Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lydmenn


complex

Anbefalte innlegg

I går spilte vi på et skoleball, og skolen som arrangerte ballet hadde leid inn lydustyr og lyd/lys teknikere som skulle ta seg av lyden, lyset og rigginga.

Vi kom der 4, og PA Anlegget var satt opp. Ballet begynte ikke før 9. Vi hadde god tid på å settee opp trommesett, gitarforsterkere osv. Vi var ferdig å sette opp alt rundt kl 6.

Lydmannen var så slakk han gadd ikke bruke overhead på trommer, eller DI box på bass + han brukte bare output på forsterkeren min. Vi sa vi trengte 2 mikrofonstaiv vi fikk bare 1! Han hadde fullt av sm57 mikker og Di boxer, men han gadd ikke en dritt.

Lydprøven startet 7.. ehhh.. lydprøve og lydprøve. Vi måtte begynne med en gang, han hadde ikke tid/gadd å ta et og et instrument på lydprøven.

De hadde 4 monitorer på scenen og vi hadde skreve ned på lapp hva vi ville ha i monitor. Under lydprøven var det greit med monitor, jeg hørte meg selv godt når jeg sang, gitar å bass å alt.

Men da vi begynte å spille 2 timer etter at ballet startet, alså kl 11, så brakte d laus... .trodde vi! Lydmannen hadde et problem, han viste ikke om monitorene virket... .. vi spilte og vi hørte ikke dritten av oss selv.. jeg hørte ikke hva jeg sang, bassisten hørte ikke seg selv, trommisen vår kunne ikke hørre en dritt (han bruker ear monitor system.. men desverre så fikk han ikke utnyttet d, fordi lydmannen hadde ikke gitt oss monitorlyd).. trommisen måtte telle, heldigvis kan han sangene utenatt.

Det var en svær ulyd også gjennom alle 6 sangene.. så bare sa "skfhfgspofdgsåfdsoihreåighlkn". d kalles feedback.

Jeg trodde lydmenn sto til disposisjon til band som kommer og skal spille?

Har hatt erfaring med mange sånne lydmenn, de er så jevli stae.. gidder ikke å diskutere, bare kjører sin egen vei..de tror de kan alt!

Jeg vet vi er amatører, men du skal jo vise respekt og forståelse.. kunne sammerbeide å snakke.

Vi prøvde å sammarebeide så godt vi kunne, men han ville ikke snakke.

Jeg lurer egentli hvor mye skolen har betalt for leiing av lyd og lysutstyr + lyd/lys tekniker? For det var faen meg ikke verdt penga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er trist at noen ødelegger inntrykket til lydnorge, de jeg kjenner som driver med det profft er veldig greie å ha med å gjøre, og de jeg har jobbet med har også vært veldig greie, men, det er alltid noen kukskaller som virkelig ikke gidder slippe taket om loffen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja når du har lydmenn som gidder å gjøre noe.. å vil gjøre en innsats og sammarbeide.. så er det mye greiere.-.. da slipper vi som band tenke på så mye annet, være urolig for at det ikke er bra lyd osv...

For da kan vi konsentrere oss om musikken..

Jeg skulle ønske alle lydmenn var som tHeMuTh|n :).. han virker som han er sammarbeidsvillig, og behandler alle likt uanz om de er amatører eller proffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som kan være nesten like viktig som å ha peil på lyden er å være hyggelig og jobbe "med" artisten og ikke nødvendigvis være bedreviter. Har vært borti flere sånne, både på kurs og til spilling, og det skaper kun dårlig stemning..

Men; lydmenn, som alt annet fins i de fleste former og farver. Og også de kan ha dårlige dager. Men på et juleball er vel først og fremst arrangørene som har ansvaret for at hjulene skal gå rundt. Kjenner ikke til omstendigheten rundt dette ballet, men vanligvis er det lite prestisje/lettjente penger, og hvis det går galt er det arrangørene som får svi. Spesielt når de ikke har skaffet en kapabel lydmann.

Spilte for øvrig på juleball selv igår, kun for gøy, gratis mat, og litt erfaring. Crappy anlegg, men var gøy uansett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som ofte kan forekomme det er at lydteknikkere ofte ser på musikere som sære mennesker med uante, teite krav om ditt og datt som ikke lar seg gjennomføre, og at de klager på alt og alle. Det er en holdning jeg har sett et par ganger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier si at vi h ar to typer lydmenn, de som har en musikalsk bakgrunn og de som har en teknsik bakgrunn. Selv foretrekker jeg den førstnevnte kategorien, og jeg er der selv. Dette er teknikere som selv spiller og vet hvordan det er å spille, kjenner seg igjen mht å stå på scenen, kjenner kommunikasjonen mellom musikere osv osv. Selv synes jeg ofte at disse lager et mer musikalsk lydbilde hva balanse gjelder, ikke bare mye basstromme og gitar :)

Samtidig er det veldig bra som musiker å vite hva det vil si å kjøre lyd, hva som er mulig og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en fast lydmann er ikke dumt!

Det tillfellet complex vart borti er rett og slett skuffende å høre på! Synd men sant, så er mange lydteknikere slik at de tenker at det er de som har peilingen! De bestemmer hvordan lyden skal høres ut og bandet har ikke en eneste finger med i spillet! mnmn!

Det fins også mange trivligem greie og supre lydmenn i det fagre land også! Det er som regel de som har bakgrunn som musiker! De vet hvordan det er å være band, og behandler bandet med respek!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en fast lydmann er ikke dumt!

Det tillfellet complex vart borti er rett og slett skuffende å høre på! Synd men sant' date=' så er mange lydteknikere slik at de tenker at det er de som har peilingen! De bestemmer hvordan lyden skal høres ut og bandet har ikke en eneste finger med i spillet! mnmn!

Det fins også mange trivligem greie og supre lydmenn i det fagre land også! Det er som regel de som har bakgrunn som musiker! De vet hvordan det er å være band, og behandler bandet med respek![/quote']

Enig med det meste der. Det som forundrer meg er hvordan en som tilsynelatende har bakgrunn som musiker likevel i stor grad oppfører seg som en bedreviter ovenfor musikerne, og ikke engang later til å prøve å få til normal kommunikasjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.