Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

hjemmelaget multieffect


Anbefalte innlegg

Heihei. Jeg har en del forskjellige fuzz-pedaler i diverse stadier av ferdigstillelse. Dette er typisk pedaler jeg ikke vil kombinere med hverandre, så jeg leker litt med tanken å bygge dem inn i ett lite kabinett og route signalet med en (eller to da) multiplexere, ala http://www.analog.com/en/switchesmultiplexers/analog-switches/adg5408/products/product.html

Men jeg aner jo ikke egentlig om dette er egnet bruk for slikt. Har noen vært borti noen tilsvarende? Noe spesielt jeg bør tenke på?

--Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette virker som et godt prosjekt.

Det er en del ting å tenke på, for eksempel hvordan du skal skille klokkelinjen fra signalene, og strategier for å isolere, mute eller slå av effektene som er av sånn at de ikke genererer støy høyere enn terskelverdien for "avheten" til multiplexeren (-60dB). En fuzzboks kan godt gå i oscillasjon og den har per definisjon svært høy gain, så effektene som er av må faktisk være av, og ikke bare koblet ut :)

Hvis du får til å lage en krets som oversetter trykk på fotpedaler til et 3-bit-signal på styringslinjen og du kan lodde TSSOP/LFCSP, så er jeg sikker på at du klarer de andre spørsmålene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, oppmuntring! To work!

og du kan lodde TSSOP/LFCSP, så er jeg sikker på at du klarer de andre spørsmålene også.

Njaaei, overflatelodding hadde jeg ikke tenkt å begi meg ut på, var bare litt rask med eksempelet der. http://www.analog.com/en/switchesmultiplexers/multiplexers-muxes/adg428/products/product.html virker som et godt alternativ så vidt jeg kan se, uten å ha studert databladet inngående.

Bør jeg tenke over om jeg skal ha BBM eller MBB? De svitsjer vel uansett så fort at det ikke har noe å si (ADG428 er max 300ns).

Du sier jeg bør skru _av_ effektene som ikke er i bruk. Er det et alternativ å trekke inn/ut til jord, eller kan de da fremdeles oscillere internt, og støye når de svitsjes på? Finnes det evt noen slike mulitplexere jeg kan levere driftsstrøm over?

Ugha.. Det er lenge siden VK2 Elektronikk, kjenner jeg... :)

--Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg var uklar.. jeg mener å slå av signalveien. På enkelte effekter kan det være nødvendig å bruke mute-punkt både før, i og etter. Du må ikke røre driftsspenningen, da vil det bli popping og smell når du bytter imellom. :)

Du trenger BBM, sånn at opampene eller transistorene på utgangene av fuzzpedalene dine slipper å jobbe mot hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.