Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Erodering av nye strenger.


kaeea

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har nylig snublet over et problem jeg ikke blir klok på.

For 2 mnd siden solgte jeg en Ibanez Prestige type gitar, som hadde hengt i butikk kun et par uker, iløpet av disse ukene spilte jeg jevnlig på den hver dag før den ble solgt. Bare få dager etter at kunden hadde kjøpt den kom han tilbake, og strengene så ut som de var fra 2 verdens krig, de hadde rustet utrolig mye, og til og med farget av på halsen/båndene. Dette var standard nickel strenger som de fleste andre strenger.

Jeg skiftet til Elixir Nanoweb coating, og regner med dette skal løse problemet. Jeg lar gitaren ligge i 5 timer i kassen og plukker den opp jevnlig for å spille litt på den, uten å se noe antydning til erodering. Men bare få timer etter at kunden har hentet gitaren og fått spilt litt på den så ringer han og klager over at strengene har begynt å erodere.

Han insisterer på at han vasker hendene godt før han spiller, og tørker av strengene etter bruk. Han har også 2 andre gitarer som oppbevares og spilles på i samme rom som gitaren jeg prater om.

Kan noen forstå hva som kan være problemet? Eller har noen teorier på hvordan dette kan løses? Eller faktisk har hørt om noe lignende tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sier det er fordi vi svetter forskjellig pH. Jeg har aldri trodd noe på det helt til jeg plutselig ble kølsvart på fingerne av d'addario-strenger (1-2 år siden, tenker jeg). Jeg byttet til Ernie Ball, og har ingen problemer med de. Testet ferske d'addario-strenger igjen nå nylig, og joda, same ting. spiller i fem minutter, og så ser det ut som jeg har gnidd inn hendene mine med kull.

Og det er virkelig kølsvart altså. Ikke noe subtilt. Et tjukt og ekkelt grisete lag med ekkel oksydering.

--Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det eneste forklaringen jeg kunne komme på er også at det er noe med svetten og eller miljøet rundt gitaren hans. Men i og med at dette problemet ikke er på de andre gitarene så ble jeg litt usikker..

Virker som den eneste løsningen er å finne noen strenger som ikke etser opp av svetten til denne stakkars gutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har også vært borti dette før med folk jeg har spilt med tidligere. Svette kan inneholde forskjellig mengde av forskjellige stoffer fra person til person, og avhengig av type metall og legering så kan noen få kraftige reaksjoner. De som sliter med dette, må bare prøve seg frem og finne strengemodeller hvor det ikke blir noen reaksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner to personer som har "rar" svette.

Jeg liker egentlig ikke å låne bort gitar til en av dem, fordi selv om han er helt nyvasket på hendene, så smører han inn gitaren med ekkel guffe. Jeg må vaske gitaren etter hver gang han har lånt en.

Min andre bekjente spiller lite gitar, men han løser opp aviser. Selv med rene hender kan han dra fingeren over avisen og "smøre" trykksverten rundt som om det er vannfarger som ikke har tørket.

Har du fått kunden til å spille på gitaren i butikken for å se hva som skjer der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.