Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Får ikke løsnet truss rod


Trazzer

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et lite problem her... Har hatt 2 uker med ferie. Når jeg kom hjem så testa jeg gitaren og det var veldig mye buzz på låg E og D strengen.

Dette er en Gibson Flying V. Har hatt den i kofferten, men den har ikke vert helt lukket siden reima var på. Har stemt gitaren i drop C.

Strengene jeg bruker er D'Addario Light Top/Heavy Bottom 10-52.

Har kikka litt på det å funnet ut at jeg må løsne truss roden siden strengene ligger helt inntil i første band.

Men problemet er når jeg løser truss roden, så skjer det ingen ting. Mutteren går bare "av".

Har også prøvd å løsnet den og ventet til neste dag for å se om det hjelpe. Men ingenting skjedde...

Håper jeg beskrev problemet godt nokk, har lite erfaring med å justere truss rod...

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start med å konstantere om du faktisk har en hals med alt for mye motspenn. Hvis du setter på en capo på første bånd og fretter mørk E streng ved siste bånd - har du noe klaring mellom streng og bånd/fret ved ca 7-8 bånd? Eller ligger strengen helt nede på båndene i dette området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det er jo uvanlig at en hals er såpass rett uten noen form for kompensasjon vha truss-rod, men det betyr jo at gitaren skulle være greit spillbar slik den er nå. En tilnærmet rett hals er jo det de fleste foretrekker, og justerer truss-rod for å oppnå.

Men som sagt, med såpass tykke strenger (til tross for nedtunet E) burde du nesten hatt litt mer bue i halsen normalt sett, selv om enkelte gitarer, og da spesielt re-frettede gitarer ofte kan være litt stive i halsen og ikke være så ettergivende som man kanskje er vant til. Har du prøvd å bøye halsen litt? altså ta tak i halsens ender (ikke kropp og hode) og bøyd den litt i samme retning strengene trekker? Noen ganger kan det hjelpe faktisk, men da har du i utgangspunktet en hals som ikke er helt 100.

Har du sett etter om halsen har noen sideveis vridning?

Sånn ellers så påvirker ikke truss-rod de første og siste båndene noe særlig, så du får heller prøve å heve broen litt, hvis gitaren ikke spiller tilfredsstillende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres det ut som at du har en nøtt som er filt veldig lavt siden du skriver at strengene omtrent tar i første båndet. Men du har/får nok litt for lite bue på halsen.

Så hadde det vært min gitar ville jeg nok enten byttet nøtt eller løftet strengene noe ved å fylle lim i strengesporene evt bygge opp nøtta fra undersiden med f. eks en tynn plastbit. ville også sannsynligvis løftet bridge noe.

Ville også hatt truss rod mutteren litt løs og brukt gitaren slik en stund fremover for å se om den kommer litt mere 'på plass' av seg selv fremover før jeg gjorde noe mere drastisk med den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite tips når det gjelder å justere spor i en nut- bruk bakepulver og superlim. Bakepulver fungerer som akselerator, og "bygger" ganske mye.

Høres kanskje ut som et gammelt kjerringråd, men de som kan kjemien bak dette, kan forklare hva som egentlig skjer, og det er ikke noe hokuspokus eller juks.

jeg har gjort dette selv i ett spor på en gitar, (På flere gitarer, fordi jeg er lat) og bakepulver og superlim blir hardt som bein. Merk at det blir omtrent melkehvitt av farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite tips når det gjelder å justere spor i en nut- bruk bakepulver og superlim. Bakepulver fungerer som akselerator, og "bygger" ganske mye.

Høres kanskje ut som et gammelt kjerringråd, men de som kan kjemien bak dette, kan forklare hva som egentlig skjer, og det er ikke noe hokuspokus eller juks.

jeg har gjort dette selv i ett spor på en gitar, (På flere gitarer, fordi jeg er lat) og bakepulver og superlim blir hardt som bein. Merk at det blir omtrent melkehvitt av farge.

Så hvis man har ett spor som er for "hult", kan man da bare fylle på med bakepulver og superlim og file på nytt?=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare på åpen streng det skurrer i bånda? For det er kun da (ved anslag på åpen streng) høyden på sporene i nøtta har noe å si.

Dersom det skurrer like mye ellers også, og spesielt ved toner i de laveste båndene, så er det godt mulig selve halsen har for mye motspenn mot strengene.

Hjelper det om du stemmer om til vanlig eadghe-stemning og lar den hvile natten over? Siden du har en Gibson, så er jo skalalengden ganske kort også, så det er mulig du burde ha enda litt tyngre strenger når du droptuner i tillegg.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har den stått med muttern løs over natta, og det har hjulpet bittelitt :) Kan hende den bare trenger litt tid på seg for å bøye seg.

Prøvd å bøye den litt for hånd, men hjelpte ikke. Er heller ikke vridd.

Skal se litt nærmere på nuten, ser i grunn bra ut! Men er jo mest buzz når jeg spiller open "E" streng, men er veldig lite på "D" strengen nå.

Tror jeg bare vill vente å se om det retter seg. viss ikke så skal jeg fylle igenn sporet i nuten.

Endret av Trazzer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.