Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spraking i monitorene når jeg rører musa, eller scroller


Anbefalte innlegg

Trådtittelen taler for seg.

Jeg har hatt samme problem engang tidligere, og da fikk jeg beskjed om at jeg kunne prøve å skifte hovedkort. Skulle visst ha noe med texas instrument å gjøre.

Jeg skifta hovedkort og alt ble bra igjen, og ulyden forsvant.

Og nå er driten tilbake igjen.

Kjøss meg på morrakvistn nå erre like før jeg klikker!

Jeg har eliminert muligheten for at det feiler lydkortet noe..

Hva i himmelens navn kan dette være? Noen andre som har hatt problemet??

Ulydene kommer så snart jeg foretar meg noe på skjermen.. Scroller med musa, eller bare beveger den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært borti dette for noen år siden. Da brukte jeg en stealthplug fra IK multimedia i en Dell, da funket det å koble ut stealthplug'en og sette den inn igjen. Så fikk jeg problemet med et UX2 på en bærbar HP... Da hjalp det å plugge fra strømforsyningen til PCen... Jeg har lest på nettet at det har noe med USB-powered lydkort og fantommating, og ett eller annet med en felles skjerming til andre USB-styrte ting som f.eks mus uten at jeg er noen autoritet på hverken det ene eller det andre. En løsning på dette kan være en såkalt powered usb hub på godt norsk, som ikke trekker strøm fra maskinen,men har egen strømforsyning. Det kan sikkert også være noe med psu til PC, potensialforskjell i jording i elanlegget eller mangel på jording. Jeg har ikke hatt problemet på firewire på verken pc eller mac, så jeg tipper at du bruker usb (?).

Dette er bare hypotisering og ingen løsning dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som er verdt å prøve hvis en har USB lydkort, er en hub som kristoffer sier. Det er egentlig litt fy-fy for en skal gjerne ha en så "ren" signalgang som mulig, men i noen tilfeller er det akkurat det som gjør susen hvis en opplever ulyder med et USB-lydkort. På det gamle steinbergkortet mitt hadde jeg problemer med at det spraket og at lyden kom og gikk når jeg koblet lydkortet til laptopen, og da var løsningen en USB hub med power fra claesohlsson til et par-tre hundringser. Særlig på laptoper kan det oppstå endel problemer, pga alt skrot som kjører i bakgrunnen (tusen unødvendige småprogrammer som følger med laptoper, antivirus, bluetooth, wifi, osv) i tillegg til evnt annet USB utstyr som er koblet til maskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke disable USB, fordi hub'en kobles i en USB port på maskinen :)

Forskjellen er at en aktiv hub (dvs med eksternt power) leverer strøm selv til enhetene som er koblet til, det trekker da ikke strømmen i fra USB porten på pc'n. Med mange USB enheter koblet til utgangene på pc'n kan en få problemer med at maskinen ikke leverer nok strøm, eller aller helst at det ikke er god nok skjerming slik at 1 støyende enhet ødelegger for resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt nøyaktig samme problem selv, og vanligvis skyldes dette en jordsløyfe.

Jeg løste det ved å skifte kablene mellom lydkortet og monitorene, til balanserte kabler (monitorene hadde balanserte innganger). Da fikk jeg brutt sløyfa, og problemet forsvant umiddelbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter noen plagsomme srtunder med driver oppdateringer og annet fjas, så tok jeg meg i kokt forbannelse tid til å oppdatere biosen..

Problemet forsvant etter secure.boot merkelig nok..

Dette til tips for andre..

MEN jeg har ubalanserte kabler mellom kortet og monitorene.

Dette skal vi fixe på :)

Takk takk så langt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.