Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva passer best til JVM410H?


Anbefalte innlegg

Hva er du ute etter?

For min del holder det med en god overdrive ala Tubescreamer i front, og kanskje en delay og chorus også.

Men sånn egentlig så hadde jeg fint klart meg uten pedaler i det heletatt.

Å bruke digitale multieffekter på JVM/rørforsterkere er totalt bortkastet penger imo! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Om man vil ha et par overdrivepedaler, chorus, delay, og kanskje phaser, flanger eller noe annet spesielt, er det da noe i veien for å samle disse i én enhet, om denne enheten har effekter man liker?

Har man en god rørforsterker så kjører man den såklart ikke clean og dytter en vrengt forsterkersimulering inn i den, men for effektenes del ser jeg ikke problemet i å kjøre en multieffekt fremfor masse enkle pedaler. De mer avanserte kan jo også kobles til ganske heftig så man både kan få effektene i riktig rekkefølge, før og etter preampen og i tillegg bruke brettet til å bytte kanaler og aktivere boostfunksjoner på forsterkeren.

edit: Denne var til Troll ja :)

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man en god rørforsterker så kjører man den såklart ikke clean og dytter en vrengt forsterkersimulering inn i den, men for effektenes del ser jeg ikke problemet i å kjøre en multieffekt fremfor masse enkle pedaler.

Viktig poeng, skriver under på den der :)

Det er sikkert mye smak og behag her, men jeg syns ofte at det er greit å velge seg ut 4-5 gode/greie enkeltpedaler fremfor multifx, da jeg bare ender opp med å bruke et par effekter derfra uansett. Og gode brett er ofte litt dyre..

Men er du keen, så har jeg hørt mye bra om Boss GT-serien, Vox Tonelab og f.eks Line6 sine M-serier og Boss sine multiFx.

Mye å velge mellom, hvilke av dem som duger til effekter uten å farge mye av lyden, får noen andre svare på! ;)

Men en god overdrive er uansett et godt verktøy! Da har du plutselig et mye bredere lydspekter og variasjon i vrengen på forsterkeren. Er ikke alltid jeg bruker min Tubescreamer på JVMen da, men den gir et godt særpreg og blant annet tighter opp lyden. ellers oppnår man en kraftigere crunch med en TS i front dersom man ikke har mulighet for å guffe ampen ganske mye :P

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sier trådstarter at han ikke vet helt hva han vil ha, og da er det ikke til å komme bort fra at en multieffekt er en fin måte å finne ut hva man vil ha på, uten å måtte kjøpe og selge bokser i vildens sky :)

Line6 M13 siklet jeg på helt fra den kom og frem til jeg solgte forsterkeren min. Virker som en god boks, og de som har den virker fornøyd med den. Boss GT har finfine effekter, men her betaler du mye for forsterkersimulering også. Det samme gjelder Vox Tonelab. Kjøp heller Boss ME-70 eller noe tilsvarende. Boss GT/Vox Tonelab funker jo såklart om du finner en billig brukt en. Begge disse kan du skru av forsterker- og kabinettsimulering på og sette i Stomp box mode, så bruker du alle fotbryterne til å skru av og på de ulike effektene. Regner med det funker ganske greit (har selv brukt forsterkersimuleringene i brettene, og da har jeg måttet ha det i vanlig patch mode siden jeg skal bytte forsterkere og slikt også).

Ift farging av lyd er jeg blank. Har ikke kjørt multifx i amp på mange herrans år, og da var det inn i en Fender FM212 Transistorforsterker, og stort sett med masse pedalvreng, men jeg vil kanskje gå ut fra at Line6 M-x farger lyden mindre enn de som er laget for å plugges rett i PA, uten at jeg skal si noe sikkert om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god multieffekt ala TC G-Major i loopen og et midi fotbrett

til å styre amp og effekter samtidig gir vel best lyd og er enkelt å bruke.

Reverben i JVM er ikke noe særlig, og f. eks. en TC reverb vil løfte lyden betraktlig.

Jeg brukte en TC G-Force og midibrett på min JMV410.

Det ble bra, men det tok litt tid å tune inn effektsløyfa med effektene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.