Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

112-Kabinett


Mortenolb

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er på jakt etter et 112-kabinett, helst ikke så veldig dyrt, men kan vel runde 2000kr og litt oppover. Er da ute etter forslag og tips.

Har tenkt til å bruke det til Laney LH50'en min, for å spille clean/crunch og Opeth-ish vreng(med boost-pedal.)

Har vurdert dette:

http://www.thomann.de/se/framus_fr112cb.htm

erfaringer?

Kjøper gjerne fra utlandet :P

Så, fyr løs!

Endret av Mortenolb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3dB mer betyr dobbelt så mye effekt i denne sammenhengen, ikke dobbelt så høyt.

Legg merke til at dersom du har en 5W forsterker, så vil den neppe spille høyere på maksimalt volum med to elementer i forhold til ett element, siden den uansett ikke er laget for å gi dobbelt så mye effekt.

Eller for å si det på en annen måte: Gir forsterkeren maks 5W, så vil 112 kabinett bety maks 5W i elementet, mens 212 betyr maks 2.5W per element.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er likevel stor forskjell på 1x12 og 2x12 til hjemmebruk. Vi må henge oss mer opp i det praktiske fremfor det teoretiske på et gitarforum, for det er til slutt bare, og bare det praktiske som teller.

Du merker stor forskjell i trøkk og dynamikk etter jo flere elementer du har.

Jeg kan krænke mitt 2x12 så høyt til ørene sprenger, men likevel så er den mye mer brukervennlig hjemme enn mitt gamle 4x12 kabb.

Har også merket denne forskjellen mellom 1x12 og 2x12.

Folk må snart skjønne at effekt ikke er et fasitsvar på volum i dB, men bare en grov indikator.

Det å snakke om maksimale punkter for volum ol er lite vits i når man ikke forteller noe om det som er mellom 0 og max og hvordan ampen reagerer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg bet meg merke i 5W amp, og beskrev kun hva som skjer på maks volum (maks effekt). Alt under det lydtrykket vil oppføre seg annerledes (der vil forskjellen på 112 og 212 være større mhp volum).

Poenget mitt er at for lavwatt-amper, så er det grenser for hvor mye lydtrykk man maksimalt kan hente ut av forsterkeren, og dersom man vil at det skal spille høyere på maks volum, så hjelper det lite å gå fra 112 til 212 med samme elementer.

Jeg er enig i at det er det praktiske som teller, og i praksis klarer du ikke hente ut 3dB mer på maksimalt lydtrykk en gang ved å hekte på 212 istedenfor 112.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste grunnen til at jeg vil ha 112 er fordi jeg vil ha så lite lyd som mulig, men vet ikke hvor mye høyere det høres ut med 212? Ser ut til at det blir sammen med en Blackstar HT-5 også. Skal kunne spille hjemme, liksom :P

Harley benton kabinettet har en mono/stereo switch, når den står på stereo går det an å koble forsterkeren til right inngangen på kabinettet(16ohm), da er det bare lyd fra ett element.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.