Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpt meg ENGL Screamer 50


hypotc

Anbefalte innlegg

Heisann!

Fikk meg en ENGL Screamer 50 idag, som funker som bare det!

Lurer dog på et par ting jeg har merket meg:

1. Jeg koblet til en Tonerider Analog Delay til effect loopen. Hver gang jeg slo på pedalen så ble lyden drastisk lavere. Jeg prøvde å stille bak på Dry/Wet-knobben, men klarte ikke å eliminere problemet. Virket også som jeg mistet mye av basstonen. Noen som vet hva som kan løse dette problemet?

2. Etter jeg hadde spilt skrudde jeg ned volumknobben på gitaren helt, men merket at den fortsatt ga lyd fra seg. Dette skjedde bare på vrengkanalen. Med cleankanalen ble det helt stilt. Kan selve elektronikken på gitaren kanskje justeres for dette?

3. Merket også at den støyet litt når jeg hadde på vrengkanalen. Det jeg la merke til, var at ved berøring av f.eks jacken så ble det stillere, akkurat som jeg jorda eller noe. Kan dette være pga strømnettet i huset mitt? Noe tips for å få fikset dette?

edit:

4. La også merke til en lyd som kom fra forsterkeren da jeg flyttet den, akkurat som om en del var løs. Jeg tar vel ikke helt feil om dette er fjæra? (Spring reverb)

Takker utrolig mye for svar!

Endret av razh0r
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4. Jo, det kan være fjæra. Ganske vanlig det, og man skal aldri flytte en forsterker eller ander kraftige elektroniske ting mens de er på :)

3. Det kan tyde på at du har jodingsstøy enten fra gitaren din eller fra strømnettet ditt. Ville prøvd gitaren på en annen forsterker hvis jeg var deg, og see om det er der problemet ligger. Dårlig jording/kontakt kan også føre til at elektronikken ikke virker som den skal.

Etter min oppfatning så virker det som det heller er noe galt med elektronikken i gitaren din, men det er ikke helt sikkert.

Ting blir lettere med engang man finner ut om det er gitaren, forsterkeren eller strømnettet man skal angripe.

Har du noen elektroniske apparater ala monitorer, hologenlamper, ovner, varmegulv ol som er på i nærheten? Ting som trekker strøm kan gi deg støy via forsterkeren din.

Angående delayen, aner jeg faktisk ikke.. mystisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet såklart ikke forsterkeren når den stod på. Jeg følger manualen slavisk, og venter 10min med å flytte den etter den er slått av. Lar den også varme seg opp i et par min før jeg bruker den!

Volumknobben funker fint om jeg f.eks spiller inn på PCen. Bruker et Edirol FA-66 eksternt lydkort da, med HiZ-inngang. Har aldri merket noe til det før, og jeg har brukt den med veldig mange forsterkere. Synes det var veldig rart!

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde vel funke om du har knotten litt over helt "dry" posisjonen? Da skal jo kun litt signal sendes til effekten og den bør ikke ete så mye lyd. Kan jo være noe med signalnivået på effektloopen ikke funker med delayboksen? JEg har en boss dd-20 med en egen knapp som må skrus på når jeg hiver den i loopen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Kan være at delayet ditt ville fungert bedre i en seriel sløyfe?

2) Høres ut som volumkanppen din "stenger" helt. PÅ clean vil da kanskje ikke høre noe, men på vrengkanal hvor signalet blir forsterket vil du kanskje det.

4) Tror nok det er fjæra.

PS: Velkommen til ENGL familien;)

Endret av Munich
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for svar. Skal få testet en annen delaypedal i nærmeste framtid, både en Boss DD7, og en Moogerfooger.

Ampen støyer en del pga strømnettet mitt antar jeg. Altså, når jeg tar borti jacken inn til gitaren, eller frontplata hvor man man stiller lyd osv, så forsvinner MYE av støyen. Når jeg ikke holder i er det sånn Sssssss-lyd.

Huset mitt har dessverre ikke jorda stikkontakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.