Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lille fingeren


MRGunders

Anbefalte innlegg

  • 4 weeks later...
Er det lurt å vende seg til å bruke lillefingeren ?

Selv om det fint går an å spille den med de andre.

Feks på denne sangen http://www.ultimate-guitar.com/inc/print.php3?id=8555 er det lurt å bruke lille fingeren her ?

Får til sangen men kanskje jeg  bruker en tungvindt måte.

Noen som kan forklare hvem finger jeg skal bruke pr grep?

Lillefingeren er like viktig som en hver annen finger!!!!! Man blir et handikap uten! Kjenner et par sånne!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg startet å spille (for lenge lenge siden) fant jeg fort ut at jeg måtte bruke lillefingeren der mange andre gjerne bruker ringfingeren da jeg har en liten defekt i form av "svømmehud" mellom lang og ringfinger på venstre hånd. Noe som gjør at jeg har 4-5 cm spredning mellom tuppene. Har nå levd i snart 29 år med denne skavanken og kommer nok ikke til å gjøre noe med det. Tren opp lillefingeren så mye som mulig - durskalaer er flott å trene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øv å spille med så få og så mange fingre som mulig.

Jeg pleide å spille mest uten lillefinger. Tenkte det var greit... SRV brukte så og si ikke lillefingeren. På en måte er dette bra, men bare som trening. Du styrker opp hammer-ons og pull-offs i forskjellige vinkler. Da dette var mest naturlig for meg klarte jeg ikke bende med lillefingeren. Hvis jeg brukte den var vinkelen inn på strengen for dårlig og leddene på fingeren holdt seg ikke i riktige posisjoner (for svak).

Men dette måtte jeg endre på hvis jeg ikke skulle gå flere dager, kanskje uker (hjeeelp), uten å spille. Jeg klarte uheldigvis (...?) en kveld å skjære av en del av tuppen på pekefingeren min med en brødkniv. Det var ikke så ille der og da, bortsett fra at lysten på hamburger i loff brutalt forsvant og hodet ble svimmelt idet kvalmen begynte å boble i magesekken. Vel... svimmel var jeg jo egentlig fra før, det var ikke uten grunn at brødkniven skar så greit hele veien ned til fjøla. Ehhm... OK, nok om det. resultatet ble at jeg måtte spille uten pekefinger. I starten var det helt helt forferdelig. Men ved å bruke teknikk og styrkeøvelser klarte jeg etter hvert å spille en god del forskjellige ting. Det er en helvetes jobb som ennå ikke er avsluttet. Lillefingeren på min høyrehånd er forresten mye sterkere og brukervennlig med tanke på bevegelser uten å innvolvere de andre fingrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.