlet seg mye gammel, gulgrønn finish i årringene i treverktet. Om dette skal pusses vekk så må jeg pusse veldig mye for å komme dypt nok. Siden lakkbeisen jeg bruker skal kunne benyttes oppå gammel finish av ulike typer, så regner jeg med at dette vil kunne fungere. Om den gamle fargen synes gjennom, så kan det jo hende det blir kult også... ;) Noen sjanser må man ta. :)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.