Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ikke-skallopert hals på YJM strat


sanderm

Anbefalte innlegg

Hei dere, jeg er veldig interessert i å beholde YJM straten min, synes den låter fint. Skallopert hals derimot, det blir jeg liksom ikke helt fortrolig med. Er det noen som vet hva jeg skal si til Spike hos Warmoth når det gjelder hvilken ikke-skallopert hals jeg skal bestille? - Han tør ikke sende meg noe, uten at alle målene er på bordet.. Det er en 09 YJM med maskinskruer i halsen, det er den eneste grunnen til at jeg ikke bare bestiller noe. Det med maskinskruer i halsen, er det noe som har noe å si på kroppen? Ellers er det en standard 9.5" radius hals med 21 bånd og vintage trem.

Hadde vært kjempeartig om noen av dere hadde snøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neck Shape: Modern "C" Shape

Number of Frets: 21

Fret Size: Super-Jumbo Frets

Position Inlays: Pearl Dot Inlays

Fretboard Radius: 9.5" (24.1 cm)

Fretboard: Scalloped Rosewood or Maple

Neck Material: Maple

Neck Finish: Nitrocellulose Lacquer

Nut Width: 1.650” (42 mm)

Scale Length: 25.5" (64.8 cm)

Headstock: Artist Signature on Headstock

Neck Plate: Vintage Style 4 Bolt

Truss Rod Nut: 1/8" American Series Nut

Kilde : http://www.fender.com/products/search.php?partno=0107112841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, den informasjonen er lett tilgjengelig på fender.com men det står ikke noe om eventuelle avvik pga "machine screws" i stedet for vanlige treskruer, så det hjelper lite. Det der holdt ikke for Spike. Han skyldte på avvik hos Fender. Jeg ville trodd at det var ganske rett frem. Om noen har erfaring med montering av normal hals på en YJM, så er det den infoen jeg er ute etter. Kan jeg bruke en standard treskrue-hals på den liksom... Jeg kunne også tenkt meg hals med 12" radius. Om det ikke dukker opp noe, bestiller jeg noe bare, så for vi se hvordan det går, så dukker det eventuelt opp en hals på kjøp salg her i verste fall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skrur av halsen vil jeg nesten tro at kroppen ikke er annerledes enn vanlige Fenderkropper. Forskjellen vil jeg tro ligger i at halsen har en bøssing for hver skrue. Skru av halsen og se. Kan ikke se noen grunn til at kroppen skal ha gjenger. Det er neppe noe som tilsier at du ikke kan bruke en hals som er beregnet på treskruer med den kroppen. Men som sagt, lett å sjekke. Mål samtidig dimensjonen på skruene, for å være helt sikker.

Den "gamle" halsen kan jeg passe på for deg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skrur av halsen vil jeg nesten tro at kroppen ikke er annerledes enn vanlige Fenderkropper. Forskjellen vil jeg tro ligger i at halsen har en bøssing for hver skrue. Skru av halsen og se. Kan ikke se noen grunn til at kroppen skal ha gjenger. Det er neppe noe som tilsier at du ikke kan bruke en hals som er beregnet på treskruer med den kroppen. Men som sagt, lett å sjekke. Mål samtidig dimensjonen på skruene, for å være helt sikker.

Den "gamle" halsen kan jeg passe på for deg. ;)

Jeg vil liksom ikke kvitte meg med den heller, så jeg skaffer heller en hals som jeg digger enn å lagre gitaren på loftet. Det er ikke noe i veien for at du kan få låne scallop halsen når jeg får et bra alternativ til den. Jeg har tro på å bruke ting fremfor å la det ligge å mugle. :) - Det finner vi ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal finne en hals til denne - http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/230081_10150160834726534_520326533_7098710_6247022_n.jpg. Blir neppe rosa.

For å ikke spore altfor langt unna trådens tema... Det store spørsmålet er altså om det er gjenger eller ikke i selve kroppen. :)

OI - Tele med swirl, det kaller vi snæks. En YJM hals med seriøs 60's headstock hadde ikke vært feil på en sånn en! :)

Jeg skal demontere å sjekke YJM'en om en ukes tid når jeg er hjemme fra første del av ferien min. Blir interessant. Takk for hjelpen. Oppdaterer med mer fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro en hvilken som helst hals fra Warmoth vil passe, bare du bestiller den uten for-borrede skruehull. Deretter erstatter du skruene med standard treskruer for halsmontering og også eventuelt neckplate hvis den avviker fra de normale.

Som det sies i tråden - det er selve halsen som er forberedt/laget for maskinskuer, kroppen er som vanlig, kanskje med unntak av noe større skruehull, men det spiller ingen rolle.

Angående bolt/skrue plassering tror jeg kanskje det kan være noe avvik. Jeg ville regnet med mulighetene i alle fall. Og dermed bestilt en hals uten skruehull.

Hvis gitaren din er laget i Japan (noen YJM'er er det) bør du sjekke dimensjonene (spesielt bredden) på halslommen. Dette målet kan avvike noe på Japanske Fendere.

Vær også klar over at du må borre nye hull i den nye halsen, kanskje gjøre en lett båndsliping, samt finjustere oversadel, selv om du bestiller halsen med ferdig montert oversadel (nut) Å kjøpe en ferdig hals er ikke alltid så "plug & play" som man skulle ønske seg i praksis. I alle fall ikke om man ønsker seg det beste mulige resultatet.

Sånn ellers bør du være klar over at gitaren vil oppleves ganske annerledes, også lydmessig om du skifter hals. Så samme gitaren blir det ikke uansett i så måte. Hva med å heller kjøpe en annen Fender om du ikke er spesielt begeistret for pickups osv? Du får jo sikkert en god slant penger for den gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten borrede hull ja, det høres smart ut.

Jeg liker pickupene, så jeg så for meg at en lønnehals med ebony gripebrett kunne levere noe av den samme tonen. Liker egentlig gitaren veldig godt, bortsett fra scalloperingen som jeg har blandede følelser for. Noen ganger er det veldig artig, andre ganger ikke. Er også glad i vintage frets, og denne her har versting jumbo.

Gitaren er laget i USA, men jeg skal ta å måle grundig opp før jeg bestiller. Har shoppet litt verktøy fra stewmac, nut files, jigg, bånd filer og maler "gauger" osv - og noen bøker, målet er å forstå litt etterhvert.

Jeg har ikke lyst til å selge den, den er veldig fin og låter flott. Om personligheten endres totalt med ny hals, da blir den plassert på loftet. Når det gjelder å kjøpe en annen strat i stedet, det ene utelukker ikke nødvendigvis det andre :)

Tusen takk for input!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.