Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bruke mere av halsen når det improviseres


Nissmann

Anbefalte innlegg

Heisann

Er ny på forumet her og har et problem som jeg håper noen kan hjelpe til med.

Jeg er 26 år og har spilt gitar siden jeg var 12-13. Har aldri hatt en eneste time hos gitarlærer eller noenting, alt har jeg lest meg til og lært på egenhånd.

Klarer meg fint teknisk sett og kan også litt teori, men har stortsett aldri satt meg skikkelig inn i det.

Når jeg har spilt, så har det ofte vært visuelle ting jeg har memorisert og det er det jeg da har brukt også for å improvisere. Er forsåvidt under improvisering dette problemet oppstår.

Jeg føler selv at jeg er dårlig på bruke helegitar halsen når jeg spiller. Lurer veldig på hvordan jeg burde gå frem for å bli kvitt det med å bare improvisere på et sted på halsen og da lurer jeg også på hvordan jeg burde tenke når jeg skal prøve å bevege meg litt mere fritt på halsen.

Blir liksom lei av å høre på meg selv spille fordi jeg syntes alt låter likt i lengden, selvsagt blir det litt sånn for de fleste. Men tror mye hadde hjelpe hvis jeg hadde sluttet med å spille i bare en "boks" på halsen. Flytter selvfølgelig denne boksen rundt om ettersom hva slags dur det spilles i, men det blir liksom litt for enkelt og kjipt til tider.

Så hva gjør jeg? Memoriserer skalaer på hele halsen i alle forskjellige durer? Eller burde jeg kanskje bli flinkere til å se alle notene på halsen sånn at jeg siden kan bare huske hvilkene noter som er i den skalaen jeg ønsker å spille i? Trene opp et enda bedre gehør og prøve å høre/se hvor neste tone blir?

Jeg er veldig usikker og håper noen kan hjelpe :)

Jeg regner meg det helt sikkert er flere som har vært innom det samme problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å svare på direkte uten å vite hvor mye du allerede kan, så jeg stiller noen oppfølgingsspørsmål - som jeg ville hatt svar på om jeg var din lærer.

- Hvor mange varianter av akkorden e moll kan du? Dersom du er usikker på svaret kan du gjøre et lite søk etter CAGED.

- Når du improviserer, kan du spille bare akkordtoner dersom du vil? Kan du dette har du en viss oversikt over hvordan akkordtoner forholder seg til hverandre med tanke på posisjon. Dette har direkte tilknytning til tidligere nevnte CAGED.

- Har du prøvd å spille videre dersom en streng har gått heden? Med én streng mindre må du finne andre plasser å spille de samme tonene, kan være bra for å tenke annerledes.

- Liker du å pugge skalaer?

- Kan du spille det du selv synger?

Noen spørsmål. Det finnes en liten avhandling angående CAGED på dette forumet, skal lete opp en link. :)

Denne går inne på temaet. , finnes flere linker i teori og teknikker forumet som kan være greit å lese gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skalaer er for meg et pluss i begynnelsen, men etter en stund så bare hemmer det. Jeg prøver å bli kvitt skalaspillinga mi, da jeg blir på samme måte som du "låst" av det. Prøver heller å lære meg hva som passer, og bare spiller. Nå er ikke jeg noen solo-type da, så er ikke så viktig for meg å øve på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å svare på direkte uten å vite hvor mye du allerede kan, så jeg stiller noen oppfølgingsspørsmål - som jeg ville hatt svar på om jeg var din lærer.

- Hvor mange varianter av akkorden e moll kan du? Dersom du er usikker på svaret kan du gjøre et lite søk etter CAGED.

- Når du improviserer, kan du spille bare akkordtoner dersom du vil? Kan du dette har du en viss oversikt over hvordan akkordtoner forholder seg til hverandre med tanke på posisjon. Dette har direkte tilknytning til tidligere nevnte CAGED.

- Har du prøvd å spille videre dersom en streng har gått heden? Med én streng mindre må du finne andre plasser å spille de samme tonene, kan være bra for å tenke annerledes.

- Liker du å pugge skalaer?

- Kan du spille det du selv synger?

Noen spørsmål. Det finnes en liten avhandling angående CAGED på dette forumet, skal lete opp en link. :)

Denne går inne på temaet. , finnes flere linker i teori og teknikker forumet som kan være greit å lese gjennom.

CAGED systemet har jeg aldri sett på før faktisk. Jeg skal selvfølgelig sette meg ned med engang og se på det ;) Men har du en spesiell side som tar opp dette på en oversiktlig og god måte?

Jeg vet ikke helt hvor mange varianter jeg kan av e moll sånn helt uten videre, men jeg kan flytte en og samme akkords litt rundt forbi på halsen. Men det er helt sikkert at det er ganske begrenset i forhold til hvor mange jeg burde ha kunne.

Jeg hadde sikkert slite litt med å spille bare akkordtonene sånn på rappen. Jeg måtte plundret fælt og jeg kan ikke på løpende bånd si hvilkene toner hver enkelt akkord inneholder, for jeg husker de stortsett bare visuelt på halsen.

Har ikke spilt videre når jeg har manglet en streng nei, mulig det er en måte å tenke på ja.

Jeg har ingenting imot å pugge noen skalaer, men jeg må lære meg å finne en måte å huske de over hele halsen. Ser nesten ikke poenget med å kunne en skala bare i en "boks" på halsen. Eller jo, selvfølgelige er det greit å kunne. Men jeg syntes det begrenser seg så forferdelig ved å bare se skalaen i den ene "boksen". Skulle gjerne sett mere av halsen sånn at jeg kunne brukt flere forskjellig teknikker og få det hele mere interessant.

Ja til en viss grad kan jeg spille det jeg synger.

Bare spør mere hvis det er noe du trenger å vite sånn for å putte en peker på ting som må fikses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAGED tar kort og godt utgangspunkt i akkordene C A G E D. Det er fem ulike former som kan flyttes rundt på halsen i barréform. Ikke alle synes det er lett å spille G med en pekefinger som barré på rett plass, men det er i stor grad tanken som teller her. :)

http://www.cagedguitarsystem.net/ Her er det greit forklart med bilder og mye stas.

For å dra en kortversjon. Lærer du deg CAGED med en tillagt septim på alle akkorder (som jo egentlig bare betyr å lære seg C7, A7, G7, E7 og D7), og vet forskjell på dur og moll, så har du plutselig veldig god oversikt over halvparten av tonene i hvilken som helst skala. Husk at om du vet hvor durters i D form er, så vet du også hvor moll ters og kvart befinner seg. Det samme gjelder alle de andre tonene - vet du hvor grunntonen er, så vet du også hvor sekund og septim befinner seg. Med relativt snevert grunnlag er det mulig å danne seg en god oversikt over halsen, utelukkende ved å tenke akkorder.

OK, litt jobb kreves. Jeg mener uansett at det ikke på noen måte skader å lære seg CAGED. Skalaer fungerer for noen, og er en hemsko for andre. For min del tenker jeg ikke skalaer når jeg spiller, og har dermed litt vanskelig for å se at det er "løsningen" (selv om jeg vet at det fungerer for andre). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig liker jeg skalaer veldig godt. Tenker litt på disse når jeg improviserer, men mest så sitter det i fingrene. Når en spiller skalaer, lærer man fort hvilke toner som samarbeider og viderefører dette automatisk inn i improvisasjonen. Er ikke noen mester sjøl, men føler det hjelper.

Endret av Munich
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett smak og behag. Jeg synes det er mer naturlig å synge improvisasjoner, da kommer tonene naturlig uten at jeg tenker skalaer og det er veldig sjelden at tonene ikke passer (dette avhenger høyst sannsynlig av erfaring med musikken det spilles over, og evne til å synge greit nok rent). Ta som utgangspunkt at du ikke spiller med noen akkorder i bunn. Det er umulig å synge feil, alt låter bra sammen. Klarer du å overføre det til improvisasjon på gitar har du kommet ganske langt.

Sikkert noen som er uenige her, men for min egen del er det to måter å se halsen på, som ikke er veldig ulike hverandre.

1. Du ser skalamønster og vet at de imaginære dottene låter bra til det du skal spille over.

2. Du ser CAGED av de aktuelle akkordene og kan manøvrere via intervaller til de tonene du vil spille.

Jeg mener variant 2 er mer musikalsk, uten at det ene er mer riktig enn det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær deg forholdene mellom akkordene du spiller over og skalaene de tilhører.

Skalaer og harmoni er akkurat det samme, bare at man tenker på skalaer lineært.

Før så var det ikke veldig vanlig å tenke lineært, da benyttet man seg av improvisering rundt akkordtoner.

Så, lær deg teorien, lær deg skalaene, finn gode måter å spille skalaene og akkordene over hele halsen, i forskjellige posisjoner, strengesett og omvendinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje diagonale skalaer er noe for deg, det finner du på nettet. Eller du lager de sjøl ved å ta utgangspunkt i grunntonen, som du finner igjen to strenger ned og to bånd opp, alltså 6 str. 5'te bånd er A, 4 str. 7'de bånd er A, osv. Bortsett fra på 2 str, her blir det ett bånd opp i tillegg, selvførgelig.

Jeg er ikke enig i å lære flest mulig skalaer. Begynn heller med de du kan og lær de over hele halsen. Og ikke bry deg om forskjellig tonearter, lær heller skalaen i en toneart over hele halsen.

Edit: Jeg glemte en ting: En time hos en god gitar lærer, kan være et syvmilssteg!

Jeg tror at bare et par timer ville spart meg for et par års stagnasjon og plundring.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som hjelper veldig godt med dette er å øve på å bare spille på én eller få strenger. Prøv f.eks. å improvisere på kun én streng på et bluesskjema eller noe lignende. Gjør du dette lenge tror jeg du på mange måter kan oppdage nye sider ved gitaren. Har selv lært utrolig mye av å øve på denne måten, og jeg kan si veldig mye om det - men i bunn og grunn tror jeg det er best om du erfarer dette selv. Bare husk å hold ut og holde på med det en stund, selv om det nok kan høres ganske kjedelig ut i begynnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fremgangsmåte jeg har hatt suksess med hos mine elever, er å først be dem lære seg CAGED-posisjonene i en toneart for så å gjøre noen øvelser for å knytte dem sammen:

- Improviser/komponer en melodi med de to midterste/nederste/øverste strengene.

- Improviser/komponer en melodi med de tre øverste strengene i en posisjon og de tre nederste i en annen.

- Spill "Bjørnen Sover" eller noen annen enkel melodi i to forskjellige oktaver i hver posisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.