Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Peavey Classic 50/50 sluttrinn


Blooze

Anbefalte innlegg

Har kommet over noe utstyr som jeg ikke er vant til å bruke. En Peavey Classic 50/50 Stereo Poweramp (sluttrinn) koblet til 2 kabinetter med 2 12" i hver.

(http://peavey.com/assets/literature/manuals/80301636.pdf)

(Har arvet/lånt utstyret av en musiker som har lagt gitaren på hylla og driver med noe helt annet innen musikk i dag)

Jeg er hobby-gitarist og vant til å bruke rør-komboer :-)

Fikk også med en rør-preamp og en del midi-utstyr. Rør-preampen (ADA ett-eller-annet) smalt når jeg satt den på, skiftet sikring og smalt igjen så den anser jeg som død. Jeg bruker nå preamp-out-kanalen på en gammel Peavey Rage forsterker, men det er vel ikke helt ideelt, regner med at det finnes noe bedre der ute. Noen forslag? Er det mest vanlig med rør eller transistor i preamp i en slik setup? Hvor stor bør den i så være i tilfelle (i rør-watt eller transistor-watt)? Hvor mye må man regne med å betale for noe slikt?

Har googlet men blir ikke klok på dette.

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

ADA er i utganspunktet en klassiker blandt preamper - synd at den ikke funker som den skal.

Det du evt. trenger er en annen preamp - og da er det ikke snakk om watt - siden dette er sluttrinnets jobb å generere. Har hatt ett Peavey 50/50 sluttrinn selv, og om det funker som det skal så trenger du ikke noe annet for å generere watt.

Når det gjelder preamper så finnes det mange alternativer, både rør, transistor - og modelering.

Noen verdt å sjekke ut kan være:

  • MesaBoogie TriAxis (dyr og vanskelig å bruke, men veldig bra)
  • Marshall JPM-1
  • Line 6 Pod XT pro
  • Digitech GSP 1101
  • Eleven Rack
  • SansAmp PSA 1.1 (som jeg tilfeldigvis har til salgs ;) )

Endret av rocktrond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studie-preampene til Mesa er også ganske kjente

Ellers har du jo noe ala Rocktron Piranha, Digitech og andre merker som lager gode preamper.

Du må være litt mer spesifik om hva du ønsker deg ;)

F.eks lydidealer, hva du spiller av sjangre, hvor mye valgmuligheter du trenger osvosv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få liv i ADA'n hadde klart vært det kuleste. Skikkelig (glemt?) klassiker.

OK folkens, takk for tilbakemeldinger. Når jeg skrudde den på kom det en kjip høy lyd, type elektrisk støy, som ble høyere og etter ca 5-7 sekunder smalt det. Den tok ikke bare sin egen sikring, men også 16-ampers kursen i nettet.

Kanskje jeg skulle prøve å få liv i ADA'n da. Noen som kjenner noen som driver med slikt? (reparerer gamle amper) Den heter forøvrig ADA MP-2 - Guitar Tube Midi Preamp. Høytalerkabinettene er også ADA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få liv i ADA'n hadde klart vært det kuleste. Skikkelig (glemt?) klassiker.

ADA MP1 er en klassiker, men er vel blitt litt glemt av naturlige årsaker..

Husker det var første gang jeg fikk sånn lyd som heltene hadde (selvsagt med Carvin sluttrinn og BBE Sonic Maximizer som Vito Bratta og gutta hadde :D )

I dag finnes det mange preamper som låter bedre (CAA 3+SE, Egnater ie4, Axe FX osv) men den gang var den fantastisk og er jo fortsatt bra men veldig "one trick pony"

MP2 er ikke så kul men uansett verdt å prøve å redde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.