Web Analytics
Jump to content

Hvordan spille dette!? Ække mulig...

The Euphor

Recommended Posts

OK, veldig beskrivende tittel. Er nok lov å kuppe tråden om det er andre ting som undres på.

Er det noen som hører hvordan dette spilles? Det er godt mulig noen har tab/notasjon med gode beskrivelser. Uten det tilgjengelig har jeg store problemer med å se hvordan dette blir spilt.

02:36 overtoner som går høyt og lavt, særlig med tanke på at det høyst sannsynlig er spilt på en strat.

Kan en Ebow låte sånn?

Oh... Jo, det er sant. :) Låta heter "Son becomes father", artist: Hellecasters. I dette tilfellet er det nok John Jorgensen som spiller gitar (de er tre stykk).

Edit: Nå ser jeg at han ikke gjør noe spesielt når han spiller den live - måtte sjekke om den fantes på YouTube - men det låter langt fra så bra som på plata.

Mitt tips er en flagiolett på 3. streng, 5. bånd som bendes med vibarmen, denne går så over i feedback som "manipuleres" enda mer med vibarmen.

Enkelt nok teoretisk, men ser for meg at det er en skikkelig "bitch" å få til i praksis laugh.gif

Høres ikke ut som en E-Bow i mine ører.

EDIT:

På det liveopptaket høres det ut som det er en whammy pedal eller noe lignende involvert.

Edited by M.A.K.S

God sustain og en ståpossisjon ganske nærmt ampen? :P7

EDIT: Det høres ut som han er glad i slide også da.. Hør på sangen "Mad for Mothra"

Jeg tror noe av det som gjør det ekstremt vanskelig er at feedbacken slår inn på akkurat rett tidspunkt, noe som stort sett er vanskelig å kontrollere for soveromsgitarister. :) I tillegg til en stabil hånd på vibarma... Jeg nekter å bruke autotune på gitar! ;)

"Mad for Mothra" har trolig Will Ray og Jerry Donahue i tillegg til John. Vanskelig å høre hvem som spiller, men jeg tenker oftest slik: Slide = Will Ray, bends = Jerry Donahue, vreng = John Jorgenson. Dette stemmer selvfølgelig ikke, da de ofte spiller samtidig.

Uansett, knall musikk å ha i bilen. :)

Høres ut som att det "bare" er harmonics ja etter fulgt av feedback. Har av og til pleid å eksperimentere med den type bruk av harmonics og feedback. Men akkurat det der høres jækla vanskelig ut :P Han har nok stått lenge forran ampen og jobba med vinkel for å få den feedbacken der

Edited by xshorteyx