Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Minst 20w rør, god clean, god OD, hvor rimelig?


sarge

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke prøvd noen av de, men må si jeg har kikket på begge på youtube osv - V22 har fått meget grundig omtale, og god sådan, på TGP (er en laaaang tråd der)

Til prisen finnes det omtrent ikke noe annet hvis du skal ha relativt høy effekt i kombinasjon med en stor høyttaler ganske enkelt.

Lydmessig er dette mer "vintage" enn mye annet og det er rene røramper uten så mye annet.

En forsterker jeg kan gå god for er VHT Special 6 (ultra) - den koster også småpenger og eksisterer i to varianter, både som comboer og separat top/kab. Men dette er "bare" en 6 watter. Riktignok med langt større clean headroom enn alle andre små røramper jeg har prøvd. Men det blir ikke en god vreng i forsterkeren før du spiller brukbart høyt (til tross for trinnløs output-power justering på ultra) Vel, god vreng altså, i alle fall med original rørene. Spør du meg spiller denne forsterkeren mer enn høyt nok til bandøvinger og små opptredener hvis du kjøper head/cab versjonen. Dette er ekstremt simple rør-forsterkere og er i stor grad basert på en annen kjent 6L6 amp, men med en litt annen lydkarakter, og som nevnt langt større headroom. Alt er loddet på eyelet board og ptp og komponent/byggekvaliteten er eksepsjonell til å være så rimelige produkter.

Triode og Pentode mode (både Bugera og VHT) halverer omtrent utgangs-effekten og lyden endrer noe karakter. Forsterkeren låter litt mer "finkornet" og bredbåndet i triode-mode.

Med både VHT og Bugera kommer du ganske fort til å ønske deg et lite utvalg pedaler, men sånn er det nå med relativt enkle røramper stort sett.

En annen forsterker du kan vurdere er Fender Super-Champ - 15 watt, rør i pre og effekt-delen, men egentlig en hybridamp med en modeling-del for å skape effekter og ulike ampvoicings. Veldig populær forsterker til hjemmebruk, også blant folk som eier svære Fender amper o.l. for live-bruk. Kobler du til et litt følsomt ekstern kabinett til denne forsterkeren spiller den etter all sannsynlighet høyt nok til de fleste sammenhenger. Trenger du mer volum må du uansett mic'e opp ampen.

Alle de nevnte forsterkerne er veldig populære billig-amper, de har litt ulike kvaliteter, men alle har nådd sitt publikum (eller forbrukere om du vil) av en grunn - bra lyd for en rimelig penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takk for tilbakemeldingene. Jeg har også lest tilbakemeldingene om Bugera V22, og den har fått gode lydmessige tilbakemeldinger. Har lest et par tilbakemeldinger der forsterkeren har dødd etter kort tids bruk, men det virker sjeldent.

V55 har faktisk fått mer lunken mottakelse, og beskrives som mørkere og mer grumsete i lyden.

VHT virker som en litt mer one trick pony for meg.

Fender Super Champ har modellering, og for meg blir det ofte for mye fikling. Tullet lenge med SS amp + ekstern modellering, men følte parameterfikling tok fokus fra gitarspilllingen. Liker å ha justeringsmuligheter, men da skal hver knapp ha EN funksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også et VHT Special6 stack på vei fra Thomann. Latterlig billig.

Som vintagekæll valgte jeg ikke Ultra, men den helt enkle versonen.

Ja, eksisterer som combo og topp i to varianter - top'ene kan matches med 3 eller 4 ulike kabinetter (1x eller 2x12" lukket VHT høyttaler, 1 eller 2 x 12" åpen celestion)

Jeg har Ultra, og den har noen ekstra "bells and whistles" men ikke noe man ikke kan leve uten. I all hovedsak liker jeg den regulerbare utgangseffekten, effektsløyfa og mer plass i kabinettet, ultra inngangen kommer aldri til å bli brukt. Spør du meg er VHT høyttalerne også helt ok, i alle fall som separat kabinett, som faktisk er laget av skikkelig kryssfinér.

Dette er tross i alt forsterkere til prisen av en handletur på en dagligvarebutikk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VHT virker som en litt mer one trick pony for meg.

Fender Super Champ har modellering, og for meg blir det ofte for mye fikling. Tullet lenge med SS amp + ekstern modellering, men følte parameterfikling tok fokus fra gitarspilllingen. Liker å ha justeringsmuligheter, men da skal hver knapp ha EN funksjon.

VHT er like lite eller mye en "one trick pony" som alle andre enkle røramper. Bugera'ene har jo 2 kanaler, men bortsett fra det blir det fort mye det samme hva angår variasjon. Noen ganger er simpelheten det som gjør et produkt bra også..

Selv om super champ har modelering er den på ingen måte som et fotbrett e.l. Dette er presets du ikke får gjort så mye annet med enn å regulere gain og tonekontroller, samt en parameter eller to for effektene. Det er en ekstremt ukomplisert forsterker å bruke i praksis. Og hver knapp har i all hovedsak en enkelt funksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wha? :blink: Nå rører du vel? Den super champen jeg hadde var ihvertfall en 18-watts rørforsterker.

--Gunnar

De nye har vel modellering, men denne modellen har jo blitt laget siden 1982, da selvfølgelig uten modellering.

Edit: Versjonen med modellering heter også "Super champ XD" tror jeg.

Endret av orsvend
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fender Super Champ (XD?) er en fantastisk amp. Den spiller godt med forskjellige volumstyrker og modeleringene fungerer faktisk veldig bra. Tenker litt på å kjøpe en slik til hjemmebruk.

Ellers testet jeg en Bugera V22 hos den lokale pushern, det var en veldig god amp. Tror det er et godt valg mtp valutta for pengene, samt lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wha? :blink: Nå rører du vel? Den super champen jeg hadde var ihvertfall en 18-watts rørforsterker.

--Gunnar

Nei, vi har som andre har påpekt rett begge to. Den gjeldende modellen heter XD og har modellering. Selve forsterkningen gjøres fortsatt med rør.

EDIT: Det viser seg at preampen i XD har to steg, der det første er solid state (op-amp) og DSP, mens det andre steget er rørbasert. Dermed er dette en hybridforsterker, uansett hvilket sett av definisjoner man velger.

(For puristene er all solid state i signalveien på en forsterker med rør å betrakte som hybrid, mens jeg foretrekker en definisjon der man kan ha solid state i signalveien og likevel kalle det en rørforsterker så lenge selve forsterkningen kun gjøres med rør. Det finnes sikkert andre definisjoner også).

Ref: http://en.wikipedia.org/wiki/Fender_Champ#Super_Champ_XD

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fender Super Champ (XD?) er en fantastisk amp. Den spiller godt med forskjellige volumstyrker og modeleringene fungerer faktisk veldig bra. Tenker litt på å kjøpe en slik til hjemmebruk.

Ellers testet jeg en Bugera V22 hos den lokale pushern, det var en veldig god amp. Tror det er et godt valg mtp valutta for pengene, samt lyd.

Hvilken pusher er det som har V22 inne i demoromsortimentet?

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi har som andre har påpekt rett begge to. Den gjeldende modellen heter XD og har modellering. Selve forsterkningen gjøres fortsatt med rør. (Hva man kaller den av rør-, modellering- eller hybridforsterker velger jeg å overlate til dem med sterke meninger om det).

Det blir likevel ganske rørete å sammenlikne Paul Riveras PTP Super Champ fra 1982 med dagens XD.

Tror ikke det er så mange andre likheter der enn navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir likevel ganske rørete å sammenlikne Paul Riveras PTP Super Champ fra 1982 med dagens XD.

Tror ikke det er så mange andre likheter der enn navnet.

Det har jeg heller ikke gjort. Denne tråden handler om forsterkere som er i alminnelig salg i butikkene i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.